ska man eller inte..

D

Dezz

ta hänsyn till människors aggressiva hundar???

Jag var ute och red igår och plötsligt hör jag någon skrika på mig och säga till mig att koppla min hund.. (har henne alltid med mig när jag rider) ska kanske oxå tillägga att hon lyder kanon och aldrig jagar varken vilt eller skringer fram till någon utan hon springer alltid brevid eller bakom hästen :love:

Jag är på en grusväg och där ligger ett hus och det är där damen står.. Hon säger att jag minsan hade tur nu för deras hund brukar alltid vara lös på tomten och hon vill inte ha slagsmål..
jag blir lite undrande och frågar om det är en tik eller hane och det är en hane.. säger ingen fara även om han skulle rusa ut så är min tik kanonsnäll så hon skulle inte bråka..
då säger hon att hon inte tänker ta ansvar för en rädd häst?? (han har bott på kennel och är väldigt van vid hundar)
jag försöker förklara men ju mer jag pratar med henne desto surare blir hon..
så jag går därifrån med lös hund och även när deras hund skäller och gör utfall så följer hon mig..

Frågan är nu bara om man vågar rida förbi där?? jag vet att jag kan hålla koll på min hund men vad gör jag om deras hund verkligen är aggressiv och anfaller?? men jag vill gärna rida där.. finns jättefina underbara branta sandbackar en bit längre bort..
ska man ta hänsyn till damen och rida andra vägar istället eller ska man trotsa och rida där trots hennes varning???

Vad skulle ni ha gjort??:confused:

Sv: ska man eller inte..

jag skulle rida där... *knäppa tant*... ja menar om hennes hund är så aggresiv som hon verkar beskriva så tänk om han är ute lös och det kommer ett litet barn å går förbi med en jätte snäll å lydig hund å hennes hund anfaller den? jag menar hennes hund verkar inte vara så uppfostrad om han lämnar gården bara för att han får syn på nått... och det kanske är det hon vet och är rädd för damen...

Man måste väl ändå ta hänsyn till folk som bor på det ställe framför almänningen sas? Hoppa av hästen, koppla hunden och gå förbi och gå ett antal meter och sen kan du ju släppa vovven och hoppa upp igen.

om du inte rider på hennes mark har väl inte hon nåntinga tt säga till om? eller?:confused:

Nyligen har det ju kommit en lag där hunden ALLTID måste vara kopplad, alt. vara så lydig som om den vore kopplad. Det är alltid hundägarens anvsar om något händer.
Iof förstår jag inte tantens krav att din hund ska vara kopplad, vad gör det för skillnad om hennes är så pass aggresiv att den attackerar när den är lös?

Jag saxade det här från Djurskyddsmyndigheten..

Under tiden den 1 mars till den 20 augusti ska hundar inte springa lösa där det kan finnas vilt. Under resten av året ska hundar hållas under uppsikt och förhindaras från att driva eller förfölja vilt. Bestämmelserna ovan styrs av jaktlagen och innebär inte att hunden per automatik alltid måste vara kopplad. I praktiken är det dock få hundägare som kan uppnå lagens hårda krav utan att hunden hålls i koppel.

Mao så kan personen inte riktigt ställa de kraven på TS då det inte handlar om lagbrott i detta fall. Till TS-Du kan upplysa henne om att det är HON som har ansvaret om hennes hund hoppar på din...:smirk:

Så rid på du. Gällande hennes problem med dig. så kan hon inte begära det hon vill av dig. Hon bråkar om att era hundar kan hamna i slagsmål för att HENNES hund är ute och rantar, så länge den inte anfaller er, så ta det lugnt. Det är ju en annan sak om du rider på hennes mark, fast då är det ju andra regelbrott som kommer på fråga.

...och så har vi en sten i glashus här-hon erkänner själv att hon inte har kontroll över sin hund. :cool:

Senast ändrad:

Jaktlag
6 § Under tiden den 1 mars till den 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.
Regeringen får meddela föreskrifter som avviker från första stycket. Om det behövs till skydd för viltet får sådana föreskrifter innebära att hund skall hållas kopplad.

Är alltså inget koppeltvång som är absolut..
Har man tillräcklig lydnad på sin hund får man alltså ha den lös även under tiden 1/3 till 20/8

tack för era svar..

jo man får ha hunden lös om man har den under sådan uppsikt att den inte jagar vilt.. och det anser jag att jag har :)

men det är kanske en bra ide att gå förbi.. eller kanske ta en riktigt snabb galopp :angel:

om tanten nu har sin hund lös ofta och den anfaler andra hundar/hästar så har hon i alla fall talat om detta för dig nu.

Oavsett om hunden ska eller inte ska vara kopplad så vet du nu om detta och vore jag du skulle jag lämna hunden hemma just den ridturen förbi huset när du ska klättra i backar.
Just för att inte riskera att stå i skogen med en sönderslajsad hund :crazy:

Ibland spelar det ingen roll hur snäll din hund än är...

Tycker att det är tanten som ska skärpa sig, det är väl inte andras ansvar att tassa runt för att hon har en ouppfostrad hund.

Jag håller med Seabaz, jag hade också lämnat min hund hemma under just de ridturer du tar förbi hennes hus, för även om hennes hund anfaller och det är hennes ansvar, så får du en trasig hund. Inte kul! :(
Hon verkade ju inte vara så villig att prata om saken eller koppla sin egen hund, och jag skulle inte ta den risken.

Nej, men jag skulle troligen koppla upp min hund.
Även om det är hennes hund som är aggressiv, är det min hund som riskerar stryk och skador. Det är inte en princip värd.

Jag kopplar av princip alltid upp när jag möter andra hundar och djur.
Jag vet ju hur min hund reagerar, men inte andras.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 329
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 207
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 481
Senast: Migo
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
771
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka