ska köpa/ta häst på foder :)

T

tre4

jag ska köpa eller ta en häst på foder, helst vill jag ta den på foder först till att börja med

jag skulle vilja ha lite råd av er
vad ska man kolla på när man letar efter häst/vad ska man tänka på fråga om hästen?
både innan och när man träffar hästen vad är viktigt?

vart hittar man foderhästar /hästar till salu någonstans har ni tips på sidor/tidningar?
mvh lina
 
Sv: ska köpa/ta häst på foder :)

Leta exempelvis på hästnet eller här på bukefalos radannonser. Det är mycket att tänka på innan, t ex vad vill du ha för typ av häst, vad vill du kunna göra med den, hur gammal häst vill du ha, hur utbildad ska den vara etcetera.

När du tittar på hästen är det, enligt mig, viktigt att se hästen i olika situationer dvs att du får leda, rykta, sadla/sela, rida/köra så att du får en blick för hur den är att hantera. Låt även ägaren rida hästen när du ser på.

Ha alltid med dig någon när du tittar på häst för man ser olika saker. Tyvärr är det lätt hänt att man bara ser det man vill se, dvs det positiva:crazy: .

Fråga om den har fullgott vaccinationsskydd (be att få se vaccinationsintyg), är den regelbundet avmaskad?, har den pass?, har den varit skadad?,fråga om hur den är att rida ut på själv-tillsammans med andra, hur är den att lasta/transportera, hur är den att verka och sko? Är den försäkrad?
Det finns många viktiga frågor att ställa men tänk på att säljaren väljer vad den vill berätta så tro inte på allt;)

Oavsett om du tar en häst på foder eller köper den så är det viktigt att göra en veterinärbesiktning innan något avtal skrivs.

Jag har säkert glömt många viktiga saker men detta var några tips iaf.
LYCKA TILL:)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Pegasus63
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 773
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp