Håller med dom andra om att ni borde bli medryttare innan ni blir hästägare på riktigt iom att ni inte verkar vara så kunniga inom detta område. Men för att ni ska få en uppfattning om vad det kostar att ha häst så berättar jag vad jag betalar för mima.
1. Hur mycket hö behöver hästarna?
- Mitt svårfödda varmblod behöver mellan 15-20 kg hö/hösilage per dygn beroende på TS halt och näringen i fodret.
Min lättförståelig arab äter 7-10 kg hö/hösilage per dygn. Kan tilläggas att dom går på lösdrift.
2. Hur mycket kostar höt?
- När jag stod uppstallad kostade höet 3 kr/kg så då blir enbart hökostnaden 1350 kr för varmblodet och 900 kr i månaden för araben om dom får full giva (10 respektive 20 kg).
Nu har jag fått hem hästarna och delar hösiöaget med bonden och då betalar Jag 80 öre/kg vilket blir 480 kr för varmblodet och 240 kr för araben så det är betydligt mycket billigare och jag kan garantera dig att du inte lär få något hö under 1,50 kr/kg.
3. Hur mycket havre behöver dom?
- Varmblodet får ingen havre men hon får andra tillskott och annat kraftfoder som går på ca 400 kr i månaden.
Araben får ett helt annat kraftfoder för ca 150 kr i månaden, alltså är det helt individuellt vem som får vad och hur mycket av allt.
4. Är det bäst men en hingst eller sto?
- Som övriga säger INGEN HINGST! Satsa på en snäll och trygg valack
5. Är det nödvändigt med försäkring? och i så fall hur mycket kostar det?
- Absolut! I våras fick jag slänga ut 30 000 kr ur egen ficka då försäkringen inte täckte allt. Nu har jag en fullförsäkrad häst och blir hon skadad eller sjuk är det 2800 kr i självrisk och sedan 20% rörlig del plus eventuella resor till och från klinik mm. Betalade totalt ca 45 000 kr på veterinär, bensin till och från klinik samt hyra av transport vid alla klinikbesök.
Häromdagen raspades det tänder utan sedering hemma hos oss och det landade på 709 kr för en häst.
När jag stod uppstallad kostade stsllhyran ca 1000 kr och då ingick strö.
För övrigt så är det hovslagare var 6-8 vecka och det går på 1350 kr per gång. Sen tillkommer vaccination 1 gång om året mellan 1200-1700 kr för en häst. Försäkringen betalar jag ca 6000 kr om året på för båda. Nyss var jag tvungen att köpa ny sadel som gick på 6000 kr. Även nya täcken då dom andra gått sönder och bara där var det 3000 kr extra. Så även fast jag har det otroligt billigt i dagsläget så kommer summorna upp ändå i övriga utgifter (veterinär, utrustning, träning osv).