N

Notorius

Vet inte om detta hör hit, men iaf:

Jag har helt oväntat fått möjlighet att importera hem en valfri ponny lr häst från polen. Tanten som äger alla hästar vill ha 700 i månaden för ponnyn, plus att jag får köpa alla saker själv, betala försäkring, karantän om det behövs, resan från polen OCH jag får inte provrida :crazy: Hon skickar kort på ponnyerna jag kan välja mellan, hur vet jag att det är den riktiga ponnyn? Hon försöker få mig att tacka ja, men det känns som ett stort no-no.

Vad skulle du/ni gjort?

Sv: Ska jag?

Nej, det känns så, den är ju inte besiktad lr ngt, tänk om den har ngra sjukdomar.
Men jag har letat häst länge så jag börjar bli rätt desperat.

Varför inte? Jag menar inte att jag själv vill göra det, jag vill bara veta hur du resonerar.

Notorius skrev:
Men jag har letat häst länge så jag börjar bli rätt desperat.
Men om du lägger alla pengar på en häst du aldrig har sett och än mindre provridit, samt utrustning, mat och försäkring till denna, vad händer då om det visar sig att hästen är sjuk eller skadad, om du ö h t. får se hästen alls? Dina chanser att få tillbaka pengarna är mikroskopiska och du måste vänta ännu längre på en häst.

Låter helt upp åt väggarna konstigt!!

Vadå betala 700 kr i månaden för ponnyn??? Då ska du inte ens få köpa den eller?? Låter som tanten bara vill ha någon som kan betala för att hästen kommer till sverige.

Det finns hur många hästar och ponnyer till salu i sverige som helst, välj en av dem i stället!

Betala för en häst som sannolikt kommer att behöva veterinärbehandling när den kommer. I bästa fall rätt lång tid för återhämtning efter transport.

Jag tror säkert att försäkringsbolaget sätter sig på tvären, ägaren finns inte i samma land, den går förmodligen inte att försäkra eftersom en eventuell utbetalning ska gå utomlands.

Du kommer att lägga en MASSA pengar på en häst som inte är din, en massa tid på att rida upp värdet på en häst som inte är din och en massa möda på en häst som någon kan kalla "hem" när som helst.

Varför inte ta en häst inom landet istället?

Nej.
Du har ingen aning om vad du får hem för häst. Låter som det kommer sluta med mycket sorg och bedrövelse och många fakturor.

Speciellt när det gäller en ponny från Polen hade jag tvekat. Tydligen är de polska ponnyerna av ganska dålig klass. För jag har fått väldigt många förfrågningar om att sälja bra svenska ponnyer till Polen de sista tre åren. Nu har jag ju inte några ponnyer utan stora hästar så jag har inte gjort några sådanna affärer, trots detta återkommer förfrågningar från Polen. Tycks gälla alla storlekar också.

Köp en svensk ponny eller häst istället, eller ta en svensk häst på foder om du inte har råd med köpekostnaden... Det låter väl lurigt att ha med den där tanten att göra.

Nu snackar vi inte om att köpa häst, utan på foder i 18 månader först.

Jag har också hört ngt liknande. Inte direkt att de är av låg klass, men ganska mkt sämre än de svenska.

Ridning har inte varit tillgängligt för barn och ungdomar på sånt sätti Polen fram tills för bara typ 10 år sen kanske, så att det inte finns ponnyer av bra kvalitet förvånar mig inte.

Att du ska få hyra någon ponny låter som en förtäckt anledning till att de vill ha någon annan som betalar karantänen, för att sen kunna sälja den dyrare här i Sverige, än vad de kan göra i Polen.

/Youma, som har lärt sig rida i Polen en gång för länge sen.

Hon bor faktiskt i sverige, men är mkt ofta i polen hos sina hästar.
OM jag (mot all förmodan) skulle ta en av hennes ponnyer på foder så skriver vi kontrakt på 20 månader. Sedan får jag köpa den om jag vill, men jag har nästan 100% bestämt mig för att tacka nej.

Notorius skrev:
Nu snackar vi inte om att köpa häst, utan på foder i 18 månader först.

Du får betala 700 kr i månaden för att ha hästen på foder. Du får betala all utrustning till hästen. Du får betala resan till sverige med eventuella veterinärkostnader. Du får betala veterinärbesiktning som behövs om du ska försäkra hästen. Du rider och tränar hästen i 18 månader och sen säljer tanten hästen DYRT till någon annan!

Fattar du inte det? Visst du får säkert köpa hästen om du vill men du kommer säkert inte att få ett fördelaktigt pris.

Jo, jag har också tänkt på det, hon vet att jag tävlar hoppning (har iofs haft ett uppehåll ett tag nu) och har väl tänkt på att det ökar värdet :smirk:

Ska ringa och säga att det inte är aktuellt för mig att ta en av hennes hästar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 643
Senast: Kjerulfia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I förra veckan upptäckte vi att min ena ponny var lite halt, i enbart traven. Jag försökte komma på vad som kan ha hänt, vrickning eller...
Svar
1
· Visningar
686
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

• Survey
  • Ponny dödad av varg

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat