Ska jag välja tik eller hane?

Sv: Ska jag välja tik eller hane?

ja han högg ganska ordentligt..det var inte pga att han var valp! han var sjuk....har hört att det har varit väldigt mkt inavel från den uppfödaren...och att minst 4 av dom 6 av den valpkullen är avlivade pga att de var agressiva..! som sagt har jag haft tikar å de har varit mkt enklare än hanhundar(å då räknar jag in de jobbiga hanhundar min bror har haft...hans nuvarande hane har försökt hugga min son när han var ca 4mån!)

Men då uppstod väl knappast problemen för att han var en HANhund? Hade nog blivit lika knepig om det varit en tik.

Jag håller med!

Tikar får man undra från dag till dag "Kan vi träna idag eller tänker hon ha pms?" hanar är det mer "Där kom en löptik, bry dig en halv sekund sedan kan vi träna."
Vinner man ledarskapet för en hane så trotsar de sällan, medan tikar, som jag upplevt det, inte riktigt trotsar men kan ändå få för sig att gå sin egen väg hipp som happ.

Det beror också så var du vill ha hunden till. Jakt, lydnad, agility osv.

Jag är för hanhundar. (har själv en kastrat :love: )

Senast ändrad:

Men det känns inte som att den bet för att det var en hane då dock!

Jag föredrar helt klart hanhundar:love:

Visserligen har jag aldrig haft en tik, men det beror på at jag bara vill ha hanar:angel:

Jag har nog med hormoner själv så en tik som löper? Nej jag tror inte det hade fungerat här hemma:o

Men ärligt talat så beror det på individen, min gammelhund har det aldrig varit problem med löptikar med, förutom när jag låg på sjukhus och min hundovana mor skulle ta hand om honom, hon tänkte att han var som en katt så hon öppnade bara dörren och släppte ut honom, han sprang 3 km bort till grannen löptik, men som tur var så fick han inte till det:angel: tur var det:eek: ja jag förklarade mycket ingående för henne hur en hund (med mycket jakt i sig dessutom) fungerar.

Min lillehund, nu 13 månader har aldrig träffat en löptik, så med honom vet jag inte, men jag tycker att mycket beror på hur individen är, jag faller för individen, inte för könet.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
848
Senast: animalasia
·
Hundavel & Ras Hur stor och vilka skillnader är det egentligen mellan en tik och en hanhund? För och nackdelar? Har bara haft tikar men är i valptagen...
2
Svar
31
· Visningar
3 151
Senast: Fiorano
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 475
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 782
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur