Ska jag välja tik eller hane?

L

Lindyhop

Tittar lite på valpar. Hade ställt in mig på en tik, men hittade en kull valpar jag blev förtjust i och nu finns det bara en hane kvar. Han är bedårande söt. :love:

Men nu till frågan. Hur stor är egentligen skillnaden på hane och tik? Blir hanarna jobbiga när tikarna löper? Brukar man kastrera hanhundar?

Ni får gärna skriva lite positivt och negativt om både hanar och tikar.

:bump:

Sv: Ska jag välja tik eller hane?

Svaret beror lite på vad det gäller för ras, men jag personligen tycker inte det skiljer speciellt mycket mellan tik & hane.

Det är en blandras, 50% jack russell och 50% bichon havanais. Så det är en ganska liten hund, pigg, vänlig och glad.

jag har haft 4 tikar och 2 hanar.....tikarna var som änglar,hanarna var....agressiva.....min bror har haft ca 5st olika hanhundar å dom har varit ganska besvärliga.....jag tänker aldrig mer ha en hane!

vi hade tex en bordercolli/schäfer...han blev bara 7mån....när han var ca 5mån så satt min mamma å klappade han å han njöt,helt utan förvarning så hög han henne i ansiktet...när han var ca 6mån så hände samma sak mej han högg mej i ansiktet helt utan förvarning,i samma veva så hade min bror en kompis hemma och hunden gick fint lite efter han....helt plötsligt utan förvarning så hugger hunden han i handen.....efter det avlivades han...många försökte att övertala oss att om plac han ,men det hade aldrig funkat...han kunde inte vara med främmande människor,då lev han agressiv å ja han var väldigt rädd(vet inte varför,vi hade han sen han va ca 9v och han har inte råkat ut får något som är farligt el så. sen har vi en hane korsning tax/king charls,han gillade inga andra än familjen,(tyvärr så fick han en hjärnblödning å blev förlamad i bakbenen,så han fick somna in när han var ca 1 1/2år,saknar faktiskt honom...han gjorde aldrig våran familj illa,men vi kunde inte ha ngt främmande utan att låsa in han.... det e vad jag har för erfarenheter av hanar...

Det där är så olika från hund till hund.

Jag tycker (detta är enbart min personliga åsikt och erfarenhet) är att tikarna är rätt jobbiga, tycker att dom är betydligt mkt 'kaxigare' än hanarna. Ingen av mina hanar (eller de hanar jag mött) har haft problem med andra hundar, oavsett kön. Tikarna ryker ihop titt som tätt och är 'sura och PMS:iga'.
Folk brukar säga "tikarna löper bara 2 ggr/år, hanarna löper året om", Skit snack enligt min mening!
Tikar är väl mer som vi kvinnor-det går upp och ner och är olika från dag till dag:angel::idea::p
Medans hanarna är mer jämna i lynnet.

När jag var yngre hade vi enbart tikar hemma (mammas val, och hon var uppfödare-så hon älskar tikar av någon konstig anledning, hon tycker att hanar är som män=kåta jävlar som luktar illa:rofl:).
Nu när jag är äldre och flyttat hemifrån har jag 2 hanar och en tik (hanarna är Schäfrar och tiken Pekingese), tiken fick jag som barn och hon har alltså följt med mig. Den äldsta hanen är en omplc. med taskig bakgrund, men gud så underbar och härlig hund han är idag!:love:
Lill skiten jag har på 4,5 månad är också hane. Honom valde jag själv.

Så jag tror att jag faktiskt föredrar hanhundar. Visst, tikar är väldigt mysiga på sitt sätt, men en hane passar Mig bättre.

Men så tänker(tycker) jag också-att så länge jag får den individen Jag vill ha, så spelar könet ingen större roll. Det blir vad man gör det till, eller nåt.;)

Senast ändrad:

Min generalisering är att tikar är tjurigare och hannar behöver bättre ledarskap. Annars är det inte så stor skillnad.

Hanar pissar överallt, överdrivet kåta o jobbiga..
Jag håller mig till tikar:p

vi hade tex en bordercolli/schäfer...han blev bara 7mån....när han var ca 5mån så satt min mamma å klappade han å han njöt,helt utan förvarning så hög han henne i ansiktet...när han var ca 6mån så hände samma sak mej han högg mej i ansiktet helt utan förvarning,i samma veva så hade min bror en kompis hemma och hunden gick fint lite efter han....helt plötsligt utan förvarning så hugger hunden han i handen.....efter det avlivades han...många försökte att övertala oss att om plac han ,men det hade aldrig funkat...

Högg han så att blodet sprutade då eller? Valpar kan ju ha svårt att styra sina impulser ibland, men den här hunden kanske var riktigt rädd?

Tycker att kastrerade hanhundar är bland det enklaste och bästa man kan ha nr man inte håller på med utställning eller avel. Och ska du ha en blandras är ju det inte aktuellt. Köp och kastrera tidigt så behöver du aldrig ha några problem med att den blir hispig vid löptika eller pinkar revir.

*lånar min egen knapp*

Glömde även säga att min äldre hane Aldrig brytt sig nämnvärt om löptikar:eek::bow:, visst dom luktar lite gott men han är knappast hispig, slickar dom i baken stup i kvarten eller juckar på dem osv. Räcker med att lukta lite på dem och sen får det vara tycker han.. Han är alltså inte kastrerad! Så jag tror nog att han är lite smygbög:angel:.

Valpen återstår det att se hur det blir på den fronten. Hoppas att det blir likadant som med gammelgubben:devil::D

Det jag tycker är negativt med tikar är väl att dom löper... USCH OCH BLÄ... blod överallt och allmänt äckliga. Om man har långhårig och det fastnar i röven måste man ju bada rumpan på den flera gånger om dagen för att det inte ska vara helt ihopklibbat. Dessutom kan endel tikar bli så himla tråkiga när dom löper (och även innan), slöa och orkar ingenting. Och så är det ju det där med skendräktighet.
Visst, det är ju bara två gånger om året, men dom två gångerna är nog för att göra mej avskräckt.

Jag är mer för hanar. Det enda som är tråkigt är att dom pissar så himla mycket. Min kan lyfta på benet tjugo gånger under en tio minuters runda runt kvarteret (om han får chansen). Dessutom har jag också upplevt dom som snäppet mer krävande när det gäller ledarskapet. Man måste verkligen vara tydlig.

Det är väl ingen större skillnad på hane och tik, det är iallafall inte min åsikt. Både hanarna och tikarna är jobbiga i löpet fast på olika sätt :D Men om du köper en hane och kastrerar den så är den lättare att ha än en tik!

jag har haft 4 tikar och 2 hanar.....tikarna var som änglar,hanarna var....agressiva.....min bror har haft ca 5st olika hanhundar å dom har varit ganska besvärliga.....jag tänker aldrig mer ha en hane!

Har man haft 5 besvärliga hundar så bör man ta sig en funderare på om det är hundarna eller en själv det är fel på:angel:

Jag upplever hanar som mer förutsägbara, med en hane så vet man vilka problem man kan tänkas få. Medan tikarna ständigt överaskar!

ja han högg ganska ordentligt..det var inte pga att han var valp! han var sjuk....har hört att det har varit väldigt mkt inavel från den uppfödaren...och att minst 4 av dom 6 av den valpkullen är avlivade pga att de var agressiva..! som sagt har jag haft tikar å de har varit mkt enklare än hanhundar(å då räknar jag in de jobbiga hanhundar min bror har haft...hans nuvarande hane har försökt hugga min son när han var ca 4mån!)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
848
Senast: animalasia
·
Hundavel & Ras Hur stor och vilka skillnader är det egentligen mellan en tik och en hanhund? För och nackdelar? Har bara haft tikar men är i valptagen...
2
Svar
31
· Visningar
3 151
Senast: Fiorano
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 475
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 782
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Skottlossning på skola
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur