Ska jag täcka hästen på natten?

Sv: Ska jag täcka hästen på natten?

Jag vet inte om det syns så bra på den här bilden hur han är klippt, men det var en av de bättre bilderna på honom efter klippningen. Som ni ser är han fet, kan inte känna revbenen på honom hur mycket jag än gräver. Många som kommenterat att han får för lite mat (utom i stallet där tycker alla att han får för mycket). Vill jag ge honom lite mat bara för att jävlas? Svar nej. Jag skulle kunna ge honom 10 kg, det ingår i hyran. Men jag vill att han ska gå ner i vikt och jag kan inte hålla på att göda honom när han ser ut som han gör. Han får redan daglig motion men det räcker inte, måste hålla igen på fodret. På dagen går han fortfarande i stor beteshage från tidig morgon till 19:00. Utöver det får han 4 kg hösilage, lite betfor med vitamin och mineraltillskott.

Tycker ni fortfarande att jag ger honom för lite mat? Hoppas ni förstår att jag gärna skulle vilja ge honom mer men tvingas hålla igen pga. att jag vill hans bästa.

Jag hoppas också att det är en minishettis du har, för åtta kilo hösilage/dygn är oerhört lite!

Det står ju ingenstanns hur torrt/blött hösilage det är så det kan vara allt från liten mängd till helt ok mängd

Om du undrar över temperaturen på natten så köp en termometer med min/max-minne. Det har jag en i stallet just för att kolla när det är dags att täcka.

Det är torrt hösilage.

MonteRose: Ja, det skulle vara ett bra sätt att få reda på temperaturen :). Var köper man en sån?

Tror jag köpte min på Claes Ohlsson eller om det var Jula. Det finns såna på många ställen.

Även om det är torrt så är det för lite för att vara en ok mängd.

Det tycker inte jag med tanke på att han äter hela dagen vid det stora betet, jag skulle visserliggen kunna ha betesreducerare men det känns inte som ett så kul alternativ och nu är ju inte betet lika kraftigt längre. Han får 0,5 kg innan utsläppet, 0,5 vid insläppet och 3 kg på kvällen. Om han inte vore så fruktansvärt tjock så skulle jag ösa in mat till honom, men nu är det fokus på att få han att gå ner i vikt, ca 15 kg i månaden hoppas jag på.

Har tyvärr ingen analys men ska kolla upp det när vi flyttar till nya stället.

Jag tycker du gör alldeles rätt som inte ger mer mat. Har också en islänning, dock spårklippt, men han går fortfarande ute dygnet runt på bete och får bara 2 kilo hö till natten. 8 kg hösilage, om det är torrt tycker jag låter lagom! Om du har en sådan som min så lägger han på sig lätt också...

Angående täcket, som ju faktiskt var huvudfrågan i denna tråd, skulle jag inte lägga på honom något täcke överhuvudtaget, varken senare i vinter eller nu. Din häst skulle inte ens behöva ha täcke ute om det inte är riktigt dåligt väder, och om det nu inte är så att han lätt fryser. I stallet blåser det inte, kylan i sig är inget problem.

Din häst får beta hela dagarna, då räcker det med nåt enstaka kilo till honom till natten. Han får ju ändå beta hela dagarna. Men tänk på att inte bara dra ner maten om han ska tappa kilon, han behöver motion också :)

Enda sättet o banta ner en häst på är o ge den tillräckligt med foder, en häst ska inte svältas ner i vikt. En grovfoderanalys är A o O i det läget så inte hästen får i sig mer mj än vad den behöver, det vanligaste är tyvärr att grovfodert innehåller för mkt mj i förhållande till smrp o då får man en tjock häst med proteinbrist, eller rättare sagt en häst som förlorar min överlinje o blir bukig pga proteinbrist

Ska också tillägga att min spårklippta islänning går på lösdrift hela vintern och har aldrig täcke på sig...

Bra sagt.. bukig och fet är ju helt olika saker... det hoppas jag att folk har koll på!

Kloka ord :bow:. Jag kommer nog att fortsätta som jag tänkte från början, nämligen att han får ha ett tunt regntäcke på sig ute (vid regn såklart, inte annars) och wåffeltäcke på sig inne om han är väldigt svettig efter ett ridpass. Men annars har han inget täcke på sig. Från och med november kan jag kolla till honom oftare och avgöra om han behöver täcke på sig eller inte (om det blir en riktig vargavinter och han är nyklippt). Men han är en stadig liten bit som förmodligen klarar sig alldeles utmärkt utan diverse täcken men som har en matte (jag) som är något mammig av sig (på gott å ont). Men jag ska försöka att inte oroa mig i onödan, utan försöka se honom som den islandshäst han faktiskt är och inte en porslinsfigur ;).

Du har alldeles rätt i det, men nu känns det lite onödigt att bråka med stallägaren om den saknade analysen (konstigt att inte fler i stallet vill ha en analys :crazy:). Men som sagt från och med november vet jag vad grovfodret innehåller och då blir det ju genast mkt. lättare att göra foderstaten.

jag håller helt med om ventilationen i stallet! jag har hellre tjocka täcken på än att ha dålig luft!

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker det låter som en bra idé. Om han har en massa extra hull också finns det lite att "ta av" vid kallare väder ;) Jag tror seriöst man blir skadad av all denna täckesmani som finns runtomkring, så man börjar tro att alla hästar fryser. Nu ska man ju inte säga att islänningar aldrig fryser, för det kan de ju självklart göra. Men jag tror verkligen inte att du kommer behöva ha något täcke på honom. Jag är i alla fall en sådan som inte vill ha någon porslinshäst som fryser utan 400 grams täcken på osv :crazy: Ibland kan jag faktiskt tycka att det är bättre att "härda" dem än att vara lite extra försiktig... gör man hästen känsligare blir den ju känsligare för allt möjligt, förkylningar osv osv...

Han står på spån, skulle helst vilja att han stod på halm, eller hade lite halm vid sidan om. Nu ska vi flytta snart (innåt landet) så jag ska kolla upp om det inte skulle gå att han stod på halm eller att han fick lite halm till natten.

Vi har precis i dagarna börjat ta in pållarna till natten men har forfarande riktigt gott om bete och hullet är mer än bra. :)

Så vår häst får inte så himla mycket hö till natten ännu men eftersom han står på torv så är jag skitnoga med att han ändå har något att tugga på så en -eller två kakor halm får han alltid tillsammans med höet.

Gör som jag och köp lite halm själv som "tugg-terapi" så spelar det ingen roll om hösilaget tar slut tidigt under natten. :)

Uppdatering:

Han kommer från och med den 1 november att få stå i utebox i mellersta Sverige. Tänkte att han får ha ett fleecetäcke på sig då och sen en massa hö och halm att käka på natten, har ännu inte bestämt mängden ännu, men 6 kg hösilage och 10 kg halm kan det vara rimligt? Borde inte det räcka tycker ni? Eller ska han få ännu mera? Måste dock tänka på figuren som sagt ;).

Vissa tycker att man ska ha ett 300 grams täcke på hästen fast den inte är klippt, vilket jag tycker låter väldigt mycket. Nu är min häst klippt överallt utom över ryggen och halva benen.

Liknande trådar

Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 592
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 959
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 142
Senast: Sel
·
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 185
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka