Ska jag täcka hästen på natten?

karamelldrottningen

Trådstartare
Vad tycker ni? Han är klippt, nån form av täckesklippning, fast huvudet oklippt. Han står på box nattetid. Har alltid blivit svettig för minsta lilla arbete, även svettig ibland när han bara stått still i hagen och solen tittat fram lite :crazy:.

Det blir ännu inte minusgrader på natten där han står, hade tänkt täcka honom först när det börjar bli nollgradigt, om nån vecka eller så.

Vad tycker ni ska jag täcka honom redan nu eller kan jag gott vänta nån vecka?

Han är himla tjock dessutom, så lite han han ju att "ta av".

Jag vill inte att han ska stå och frusa på natten, tror ni han gör det? Att han tycker det är lite kallt tycker inte jag gör något, han är inte helklippt som sagt (då hade jag täckt honom). Bara han inte fryser en massa och blir förkyld :cry:.

Hur resonerar du?

Sv: Ska jag täcka hästen på natten?

Hur mycket päls har hästen? Hur kallt är det i stallet? Hur mycket mat får den? Verkar den frysa?

Jag resonerar som så att jag täckar efter hästen, inte efter termometern. Mår hästen bra och inte ser ut att frysa så finns ingen anledning att täcka.

Som sagt så är han klippt efter täckesmodellen. Nu har inte jag varit där på natten eftersom jag bor långt borta, så jag vet inte om han fryser eller ej.

Han får 2 1/2 kg hösilage på kvällen, så det är inte så mycket.

Jag tror att jag ska börja täcka honom ganska snart på nätterna, så att jag är säker på att han inte fryser.

Han har bara täcke på sig ute vid regn, från och med nu.

Jo du skrev att han var spårklippt, men hur mycket päls har den där den inte är klippt? Det är ju det som är relevant.
2½kg hösilage är inte "inte så mycket", det är oerhört lite! Hur lång tid är det till nästa fodring? Hur mycket får den på ett dygn?

Du behöver inte vara där hela natten för att se om hästen fryser. Hur ser den ut på kvällen? Står den avslappnat och tuggar på maten, ligger den ner och sover på natten, eller står den och spänner sig och är stel i ryggen på morgonen? Tänk på att det är stor skillnad på hur samma temperatur upplevs inomhus vs utomhus. Ute kan det regna och blåsa, medan innemiljön är skyddad. Om din häst har ordentligt med päls där den inte är klippt så behöver den kanske inte ha något innetäcke på hela vintern. Det är inte i första hand temperaturen som hästen är känslig för, utan snarare väta och blåst (som ju inte finns i stallet).

Han är inte spårklippt utan täckesklippt utom huvudet. Jo rejält med päls på de ställen han är oklippt. Dvs. på benen och över ryggen. Han verkar avslappnad på kvällen när jag åker från stallet. Nu har jag inte varit där på morgonen så jag vet inte om han var spänd eller inte. Det enda jag reagerat på var att det var ovanligt mkt. träck i boxen idag. Sen var han lite busig på ridturen, men det har förmodligen inte så mkt. med pälsen att göra. Eller så har det det?

Jo 2 1/2 kg är i minsta laget, ska nog utöka det till 3 kg snart. I dagsläget får han 3 1/2 kg hösilage/dag, han går dagtid till kvällen i stor beteshage, därav den lilla mängden. Jag har inte märkt på honom att han varit hungrig, utan snarare tvärtom, lämnat kvar hösilaget i boxen på morgonen och bara velat ut. Sen ger jag lite extra givor kanske 1 kg direkt efter ridningen.

Han får även lite betfor med vitamin och mineraltillskott i.

Med den mängden mat hoppas jag inte hästen är större än en vääääääääldigt liten minishettis. För att på bästa sätt förhindra en häst att från att frysa är i första hand o se till att den har gott om grovfoder

Har själv ett "normalhalvblod", han är aldrig täckad innomhus även om han är täckesklippt. Jag har aldrig sett honom frysa. Men han äter normalgiva i strå.

Det är vi som fryser, inte hästarna.

Om hästen har rejält med päls över ryggen så förstår jag inte varför du ens funderar på att täcka.

Har du honom aldrig täckt även under flera minusgrader? Men du måste väl täcka vid regn åtminstone?

Nu får hästen 3 kg. på kvällen, om två veckor utökar jag det till 3,5 kg och i slutet av denna månad får han 4 kg. Som mest kommer jag ge 5 kg på kvällen och han får aldrig mer än 8 kg hösilage per dygn.

Vad står hästen på för strö? Har den halm kan den ju tugga på det. Även om jag klipper min (du vet, tråden :)) så mkt som täckesklippning så kommer jag inte täcka inne. Vi har aldrig under nollan utan precis över (2 brukar det stå på termomtern när det varit ritkigt kallt ngra dagar i sträck, annars är 3 standard :D). När han helklipptes i dec förra vintern hade han ett 150 g Amigo inne och det var fullt tillräckligt, då hade vi endast lämnat ansiktet och en liten lapp under sadlen. Och täcken mellan 0-150 g tycker jag bara känns onödigt att krångla med, så länge det handlar om inomhus.

Blir det inte under 3 minus på natten där du bor? Vad skönt! Här i Stockholm är det en sån konstig kyla på nätterna på vintern, kan ibland kännas kallare än i norrland fast gradantalet inte är lika lågt som där. Jag menar det är ju fler minusgrader ju längre norrut man kommer.

Han står på spån, skulle helst vilja att han stod på halm, eller hade lite halm vid sidan om. Nu ska vi flytta snart (innåt landet) så jag ska kolla upp om det inte skulle gå att han stod på halm eller att han fick lite halm till natten.

Jag har inte täcke på honom på natten än så länge utan bara om han är svettig efter ridning eller blöt efter regn.

Allstå, om du pratar kallstall får du gärna skriva det :D Vi har ett gammalt stall med tjocka stenväggar - isolerat och aldrig under noll. Det brukar ligga på 3 + en normal vinter.

Det är torrare i Norrland för det mesta, därav att kylan är råare här nere (både Sthl och Halland där min häst står). Dock vet jag inte hur mycket hästarna störs av det faktiskt. Så länge de står i lä som de ju gör inne.

Nej han står i ett vanligt stall, men dörren står öppen på natten och vissa fönster (inte det fönstret han har). Så det blir ändå ganska så kallt. Vet inte om stallet är isolerat eller inte. Men ju kallare utomhus desto fler fönster stängs och då känns det betydligt varmare inne i stallet än ute i kylan, men det kunde varit bättre cirkulation.

Jag tror egentligen att jag överreagerar med det här med täcken, tror han klarar sig rätt bra med den lilla päls han har kvar. Det funkar nog bra att bara täcka efter träning. Jag får väl testa mig fram lite och avvakta och sen kanske täcka när vintern har kommit.

Jag tror med det räcker att täcka efter träning. Du har ingen bild på hur mkt han är klippt?

Det tror jag med, än så länge iaf. Nej, tyvärr. Är helt värdelös på att ta bilder, ska försöka ta nåt kort men vet inte om jag vågar lägga ut den ändå. Han ser inte så rolig ut med alla sina extra kilon :(.

Men ju kallare utomhus desto fler fönster stängs och då känns det betydligt varmare inne i stallet än ute i kylan, men det kunde varit bättre cirkulation.

Hästar är MYCKET känsligare för dålig luft än för kyla, så jag råder er att inte alls stänga igen fönstrena, även om ni upplever det som svinkallt ute. Täcka hellre hästarna än stäng igen stallet, för det är som att BE om problem med hosta.

Jag hoppas också att det är en minishettis du har, för åtta kilo hösilage/dygn är oerhört lite!

Mitt fullblod kommer antingen spårklippas eller täckesklippas. Antagligen det senare, om han orkar stå stilla så länge :p Jag kommer i största möjliga mån inte ha täcke på honom på natten. Stallet är vindtätt och han står på halm. Han får så mycket hösilage han äter. Sista anledningen: Han är som en kamin men känslig för vind och nederbörd, precis som det 'ska' vara.

Om din häst dessutom har en massa extrahull att ta av känns det åtminstone väldigt tidigt att täcka för natten nu. Våra 8 hästar + 1 föl värmer upp stallet oerhört bra på natten, trots öppen dörr, öppna fönster och ventilation. Det är flera plusgrader där trots frost och minusgrader ute.

I vilket fall bör du försöka ta dig dit på morgonen för att kunna se om hästen är frusen efter en natt utan täcke.

Mitt fullblod kommer antingen spårklippas eller täckesklippas. Antagligen det senare, om han orkar stå stilla så länge :p Jag kommer i största möjliga mån inte ha täcke på honom på natten. Stallet är vindtätt och han står på halm. Han får så mycket hösilage han äter. Sista anledningen: Han är som en kamin men känslig för vind och nederbörd, precis som det 'ska' vara.

Om din häst dessutom har en massa extrahull att ta av känns det åtminstone väldigt tidigt att täcka för natten nu. Våra 8 hästar + 1 föl värmer upp stallet oerhört bra på natten, trots öppen dörr, öppna fönster och ventilation. Det är flera plusgrader där trots frost och minusgrader ute.

I vilket fall bör du försöka ta dig dit på morgonen för att kunna se om hästen är frusen efter en natt utan täcke.

Jo och det här är en av anledningarna till varför jag inte känner att jag behöver täcka honom ännu.

Den här månaden vet jag inte om jag kan komma till stallet så tidigt (innan åtta, obs det är inte jag som tar ut hästarna där han står) men nästa månad kommer jag släppa ut honom betydligt tidigare om morgorna (runt 07:00) eftersom jag då bor på gården, så då kan jag väldigt enkelt kolla till honom flera gånger om dagen. Det känns bra, då får jag bättre koll och slipper oroa mig i onödan.

Han är ingen shettis (tack å lov) men en islandshäst med några trivselkilon för mycket, ca 100 kg övervikt. Så han har lite att av som sagt ;).

Hästar är MYCKET känsligare för dålig luft än för kyla, så jag råder er att inte alls stänga igen fönstrena, även om ni upplever det som svinkallt ute. Täcka hellre hästarna än stäng igen stallet, för det är som att BE om problem med hosta.

Jag hoppas också att det är en minishettis du har, för åtta kilo hösilage/dygn är oerhört lite!

Jag har sagt det till stallägaren men det är lönlöst, han stänger bara "mitt" fönster som jag öppnat och påstår att vattnet fryser igen :cool:.

Här har ni den omtalade stjärnan i mitt liv:

29531182.jpg

Liknande trådar

Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 592
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 959
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 142
Senast: Sel
·
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 185
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka