Ska jag ta bort hingsttänderna ?

Y

ytedestam

Jag har en 5 åring som inte har varit riden alls innan jag fick honom. Jag har träns och sadeltränat honom och det har gått utan problem. Han har inte visat obehag för bettet trots att han har kvar sina hingsttänder i överkäken. Jag har hört att dessa ska tas bort ganska omgående när hästen börjar ridas men eftersom han inte har haft ont så är jag i valet och kvalet. Min andra häst har kvar hingständerna i underkäken och han har inte alls haft besvär med detta (jag har ridit honom i tolv år) Hur har ni andra gjort med era hästar ??

Sv: Ska jag ta bort hingsttänderna ?

Om det är vargtänderna du menar ("hingsttänder" brukar man kalla canintänderna, betarna som sitter mitt på lanerna hos en del hingstar och valacker. De tas väl aldrig bort, vad jag vet?) så är det nog ingen fara att låta dem vara kvar om du inte upplever att hästen har problem av dem.

Jag skulle nog helst vilja haft dem ur vägen, men är hästen såpass gammal som 5 år är det nog frågan om det inte blir en onödigt besvärlig procedur att ta bort dem, speciellt om hästen inte störs av dem?

På min häst togs de bort redan när hon var 2, en enkel "operation" eftersom tänderna då är små och sitter grunt.

Konsultera din tandvårdare.

Inte vargtand...
" Hästens hingsttand, C1 ( canintand ) är belägen i mellnrummet mellan fram- och kindtänderna. Denna finns i både över- och underkäken och blir synlig vid fyra till fem års ålder. Kindtänderna indelas i P 1-4 ( premolarer ) och M 1-3 (molarer ). Den första kindtanden i överkäken, P1, är en liten tand bälägen omedelbart framför de stora kindtänderna. Denna tand kallas vargtanden." .

Mitt 8-åriga sto jag hade innan hade oxå hingsttänder men tandläkaren lät de vara kvar för det störde inte hästen. Hade aldrig hört talas om hingständer, ännu mindre på ett sto :)
Hon va nog runt sex när vi kollade tänderna o han såg dom men de har aldrig varit till besvär.

Jag har aldrig hört att "betarna" har stört någon häst och behöver plockas bort. De sitter ju inte i närheten av bettet om bettet är korrekt tillpassat.

varför ska de plockas bort undrar jag med?? Vargtänderna har vet tagit på min och det är väl bara dem som kan "ställa till det" när det kommer till bett osv?
Min fyraåring håller på att få sina betar men han är inte ett dugg obehagad av dem. Däremot fick vi dra vargtänderna på hösten som treåring

Var i fredags och tog bort vargtänderna och kollade då även upp ena beten på min 4 åring då han fått en inflammation den. Hade en veterinär denna gång på tandkliniken och hon sa att betar tar man absolut inte bort så tillvida de inte har några skador som inte går att läka.

Betarna är så stora och sitter djupt i käken så att ta bort dem medför stor risk och stort ingrepp på käkbenet. Så de som sagt att de ska bort kanske har blandat ihop dem med vargtänderna.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 034
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag är i valet och kvalet att jag vill sluta rida. Jag vat att jag inte ska jämföra mig men jag har sista tiden gått från träning och...
2
Svar
26
· Visningar
2 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka