Jag har liknande problem med min häst!
Hon gick dock kanon som unghäst, oftast felfri upp till 1,20, i bland bara nått nerslag, stannade ALDRIG!! Debuterade 1,30 som jag inte kom runt = halt häst (7 år).
Sedan började strulet, det slutade med att jag inte komm runt ens 70 cm på träningstävling, men på träning kunde hon hoppa hur högt som helst!!
Under ett helt år hade jag stora problem, jag todde hon var hopptrött så hon fick vila från hoppningen i ett par månader och bara reds markarbete, sedan så fick hon gå på sommarvila. Men det hjälpte inte!
Men en dag så "lossnade" hoppningen på tävling, eller ja, jag kunde ta mig runt 1,00 och i bland 1,10.
Att hgon gick runt på tävling/träningstävlin var att jag i princip släppte tyglarna och lär hon välja tempo (vilket gick lite vääl fort
). Sedan så började jag jobba henne utifrån det, dvs lägga över "kontrollen" hos mig, och inte hos hästen.
Men under ett helt år så hade jag STORA problem!!
Och när jag började känna att hoppningen var på väg tillbaka var när jag tog ut henne på en terräng bana!!! För första gågnen på mkt lång tid, så blrjade hon bjuda mot hinderna!!!
Var mkt, mkt närma att lägga av! Men jag är jäkligt envis och visste att jag hade en bra häst, och jisses vad snopet det skulle bli om någon annan lyckades med henne!!
I alla fall nu när hästen är 10 år så har vi kommit upp i 1,20 igen, men det går lite i så där. Träningen går kanonbra, då jag har hittat en supertränare. Men på tävling så är det något som händer!! Hästen vill inte gå i det tempo som vi har på träningen (hon vill gå mkt fortare), jag blir osäker, för jag vill inte att hon ska vägra. Och det går ut över min ridning. Så det har blivit en ond cirkel som är svår att bryta!! Men jag
SKA bryta den onda cirklen!!
SOm tur är så har vi en unghäst, 4 åring som snart ska ut och börja tävla, så det är super för mig. Jag kan jobba upp mit självförtroende och min ridning, jag slipper att "låsa" mig som jag gör med 10 åringen. För på 4 åringen kan jag slappna av och bara njuta utan at tha någon press!!
Ang 10 åringen så frågade jag min tränare om man skulle pröva på att byta ryttare, men han tyckte inte det! Han sa att det komme rinte att göra någon skillnad, rider man sin häst bra (vilket jag inte tycker jag gör när jag tävlar) så spelar det ingen roll. Dessutom så ska problemet mellan häst och ryttare lösas!!
Preoblemet med mig och min 10 åring är förmodligen att det sitter i huvudet hoss oss båda. Bla så har hon någonstanns på vägen tappat sitt självförtroende, och när hon kommer till en tävling och känner av mig, så kommer nog lite av det dåliga självförtroendet tillbaka hos hästen.
Det är vad jag tror.
Lite tips till dig!
Kanske låta hästen vila från hoppning, och bara göra något roligt!!
Ta ut hästen i skogen, hoppa över stockar m.m!
Löshoppa hästen!
Och har du en känslig häst (min häst är väldigt känslig), så kanske du inte ska låta en killa rida henne (då de kan rida med mkt kraft och "tvinga" över hästen), utan låta en känslig och lyhörd ryttare rida henne, om du nu själv inte vill rida!
Du kanske ska byta tränare!! Min gammle tränare tyckte med att jag borde sälja min häst då hon var "förbrukad och tagen för hårt" (sagt om en 7 åring som var lungt tagen
). Det tränaren skulle ha gjort i stället var att ändra hur jag rider på hinderna, för där hade jag ett stort problem, vilket min nuvarande tränare nästan har tränat bort, dessutom så kommer han hela tiden med förslag, han peppar en och stöttar. Han är nyfiken om hur det har gått när man har tävkat och tycker det är roligt när man ringer och berättar, och har det inte gått så bra så peppar han en!
ops, komm lite ur ämnet här på slutet
, men i alla fall, jag tror du ska pröva lite av förslagen jag har gett dig, och så studerar du hur hästen reagerar och sedan jobba utifrån det!
En liten sak slog mig, hur hoppar hon med frambenen? Behöver hon ha magplatta?? Om hästen sparkar sig själv i bland, kan orsaka att den inte vill hoppa!
Sedan så fins det ju fakstiskt hästar som inte tycker det är roligt att hoppa!