Sv: Ska jag sälja?
Jag har haft liknande erfarenheter av mitt kallblod. Han hoppade snällt och gärna på mycket låg höjd, men så fort jag ville ut och tävla 80- eller 90-banor så vägrade han ut sig på första hindret, om jag ens fick honom att galoppera överhuvudtaget! På träning gick det oftast kanonbra, han hade lite svårt att korta galoppen och därför fick han lite trångt i kombinationer m.m. men i övrigt så verkade han tycka om både höga och långa hinder. Jag löshoppade honom på 125 cm redan som treåring och han tyckte jättemycket om det, men INTE på tävling! Av någon outgrundlig anledning... Personligen tror jag, efter 7 år, att han har en stor dos prestationsångest i sig och att han upplevde att jag pressade honom för hårt. På låg höjd (50-70 cm) gick han som en klocka, för den höjden visste han att han hade koll på.
När hans problem med hopptävling började ta sig uttryck även på annan typ av tävling (körning, bruksridning, tornerspel, m.m.) så kände jag att någonstans måste det ta stopp även för mig, som normalt inte ger mig. Så jag sålde honom i början av sommaren i år och köpte ett fullblodssto, som jag kände redan efter fem minuter passade mig och mina mål som hand i handsken. Hittills har vi bara hoppat lite på skoj hemma i hagen, men höjden har legat kring 90-100 cm och hon har hoppat både oxrar, trippelbarrar, kombinationer, vattenmattor, bänkar och badkar (!) och hon tycker att det är SÅ KUL! Vilket medför att jag njuter av hoppningen igen, för första gången på flera år, om sanningen ska fram.
Så mitt råd till dig är att tänka efter - är det mödan värt att fortsätta kämpa, eller känns det som om det kanske finns en annan häst för dig därute? Jag älskar min fjording, jag har känt honom sedan han var föl (wow, 10 år!) och det var naturligtvis väldigt sorgligt att skiljas från honom, men mina nya häst och jag kommer mycket bättre överrens redan efter ett par månaders vänskap än jag och fjordingen gjorde efter flera år tillsammans. Så för mig har det varit värt tårarna att sälja honom till ett ställe där han får vara sig själv utan krav på prestation.