Ska jag sälja?

Sv: Ska jag sälja?

Bara en liten reflektion. Alla som haft problem med sina hästar här har haft ston, kan det ha med saken att göra ? Jag har också två ston som båda är lite egna när det kommer till hoppningen. Eller rättare sagt, de är egna när det kommer till saker som är kravfyllda. Då kan de jävlas - oj, nej, så får man ju inte säga....

Xeline skrev:
Bara en liten reflektion. Alla som haft problem med sina hästar här har haft ston, kan det ha med saken att göra ? Jag har också två ston som båda är lite egna när det kommer till hoppningen. Eller rättare sagt, de är egna när det kommer till saker som är kravfyllda. Då kan de jävlas - oj, nej, så får man ju inte säga....

:o :rofl:

Sv: Re: Ska jag sälja?

Det jag menade med männens ridning är att de har mer muskelkraft och lättare kan klämma om hästen när de känner att den börjar stå emot. Utan att för den skull störa intrycket av lätthet m.m.
Det finns killar såsom tjejer som rider antingen mjukt eller hårt.

Det jag vill få fram igentligen är att om hästen har tappat förtroendet, så tror jag inte på att "tvinga" hästen över med musklestyrka, utan jag vill att den ärligt ska hoppa ett hinder.
För om nu en ryttare med kraft in benen klämer om och får hästen att hoppa, hur reagerar den då om en ryttare med mindre kläm i benen ska hoppa hästen??
(bara lite funderingar och tankar).

Att inte ha en tränare som backar upp sina elever till 100% är inget att ha!!

Min förre tränare tyckte jag skulle sälja min häst, då hon inte var något att ha. Mern lösa mina problem med hästen kunde han inte!!
Något som min andre tränare lägger minst 100% energi på att lösa, och knuten börjar gå upp!!

Känner igen ditt problem...(precis som många andra)
Man kan inte kämpa hur länge som helst om man inte ser någon glädje i det. Det ska vara kul att rida. Alla ryttare och hästar passar inte ihop. Kanske är inte din häst någon tävlingshäst. Vill man då tävla är det bättre att byta häst. Det är kanske ett hårt synsätt, men man orkar inte kämpa hur länge som helst. Nu menar jag itne att man ska ge upp hur lätt som helst! Men man ska kämpa med måtta.

Jag har haft liknande erfarenheter av mitt kallblod. Han hoppade snällt och gärna på mycket låg höjd, men så fort jag ville ut och tävla 80- eller 90-banor så vägrade han ut sig på första hindret, om jag ens fick honom att galoppera överhuvudtaget! På träning gick det oftast kanonbra, han hade lite svårt att korta galoppen och därför fick han lite trångt i kombinationer m.m. men i övrigt så verkade han tycka om både höga och långa hinder. Jag löshoppade honom på 125 cm redan som treåring och han tyckte jättemycket om det, men INTE på tävling! Av någon outgrundlig anledning... Personligen tror jag, efter 7 år, att han har en stor dos prestationsångest i sig och att han upplevde att jag pressade honom för hårt. På låg höjd (50-70 cm) gick han som en klocka, för den höjden visste han att han hade koll på.

När hans problem med hopptävling började ta sig uttryck även på annan typ av tävling (körning, bruksridning, tornerspel, m.m.) så kände jag att någonstans måste det ta stopp även för mig, som normalt inte ger mig. Så jag sålde honom i början av sommaren i år och köpte ett fullblodssto, som jag kände redan efter fem minuter passade mig och mina mål som hand i handsken. Hittills har vi bara hoppat lite på skoj hemma i hagen, men höjden har legat kring 90-100 cm och hon har hoppat både oxrar, trippelbarrar, kombinationer, vattenmattor, bänkar och badkar (!) och hon tycker att det är SÅ KUL! Vilket medför att jag njuter av hoppningen igen, för första gången på flera år, om sanningen ska fram.

Så mitt råd till dig är att tänka efter - är det mödan värt att fortsätta kämpa, eller känns det som om det kanske finns en annan häst för dig därute? Jag älskar min fjording, jag har känt honom sedan han var föl (wow, 10 år!) och det var naturligtvis väldigt sorgligt att skiljas från honom, men mina nya häst och jag kommer mycket bättre överrens redan efter ett par månaders vänskap än jag och fjordingen gjorde efter flera år tillsammans. Så för mig har det varit värt tårarna att sälja honom till ett ställe där han får vara sig själv utan krav på prestation.

Om jag vore du skulle jag ta ut en hästmassör till min häst.
Och om du nu svarar att "du inte tror på sånt" tycker jag att du bara är dum och ovillig att hjälpa din häst. Då ska du inte ha häst överhuvudtaget och för hästens bästa sälja den.

Jag har en precis likadan häst nämligen. Hon så kallat "bråkar" ibland när jag börjar tex kräva att hon ska gå i form i volter och liknande. Jag upptäckte dock att det berodde på att hon får låsningar i halsen. Men då ber jag bara min syster som är hästmassör massera och stretcha (knakar jättemkt varje gång hon stretchar halsen efter att jag fått problem i ridningen) och dagen efter går hon som guld igen.

Hon har även problem med speciellt vänster bak. Hon har svårt att galoppera ordentligt och kan inte hålla galoppen i svängar. Detta har vi nu också satt in massage och stretching för. Hon har efter två behandlingar börjat uppvisa tecken på att bli bättre även på detta problemområde. Jag hoppas att hon snart ska vara stark nog att vara den häst jag vet att hon kan vara.

Så för allt i världen. Tro inte instinktivt att hästen är dum. Det är väldigt sällan en häst eg blir sådan utan att det ligger en fysisk anledning bakom. Min häst var den förra ägaren på väg att slakta "för den går inte att rida, går inte ens att sadla". Jag har redan kommit ut på tävling med henne. Det går alldeles utmärkt.

Kolla även om den sadel du rider i passar hästen. Jag provade sadla min häst första kvällen jag fick hem henne (eftersom de påstod att hon inte gick att sadla). Det gick alldeles utmärkt. Jag har en Albion Legend Comfort som passar henne fint.

Men som sagt. Om du inte är villig att göra allt för att hitta orsaken till varför hästen är som den är så förtjänar du inte att ha den. Sälj den i det fallet. Det är det bästa du kan göra för hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 572
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 780
Senast: banani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar