Ska jag säga upp försäkringarna?

C

Cairo

Jag har två gamla hästar försäkrade hos AGRIA. Den ena är 31 år gammal och den andra är 26 år gammal. Det är mycket pengar jag lägger på försäkringen på dessa två. Det är pengar som jag skulle behöva till annat. Jag har sedan ett halvblodssto försäkrat med men henne tänker jag inte avsluta försäkringen på eftersom att hon bara är 9 år gammal. Därefter har jag även en liten minishettis på två år som jag betalat 270 kr/mån för vilket också känns lite onödigt, för de blir mycket sällan sjuka eller skadade och skulle han bli så pass skadad eller sjuk, hade jag kunnat lägga ut pengar då.

De här gamla hästarna då, funderar jag på att säga upp försäkringen på för det känns såhär..
- Skulle de bli så sjuka att de behöver opereras och donas med, så väljer jag nog ändå att låta dom somna om.
- Handlar det om småsår eller småskador kan jag stå för det, utan problem ändå. Självrisken är ändå så jädrans hög, så det känns som att det kvittar.

Vad tycker ni? Jag funderar faktiskt på att säga upp försäkringarna.

Sv: Ska jag säga upp försäkringarna?

jag skulle sagt upp livförsäkringen på dem gamla hästarna för det är såpass lite man får ändå. Men jag skulle behållt veterinärvård.

Du har ju egentligen redan svarat själv - vad ska du ha försäkringen till? Blir de allvarligt sjuka väljer du ändå att ta bort dem.

Du har ju egentligen redan svarat själv - vad ska du ha försäkringen till? Blir de allvarligt sjuka väljer du ändå att ta bort dem.

Hade inte du gjort det, eller vaddå? En häst på 31 år som skadar sig så pass allvarligt att den måste åka 30 mil till Helsingborg för att genomgå en svår operation.. känns inte rättvist. Den har levt ett friskt, långt och bra liv och ska inte behöva genomlida en sådan svår operation. Det låter i alla fall inte "rätt" i mina öron.

Jag tycker att du ska behålla försäkringen på minishettisen. En buköppning kostar precis lika mycket för en minishettis som för en stor häst. Eller tänk om den får fång och måste röntgas ett par gånger, eller blir påkörd. Vill du verkligen behöva fundera på att välja att avliva en så ung häst bara för att du inte har försäkring?

På de äldre hade jag nog också övervägt att ta bort försäkringen eller se om man kan göra om den så det täcker det du kan tänka dig att behandla. Tex sänka ersättningsnivån till halv vetvård tex om bolaget du har erbjuder det. Någon livförsäkring finns väl inte kvar på någon av dem, möjligtvis araben, de har väl till 27 år?

Den lilla skulle jag också sett över försäkringen. Gjorde en "snabbkoll" på Agria och tog i rätt rejält, högsta ersättningen, lägsta självrisken och 0% över självrisken och 20000 kr i liv. Premien blev då nästan en tusenlapp mindre än det du betalar nu. Så kolla över om du kan ändra den, utan att ta bort den helt.

Det där är ju alltid en avvägning man får göra.......har man många hästar så "lönar" det sig att lägga undan pengar som man kan ha till skador.(Eller att köpa ny häst för)

Är man bara säker på hur man ska agera så är det ju lugnt....

Det känns som att du har tänk igenom detta och har en plan men se till att du har tillräckligt med pengar på ett katastrofkonto så att du inte står där och ångrar dig.......

Men kolla över den! :idea: Jag fick ju ett väldigt annorlunda pris och det på en BRA försäkring.

Det är ett generellt tips, inte bara när det gäller hästar och inte bara till dig då, att se över sina försäkringar. :)

men vad har du för försäkring, jag betalar betydligt mindre i månaden för min fullförsäkrade cob.

Jag funderar då på det här med avlivning. En god vän fick betala 9500 i samband med avlivningen av sin häst som hade en racingförsäkring. Jag vet inte hennes villkor (inte ens mina egna när det gäller avlivning) och såg inte hur räkningen såg ut. Men jag funderar på om det finns en försäkring som täcker kostnader vid ev avlivning? Det kan ju vara värt att ha kvar isf.

Livförsäkringen hade jag skippat på de äldre, om det överhuvudtaget finns någon kvar på dem?

Men din shettis försäkring kan ju inte stämma.Jag har också Agria till mina och shettisen ligger på 1670:-/året.
Om man räknar på din så skulle du betala 3240:-/året??
Något måste vara fel med din försäkring. De äldre hade jag sagt upp om du ändå inte nyttjar de vid behov.

Säg upp gamlingarnas och se noga över shettisens. Min går på dryga 1600.-/år. Det är mindre än halva din...

Då funderar jag verkligen över hur hon avlivade hästen eller var.
Jag vet ingen trotjänaravlivning som kostat mer än 3000.

Kolla upp vad du har för försäkringar egentligen.Premien för shettisen är ju alldeles för mkt.
En islandshäst med vet.vård 30` & liv 30´ går på 1979 kr/år.Då förstår du skillnaden.
& en shettis brukar man väl knappast ha livförsäkrad för 30?

Vi har tagit bort liv-delen ur våda försäkringar, har bara kvar veterinärvården, det känns som ett mkt bra alternativ.

Jag skulle ha sagt upp försäkringarna på de gamla hästarna, och kanske se över försäkringen på shettisen. Tycker det låter dyrt för shettisen. För min shettis betalar jag drygt 100 kr i månaden (samma bolag) då har jag endast veterinärvårdsförsäkring. Visserligen har jag lite rabatt för att jag har fler än 5 hästar, men det borde ändå inte bli så mycket.

Jag undrar vad det är för försäkring du har på shettisen?
Har själv 4 st o betalar mellan 68-82kr/mån. Stona har avelsförsäkring liv mellan 5000-5500kr o vet. vård för 60 000kr, självrisken iof jättehög på 2800kr (självriskrabatt på 300kr) samt 20% rörlig. Ser att ajg har relativt låg premie men hög självrisk, får nog se över försäkringarna här med

Jag ska nog säga upp försäkringen på de äldsta hästarna, men vilken försäkring är det jag måste behålla för att AGRIA ska gå in och betala själva avlivningskostnaden? Det är ju viktigt att ha den kvar!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 051
Senast: Lillefrun
·
Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 334
Senast: ako
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
2 372
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar