Ska jag oroa mig???*hjälp*

memma

Trådstartare
Jag är gravid i V21 (20+2) nu..dem senaste dagarna har jag kännt "lillM" i magen en del, men i dag har det varit lungt, har läst någonstans och folk sagt till mig att så kan det vara, men man oroar sig lite, tycker dock jag känner svagt att "lillM" vänder sig ngt...men vissa andra dagar har man kännt mer buffar, men visst måste det vara så att dem har lugnare dagar?? Jag menar, innan när man känt ngt så har man "stannat" upp för det är en ny känsla i en.....nu dem första sparkarna e ju underbara. Var på UL för en vecka sedan då allt var super bra och det var en piggelinare i magen på mig!!

Ska jag oroa mig eller bara slappna av??? Har inte ont, blöder inte eller nåt...mår som vanligt......

Sv: Ska jag oroa mig???*hjälp*

det ska jag genast testa..eller ja, först smälta pizzan jag tryckt i mig o få bprt den förbaskade halsbrännan :crazy:

Jag tror inte du behöver det. Min dotter levde rövare ena dagen för att nästa dag inte märkas. När det närmar sig slutet och det blir mindre plats så kände jag henne dagligen.

Alla säger olika men allt från vecka 26 till vecka 30 så ska du känna den varje dag.. Vissa säger 10ggr/dag vissa säger 1 gång/dag så det är väldigt olika. En kompis kände sin bäbis var tredje var fjärde dag under hela graviditeten och den mådde hur bra som helst!

Men än så länge så behöver du INTE vara orolig om den är lugn några dagar.. Men jag vet, man blir ASOROLIG så fort den varit still liiiite för länge..

Men som PMM skrev, prova iskallt vatten, det kan funka. På mig funkade iof bäst att dricka kall läsk, speciellt coca cola. DÅ blev han vild direkt..

Alltså bebisen är ju fortfarande hyffsat liten och alla rörelser känns inte ordentligt än, har du livmodern i framvägg är det ganska vanligt att det tar tid..

Jag har i bakvägg och har känt tydliga sparkar länge nu, min kusin som är exakt på dagen lika långt gången men som har livmodern i framvägg känner bebisen betydligt färre/mindre gånger än mig :)

Vad menas med att livmodern ligger i framvägg/bakvägg ?

Om det varit moderkakan hade jag förstått, men livmodern ???

Jag har ju känt han lite då och då innan ngr dagar (har tänkt på det mer sen Ul:et då man fick bekräftat att det var han som rörde sig) :laugh:

Jag har moderkakan i framvägg....det såg vi på UL, jag mår som vanligt o så, och det känns som om jag känner hur han ändå lixom ändrar läge i mellanåt, typ var han ligger o så....svagt...

Men som ni skriver så kan jag kanske vara lugn, jag menar han e inte stor i nu så allt kan man ju inte känna....är ju dock "bara" i V21(20+3) i dag....era lugnande ord får lugna mig lite. Trodde inte jag skulle bli så orolig...men man växer in i en graviditet har jag märkt.....
Man älskar:love: den lilla så mkt redan o vill inte nåt ska gå fel!!

Kan inte sluta oroa mig känner jag. E det fel att åka in så dem kan kolla hjärtljuden??? Är man onödigt orolig då tycker ni??? Jag skulle bli MKT lugnare efter det!! (om allt nu e ok då)

Med barn nummer två så slutade jag känna i v 20 ungefär.

Jag ringde och bad att få komma in och lyssna på hjärtljuden. När jag var där så sa bm att det var helt normalt att inte känna nåt när man är runt v20.

Idag så är bebisen 13,5 år, 165 cm och väger ca 50 kilo!

Så slutligen vill jag säga: Åk in så du kan sluta oroa dig!

Jag ringde in och rådfrågade lite och dem sa att det var inget onormalt, mår man bra o inte blöder så är det mkt liten risk att ngt är fel med lilla bebis. Dem kan ha lugnare dagar då dem i stället växer bla. Sen i inte man själv så aktiv alltid....Kändes lite bättre när jag pratat med dem, ska försöka slappna av nu o tänka på annat.
Spänner lite i magen, men det är ju nog som allt håller på att växa oxå...sen har jag nyss varit ute på 1½ timmes skogstur med hundarna.....

Jag tycker ju att jag känner lite hur han ändrar läge i magen så nu SKA jag slappna av o njuta av en lördag kväll!!!

Tycker det va bra att du ringde in o pratade med dom. Då blir man oftast lugnare för dom vet ju vad dom pratar om..

Men ställ in dig på att du kommer att känna såhär heeeela graviditeten. Och sen när bäbisen är född så är man orolig för att något ska vara fel då med! :) Undrar om man nånsin slutar oroa sig?

Lycka till med bäbisen!

Ojdå, så tidigt hade jag knappt kännt de första sparkarna första graviditeten. Så att inte känna av bebisen varje dag då, det hade inte jag fattat att man behövde oroa sig över.

Jag kunde inte släppa oron i natt så vi åkte in i morse, men är inte ett dugg klokare av detta, bara jävligt förbannad o besviken på svensk sjukvård!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Suttit o väntat i 2½ timme då kommer dem o säger att nu ska dem 2 (!!!) sköterskerna som e där upp o hjälpa till på ett kjesarsnitt, och det lär ta ett par timmar till...vi ger upp o åker hem, kanske dumt vad göra??? Visst kunde vi ringa in o få en tid till eftermiddag/kväll, men jag e så arg o irriterad nu så då kan jag lättare skingra tankarna hemma, o i så fall vänta tills i morgon o åka upp till min barnmorska så hon kan lyssna i morgon. Jag menar, det det kört så är det ju :(

MEn att svensk sjukvård ska behöva vara så??? EN läkare som ska stressa o försöka göra sitt jobb, fy fan säger jag bara!!! Katastrof!!!

Jag tycker ju att jag kan känna svagt var i magen han ligger, men man oroar sig att man kanske inbillar sig den känslan. Dock kan sambon känna på magen var det känns som han ligger...så helt dum e jag nog ej......:o

Försöka lugna mig här hemma o avvakta tills i morgon....Han har väl en lugn period i sin lilla "etta" nu ett par dagar, hoppas vi iaf. Jag mår ju inte konstigt på ngt vis bara trött för man sovit dåligt i natt av oro...

*tänk på annat, tänk på annat*

Men jag förstår inte riktigt varför du hetsar upp dig?

Du åkte in på en Söndag, dvs bemanningen är mindre och du hade inget akut och brådskande fall och då är det självklart att man får vänta.

Bara att jämföra med hur det är på akuten ungefär.

När jag fick en blödning och åkte in fick jag ändå vänta i 5 timmar för ett VUL, min oro är liksom inte skäl nog för en prioritering i det fallet och det förstår jag.

Man kan ändå inget göra för barnet innan v.22 ( ungefär ) och då måste mer akuta och brådskande fall gå före och på helgen är det givetvis mindre bemannat.

Hoppas du får tag på din BM i morgon och hon kan lugna dig lite och ev boka in ett UL så får du en tidbokning :)

Försök nu att lugna ner dig lite...

/C

Jag hetsar inte upp mig men så besviken på dem när man som en orolig lit ehjälplös människa bara söker en trygg information, så blir man bemött så här...det gör mir irriterad. Sen att jag blir så orolig har nog mkt med att göra att jag har en del panikångest i bagaget o blir lätt uppstressad över sånt här....men valt att vänta tills i morgon och hoppas min BM kan lyssna på hjärtljuden på honom.
Hoppas det är min moderkaka som tar upp hans rörelse från att jag ska känna det så tydligt! Tycker jag kan känna ngt svagt efter att lagt kallt på magen o trissat upp han lite!:crazy:

Får väl se det som att han ligger o tar det lungt o växer i stället för jag har iaf börjat gå upp i vikt igen efter att rasat 6,5 kg.....

På det du beskrev så togs ju det ju inte upp att du blev dåligt bemött, därför blev mitt svar så :)

Om du blev dåligt bemött så är det ju en annan sak, däremot så är det som jag beskrev och det i sig är inte ett dåligt bemötande utan hur prioriteringen är ( speciellt på helger där bemanningen är låg )

Jag är också en väldigt ångestladdad person och jag finner ett otroligt stort stöd i min BM, dit kan jag ringa om allt och ingenting och hon lugnar mig.
Om jag vill lyssna på hjärtljud så är jag välkommen :)

Hoppas att din BM kan lugna dig och att du får lyssna på parvelns alla ljud så du kan varav ner lite ...

Som sagt så är det inte ovanligt alls att inte känna bebisen så mycket när man är i v.20-21 och du hade ju moderkakan i framvägg så det förklara det mesta :)

Liknande trådar

Katthälsa Behöver egentligen mest skriva av mig lite, djursjukhuset det gäller har alltid varit underbara på alla sätt och vis men nu verkar något...
Svar
2
· Visningar
1 920
Senast: Jeps
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år Jag är gravid i vecka 12+6 och jobbar som undersköterska i äldreomsorgen. Jag har sen vecka 8 fått ont när jag jobbar. Det drar och...
Svar
12
· Visningar
3 716
Senast: Anna-KarinO
·
Övr. Barn I snart 10,5 år har jag burit mina känslor inombords, tryckt undan dom med ett leende om att barnet trots allt mådde bra. Men allt...
2
Svar
32
· Visningar
4 346
Senast: Tramptass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?