Ska jag låna ut honom?

Muninn

Trådstartare
Ja. Jag har ett problem som jag hade behövt lite hjälp med.

Har en helt underbar fyrgångare som är elva år i år.
Tyvärr är hans psyke inte det bästa, även om han blivit mkt bättre de två senaste åren. Innan kunde bara jag rida honom, och innan jag köpte honom varh an mkt nära att avlivas pga att han var totalt oridbar.

Nu har jag haft honom i 5 år, och han har verkligen utvecklats. Han har bevisat flera gångre om att han är en riktig toppenhäst, bl.a var han med i SM förra året och vann både dressyr och fyrgång på lag-sm. Förhoppniningsvis blir det ännu bättre i år.

I sommar tar jag dock mitt pick och pack och flyttar till island på obestämd tid. Och dit kan han ju inte följa med...

Funderat på att låna ut honom, sälja vill jag inte. Men är väldigt rädd för att inte hitta exakt RÄTT människa, med tanke på hur han har varit och ibland fortfarande är.
Tänkte då att han kunde få gå kvar på mammas gård som sällskap och bli halv-pensionär, och förhoppnignsvis kan mamma försöka sig på att rida honom :)
Men de som har sett honom och är lite sugna på att låna honom tycker att det är helgerån att låta en så fin häst sluta sin karriär vid så ung ålder :(

Så, vad sjuton ska jag göra? Är det så hemskt att låta honom vara sällskapshäst resten av livet? då vet jag åtminstone var han är och att han har det bra.
Eller ska jag försöka hitta någon som kan tävla och träna honom och oroa mig sjuk hela tiden?

Jag menar, han har ju redan uppnått så mkt i sitt liv.

Det bästa hade varit att hitta någon som kan rida honom och tävla honom och låta honomstå kvar på gården i Varberg! :idea:
Fast hur många duktiga islandsryttare finns det egentligen runt varberg....

Nej, jag vet inte alls vad jag ska göra. Känner mig som en hemsk människa om jag pensionerar honom efter SM i sommar... men å andra sidan så tror jag inte att han skulle bry sig så mycket :p

Någon som har något råd åt mig?

/En förvirrad maria

Sv: Ska jag låna ut honom?

Skulle han kunna utgöra en livsfara för en annan ryttare?
Hur reagerar han nu om han få en duktig/rutinerad men okänd ryttare på ryggen?
Hur fungerar han på marken/i hanteringen med andra hästvana men för honom okända människor?
Vilka krav ställer du på en eventuell fodervärd och är dessa kraven realistiska (ibland kan det ju vara svårt att föreställa sig att ens häst skulle kunna ha det lika bra/ännu bättre hos en annan person)?

Sammets_rosa skrev:
Skulle han kunna utgöra en livsfara för en annan ryttare?
Hur reagerar han nu om han få en duktig/rutinerad men okänd ryttare på ryggen?
Hur fungerar han på marken/i hanteringen med andra hästvana men för honom okända människor?
Vilka krav ställer du på en eventuell fodervärd och är dessa kraven realistiska (ibland kan det ju vara svårt att föreställa sig att ens häst skulle kunna ha det lika bra/ännu bättre hos en annan person)?

Nej, nu för tiden skulle han inte vara livsfarlig... om inte ryttaren i fråga är helt ute och cyklar då, anatar jag. men då kan ju alla hästar bli farliga.

Från marken fungerar han prickfritt iaf. fast han kan inte gå i för stora flockar, och inte med ston eller andra hingstiga valacker.

Han fungerar bra de få gånger någon annan ridit. men då har de också bara ridit EN gång, inte haft honom ett tag.

Jag vill att fodervärden i fråga ska vara rutinerad, lugn och dressyrinriktad, och gärna tävla. Ska han "bara" strosa i skogen kan han lika gärna bo kvar hemma, känns det som...
Jag tror nog han hade kunnat få det lika bra hos någon annan, men det är ju så svårt att veta att man hittar RÄTT... jag är ju så långt bort också, om något händer :/

Jag känner mig som världens kycklingmamma. Men han är ju min ögonsten! Tänk om han ändå hade kunnat vara en alldeles okomplicerad häst.... ;)

Men hästen dör ju inte av att inte ridas! Bara för att man har häst behöver man ju inte rida på dem. Man kan ju ha häst bara för att de är vackra att se på. Huvudsaken är väl bara att hästen får god omvårdnad. Tävlingar och ridning är ju bara nå´t som människor hittat på egentligen. Om du bara skulle oroa dig för att hästen skulle fara illa av att ridas av någon annan, skulle jag nog låta han få gå omkring och lukta på blommorna. Det spelar ju egentligen ingen roll för hästen om han tävlas eller inte, bara för människor som söker efter prestation.

Men då borde det ju inte vara något problem. Du vet ju vilken typ av fodervärd du söker och nu har du ju tid att skola in honom på fodervärden under insyn innan du åker. Så ska det ske får du nog bestämma dig nu, då har du ju tiden på din sida och möjlighet att göra det bästa av situationen. Dessutom är han ju då i ridbart skick den dagen du kommer hem från island.
Du får be din mamma att hon åker och tittar till honom titt som tätt hos fodervärden. Håll tät kontakt ex. via mail med fodervärden. Finns det inga duktiga ryttare i din närhet som söker tävlings/ridhäst? Kanske någon här på sidan kan rekommendera någon vettig och kunnig ryttare?!

Senast ändrad av en moderator:

Jag sitter i precis samma sits som du! Jag far också till Island nu i sommar, och har, i söndags lämnat ut min islandshäst på foder. Det känns fruktansvärt tomt men samtidigt vet jag att han har de bra.

De valen jag hade var: antingen sälja honom, eller låna ut honom på foder. Sälja ville jag absolut inte, ville inte bli av med honom liksom just nu. Så jag bestämde mig efter många om och men att låna ut honom. Och jag ångrar verkligen inte vad jag gjort. Jag bestämde mig för att "okej, det kommer svida i mitt hjärta om jag lämnar ut honom redan om några månader(detta var i januari), men det är bäst för honom" Jag ville inte riskera att lämna ut honom kanske i maj (jag åker i Juni) och att de sedan ringer efter en månad och säger "nää nu vill vi inte ha hästen mer", eller att han inte skulle trivas och lämnar tillbaka honom. Vad skulle jag gjort då? som sitter på Island? de ville jag bara inte riskera! så jag satte ut en annons med några krav om hästkompisar och kärleksfullt hem.
Jag ägnade MYCKET tid åt att välja vilka som skulle få komma och provrida. Så det kom ett helt gäng olika dagar och provred, sen valde jag ut vilka jag tyckte var lämpligast. Sedan åkte jag också och tittade på det nya stället. På detta sätt kan jag nu följa hur det går för dom här hemma i Sverige i några månader tills jag åker. Min isis är inte heller världens lättaste alla gånger...Jag har nu daglig kontakt med fodervärdarna, vilket även känns bra.

Jag kunde verkligen inte ha hittat en bättre familj! Han har det hur bra som helst, de underhåller tölten bra och varierar ridningen. De fullkomligt älskar honom och det känns jättebra.
Så mitt råd till dig är att: Börja planera redan nu! sätt ut en annons om foderhäst utlånas, TA TID på dig att bestämma vem du väljer. Det är DITT val och du tar den tid du vill ha. Åk och titta på stället först innan du lämnar ut hästen. Du kommer säkert hitta rätt person, bara du tar dig tid att hitta den personen och inte tar första bästa! Lycka till!!:)

Ja, jag hade kontakt med en trevlig människa som en mkt kunnig kille rekommenderade.
Men första problemet var att hon ville tävla den här säsongen, så hon ville ha honom NU... och jag tycker att det ska få ta lite tid att skola in sig på honom. Det är ju inte aktuellt med flytt förrän i juli.
Dessutom råkade hon hitta en häst till salu som hon köpte :/

Men jag hoppas jag kan hitta någon, det hade väl varit bäst för alla. mamma kan ju inte ta hand om min häst i all evighet heller....

hade ju varit skönt om han var någonstans där någon jag känner kan spionera på honom ;) Händer något får jag ju helt enkelt åka hem och plocka tillbaks honom till familjegården :)

TACK för ditt inlägg, blev lite lugnare...

Jag hade tänkt att jag ska gå "kontakt-vägen" istället för annonsvägen... och jag har redan fått ett par intressenter.

Jag hoppas på det bästa, och skulle det inte fungera så får han väl vara sällskap åt mammas Villingur.

//En sjuk maria som ska göra högskoleprov imorgon. Usch ;)

Jaa, det löser sig nog till det bästa ska du se!
min pappa var och hälsade på det nya stället igår, som ligger ungefär 6 timmar häifrån (han var nere med jobbet) och tog massa kort på älsklingen! Det var såååå kul att se!:) :banana:
Nu lämnar jag ämnet, men måste fråga vart på island det är du ska?:)
och, hur gick högskoleprovet?;)

Tänkte precis fråga dig detsamma, vart ska du flytta och varför? Stanna hur länge?

Jag ska flytta till Selfoss eftersom pojkvännen bor där, känner också att jag vill ha lite luftombyte. ÄLSKAR Island, varit där flera ggr och längtar tillbaks hela tiden.
Ska plugga Psykologi i Reykjavik och extrajobba med hästar, försöka skaffa lite egna senare. Pojkvännen är också häsmänniska och vill ha gård osv, så det är ju trevligt....

Högskoleprovet gick liiiiite bättre än förra gången, men fick antagligen 1.6 den här gången också =)

Du kan väl PM:a mig?

//Ia

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 145
Senast: Juli0a
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 740
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 499
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30