Ska jag lägga mig i? Vem ska jag prata med?

Glamoroza ox

Trådstartare
Mobbing i dotterns klass. Detta är 10-åringar, 4:e klass.

Min dotter sa förut när vi gjorde i ordning hennes hår inför ett kalas (som hon är på nu) att hon ville ha 2 kalas så att hon kunde bjuda både "Sara" & "Anna".
När jag frågade henne varför de inte kunde vara på samma kalas så svarade hon "för att Sara inte är snäll mot Anna"
Frågade vad hon, Sara, gjorde?
Svar - Hon säger fula saker, som att Anna är ful, töntig osv.
Frågade vidare, Ok, tycker du Anna är allt det som Sara säger?
Svar - Nej, jag tycker Anna är jättefin och snäll!
Frågade vad dottern sa/gjorde när Sara säger så.
Svar - Ingenting, men jag säger till Anna att inte bry sig.

Talade om för dottern att nästa gång som Sara säger så till Anna så kan du tala om för Sara att det är inget fel alls på Anna.

Nu vet jag så klart inte om detta har pågått länge, om Anna säger liknande saker tillbaka etc.
Bara hört det dottern sa förut.

Funderar på om jag ska prata vidare med dottern sen lite grann, säga till henne att det är ok att inte gilla alla, man måste inte gilla alla, men man får inte vara elak mot någon bara för att man inte råkar gilla varandra.

Ska jag prata med läraren om detta?

Sv: Ska jag lägga mig i? Vem ska jag prata med?

Jag hade pratat med läraren, och kanske föräldrarna så att de vet om det. Jag vet att om man själv blir utsatt är det inte helt säkert att man berättar ens för föräldrarna. Jag själv var mobbad under låg/mellan och högstadiet. Inga föräldrar visste något förrän i 6an då även min lärare mobbade mig, en gång blev jag så stött att jag tog mitt pick och pack och gick hem, något jag aldrig gjort tidigare då jag var väldigt skötsam. Eftersom lärarinnan inte ringde hem och berättade eller ens kollat var jag försvunnit, och pappa råkade vara hemma när jag kom hem, så kom det till slut fram och åtgärder sattes in. Men då var det lite sent. På högstadiet började det om igen men då sade jag inget heller, så jag stod bara ut och valde sedan ett gymnasium på annan ort.

Jag hade olika mobbare, det var inte ett visst gäng utan det var folk lite här och där. En tjej var riktigt jävlig och bråkade med i princip dagligen (försökte trycka ned mig) och hon hade en anhängare som hakade på. Det påverkade mig mycket och gör en del fortfarande. Därför tycker jag att det är viktigt att man i alla fall gör föräldrar och lärare medvetna om det och inte bara låter det vara. För det kan bli värre men även om det inte blir det så kan det påverka väldigt mycket.

jag tycker absolut att du ska nämna detta för läraren!
Kanske är det redan känt på skolan, men om det inte är det så är det en öppning till en lösning om du berättar.

Ska jag prata med läraren om detta?

Ja om det sker i skolan så kan du pratade med läraren annars föräldrarna. Mobbning måste alltid stoppas, ingen förtjänar att bli mobbad och skulle det vara så att den andra tjejen är lika elak tillbaka så måste det också lösas såklart. Kan du inte försöka få din dotter att berätta mer om detta?

Frågade dottern lite mer i förrgår.
Visste läraren om vad som sker?
Ja, det visste dom, fast bara när "Anna" sa till och det var inte alltid hon gjorde.

Just nu är det höstlov så jag får försöka få tag i nån av klassföreståndarna nästa vecka.

Tack för svar alla.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 103
Senast: Red_Chili
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 909
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 076
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama