Ska jag köpa en roslagsrockard???

Skrev otydligt.
Jag menar att den var för shetland men kördes med mini, och att det inte såg helt ok ut.
Så en som är för mini passar säkert mini och det är en sån jag måste ha, annars hade jag gärna köpt din.
När/om du bestämt dig.

Ja. :)
Det var hur bra som helst att få en liten igångsättarkick, och att få gå igenom selning och allt med någon annan, jag kan bli så himla osäker ibland om det verkligen sitter ok.
Men, kors i taket, fick inte en enda anmärkning på något.
Träningen var sådär, av olika orsaker, jättenöjd med ponnyn.
Vagnen var en chansning, är inte riktigt klar, körde utan ordentligt säte, och hade inte provat den innan, men det kändes bara så rätt! *Överlycklig*
Vill mera! :d
Du vill inte agera tränare åt mig? :angel:

Kul att det gick bra!

Jag kan nog agera tränare lite då och då, tränar ju egentligen bara ekipage som har blåa däck, men jag får göra ett undantag :angel: . Ska ju hålla kurs i T men jag vet inga datum ännu. Hojta bara till så kör vi en omgång. :devil: :angel:

Men, kors i taket, fick inte en enda anmärkning på något.
Oj då! :banana: ;) ;)

Körkurs i Tyresta?
Får alla vara med eller är det bara för dem som har häst där?
För nybörjare?

Det är för de som står uppstallade där. De är några som bokat mig för att ha lite teori och praktik träningar i tömkörning och körning. Det är både yngre och mer rutinerade. Var där för två år sedan och höll kurs. Det var skoj.

Är det någon som har erfarnhet av EquiLex "Sulky för shettis eller liten ponny"? Om man jämför denna vagn med Roslagens shettisrockard och Tidaholms vagn nr 202, vilken av dessa är bäst? Jag har en liten B-ponny (ca 115 cm), är någon för liten, det var någon som skrev innan att någon av dessa tillverkade speciellt för B-ponny!?
MVH
Katarina

Vid närmare granskning så verkar det som om Roslagens inte har fjädring!?! :confused: Just fjädring värdesätter jag högt, eftersom jag har en "såndär billig rockard som man inte kan se över ryggen på hästen", ni vet en såndär som Börjes säljer.

Ni som har en Roslagenvagn, hur fungerar det utan fjädring?
MVH
Katarina

Roslagsvagnen har fjädring och jag tycker att den helt klart är bäst. Men jag vet ju inte riktigt hur vagnen ifrån tidaholm är men den är väl dyrare? Vagnen som equilex har är bara skit av vad jag har hört men jag tycker att den är väldigt fin: :)

Har precis fått svar av Tidaholmsvagnar, de tar 15 000:- för en rockard, modell 202! :confused:
Har flera gånger skrivit till Roslagenvagnar på deras hemsida, men inte fått något svar så jag vet inte vad de tar. Ja EquiLex "Sulky för shettis eller liten ponny" låter ju nästan för billig för att vara bra!
Katarina

Equilex rockarden är endast för shettis. B ponny behöver en något större. Att den bara är skit tycker jag är att ta i. Det är en liten lätt vagn med fjädrad sits. Ponnyerna verkar trivas jätte bra med den. Man ser att dom får lättare att arbeta i dressyren. Till maraton så skall man nog byta till lite starkare hjul. För att slippa punka. Men skall man ha en vagn för hemma bruk och lättare dressyr och presision så tycker jag att den är jätte bra!
/M

men tidaholmsrockarden är kanon :) tycker den är värd pengarna lätt att ta med på träningar o dylikt då den går plocka isär, stabil o lätt, ordenliga däck ställbara skaklar i lite höjd så man kommer upp ..

Har provkört en importerad vagn (ej equilex - men lika).
Jag är glad att jag fick se den i verkligheten.
Resultat: Köparen hade förlängd skaklarna 70 (!) cm innan ens hennes shettis fick plats i den! På min 97 cm höga shettis var de ca. 20 cm för långa.
Skaklarna var så smala att min häst knappt fick plats mellan dem & då är hon inte jätteöverviktig eller dräktig.
När de kom på plats satt de längre ner än på min befintliga rockard.
Skaklarna var raka & smala så hästen kunde knappt vända, då det tog i överallt.
Fästet till bakselen satt längre bak än hästens rumpa, alltså ut iluften bakom hästen.
Svängel var inte med för de som sälde vagnen tyckte det var onödigt, men man kunde få den med gratis om man sa till!
Övrigt: Skön att åka i. Bra fjädring & väldigt bekväm soffa.
Men för hästen - urk.
Har även provkört en roslagare, det enda negativa tycker jag är att sitsen inte är stoppad. Den gick iallafall att svänga med och inte anpassad till någon slags dvärghäst.
Jag har nu en begad roslagare på gång. Billigare än att köpa en sprillans.
Och när jag strtade inlägget visste inte jag ovanstående...

jag får väl göra reklam för min shettisrockard här ochså, lättrullad och stadig vagn, lämpad för riktig "buskörning", visserligen ofjädrad men som sagt var rullar stadig, liten svängradie, fästen för baksele och svängel sätter man lätt på själv, 2500kr :D

Hmm... av inläggen ovan förs positiva resonemang om både Tidaholmsrockarden och Roslagen, det är inte lätt att välja. Dock skiljer sig ju priset endel 15000 mot 9500?! :confused: är Tidaholmsvagnen så bra att det är värt att lägga till 5500:- för en sån?

Liknande trådar

Hundhälsa När Sareks mage rasade helt i vintras fick jag tips av veterinären att ge allergifoder (RC Hypoallergenic) istället för magfoder...
Svar
12
· Visningar
823
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 789
Senast: Cissi_ma
·
Katthälsa Hej! Jag var hos min vetrinär häromdagen för en hälsokontroll på min katt Zorro för jag tyckte han visade tecken på att inte må bra. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 138
Senast: Shilton
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 185
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Offentliga verksamheter
  • Att hata mat
  • Vad gör vi? Del CCV