ska jag förse renarna med hö?

frej

Trådstartare
mina hästar har fri tillgång på hö och vi har lyft in i hagen en höbal.
För drygt en vecka sedan så dök det upp en ren i hagen så fort hästarna knallt ut ur hagen så kom renen för att äta och givetvis även då efterlämna viss restprodukt.

I början knalla renen ut ur hagen på morgonen när hästarna kom in eller lämnade hagen när den upptäckte att hästarna var inne hagen.

jag ringde arg som ett bi till rensskötaren och berättade grundligt var denna ren skulle hamna om han inte hämtade bort den och dagen därpå var renen upplockad, nöjd och glad släppte jag ut hästarna i hagen i morse och jag kunnde inte mer än stå och gapa när det står TVÅ renar vid höbalen,

renägarna menar på ett det är en omöjlighet att hålla renarna borta från höet i fall man inte täcker över höbalen eller stänger hagen, hagen stängs varje kväll men dessa renar knallar ju bara under staketet och tar sönder trådarna.

så nu förser jag två hästar och två renar med hö

Sv: ska jag förse renarna med hö?

Då är det la bara att täcka över höbalen eller? Stor pressenning med bildäck eller annat som tyngd runt kanterna så hela balen är täckt. Problem solved.

Besvärligt med tanke på hur pipiga renägarna är om det råkar hända deras ren ngt... Har du ingen el i hagen? De skulle kanske kunna hålla dem borta..

sätt en eltråd på förlängda isolatorer på utsidan av hagen där renarna brukar gå igenom, gärna i mul-höjd så dom får en stöt när dom tar ner huvudet för att gå under.

alt sätta trä plank runt hela hagen.

Kräv renägaren på ersättning för hagen? Skicka faktura på fodret?

Va glad du att det är djur det finns ägare till! ;)
Här i mina hagar har jag på vinter upp till femtontalet kronhjortar som äter på nätterna. Det går åt foder kan jag säga och ingen ägare finns det att klaga till heller. Dessutom är så att om jag skulle sätta staket som skulle hålla dem ute måste jag ha tillstånd. Sådant staket blir ju att räkna som vilthägn.

Förra året när vi hade så mycket snö (mellan 80 cm till 1 meter) och så kallt (mellan 20 - 25 grader minus) så stod hjortarna kvar även på dagarna när hästarna var ute.
Rådjuren är också här och äter men de är ju så små så det märks inte på samma som kronhjortarna. Dom är stora som hästar :eek:

Jag hade i många år en älg som var kompis med hästen och dom åt ur samma hö-hög samtidigt. Den älgen blev ju halvtam så att bara gå ut och ge hästen en morot eller ett äpple var ju otänkbart så därför blev "godiskontot" lite dyrare än beräknat men vaf. det bjöd jag så gärna på. :p

Så omöjligt är det väl inte att stänga ute en ren, vill du inte täcka balen eller förstärka staketet så kan du bygga ett extra staket runt balen som du stänger på nätterna.

Jag har också haft samma problem, fast på en lösdrift. I mitt fall var älg boven.. Mitt hösilage gick i obeskrivliga mängder! Men det fanns tyvärr inget att göra åt saken, ingen ägare att kontakta där inte ;)

Liknande trådar

Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
5 101
Senast: Siggan
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 182
Senast: Messy
·
Hästvård Vi har fyra unghingstar som går på lösdrift hos en kompis i går morse när hon tittade till dom på morgonen var allt lugnt och de stod...
2
Svar
23
· Visningar
5 159
Senast: Malacki
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
5 994
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar