Ska jag dö nu

Sv: Ska jag dö nu

Ingreppen sker under lokalbedövning eller narkos. Gynekologen opererar med slyngdiatermi eller laser. Slyngdiatermi innebär att läkaren skär ut vävnadsbiten med en starkt upphettad böjd tunn tråd av specialmetall. Med laser kan samma sak utföras med en skärande laserstråle. Läkaren kan också använda laser för att förstöra området genom förångning.
Källa: http://www.cellprov.se/cellfoerandringar/

Gissar att det är det Ramona menar :)
 
Sv: Ska jag dö nu

Då kanske jag ändå kan vara lugn.Jag har aldrig tidigare haft cellförändringar,och jag var på cellprovskontroll för ett år sen,som inte visade på några konstigheter.Anledningen till att jag var på kontroll redan nu igen,var att jag flyttat och då fångar dom tydligen upp en direkt både med mammografi och cellprovskontroll.Så OM det nu skulle vara något,kan det ju inte vara långt gånget så att säga.
 
Sv: Ska jag dö nu

Jag har då aldrig varit med om att jag ens fått förfrågan om sövning när någonting gjorts på mig. Inte ens när de brände sist var jag sövd, bara lokalbedövad. Gick hem så fort det var klart. Tog inte ens 20 minuter.

Hm, när jag hade cellförändringar och fick komma tillbaka för att göra en biopsi, fick jag inte ens nån bedövning. -Det här kan knipsa lite! sa dom, och det gjorde det men inte alls mycket. Definitivt inget att oroa asig över.

Och jag hade heller ingen cancer.
 
Sv: Ska jag dö nu

Varje år får 30 000 kvinnor besked om cellförändringar, men bara 450 st drabbas varje år av livmoderhalscancer. (Enligt 1177.se)

Med andra ord får väldigt få cancer, man tar ju proverna för att kunna åtgärda i tid.

Jag fick besked om förändringar för ett par år sedan. Vi uppföljande besök hos gynekolog några månader senare såg det bra ut. Jag har sen fått gått på extra kontroller men nu får jag återgå till ordinarie kontroller då allt sett bra ut sen dess.
 
Sv: Ska jag dö nu

Jag har då aldrig varit med om att jag ens fått förfrågan om sövning när någonting gjorts på mig. Inte ens när de brände sist var jag sövd, bara lokalbedövad. Gick hem så fort det var klart. Tog inte ens 20 minuter.

Jag fick inte heller någon förfrågan utan det stod på kallelsen att jag skulle sövas. Det kanske beror på hur mycket det är som behöver tas bort om de söver eller inte?

I övrigt så går det säkert att diskutera med läkaren om man föredrar att bli sövd för kan man få bli sövd vid insättning av spiral, sterilisering med essure chip och vid gastroskopi så kan man nog få bli sövd vid konisering också om man vill det.
 
Sv: Ska jag dö nu

Hm, när jag hade cellförändringar och fick komma tillbaka för att göra en biopsi, fick jag inte ens nån bedövning. -Det här kan knipsa lite! sa dom, och det gjorde det men inte alls mycket. Definitivt inget att oroa asig över.

Och jag hade heller ingen cancer.

Biopsi och konisering är inte samma sak. Efter en konisering kan du själv känna såret och det kan täcka hela livmodertappen. Det gör du inte efter en biopsi. En biopsi är just ett litet knips, inget mer medans vid en konisering tar de bort en större bit. Vid graviditet efter en konisering kan man ibland behöva sätta ett band runt livmoderhalsen för att inte livmoderhalsen ska öppna sig i förtid av tyngden ifrån bebisen. Detta bandet tas sedan bort några veckor innan det beräknade förlossningsdatumet. En biopsi läker ihop helt precis som ett sår vart som helst på kroppen och påverkar en inte efteråt vilket en konisering kan göra vid en graviditet.
 
Sv: Ska jag dö nu

Har haft cellförändringar 2,5 år nu och under den tiden gjort cellprov var 4:e månad + att de knipsat av lite på livmodertappen och tittat på i stetoskop. Just nu inväntar jag svar igen, och det är ev tal om konisering.
Känner mig inte alls orolig vilket jag inte tycker du ska göra heller, de kollar upp det ofta och märker minsta förändring i god tid :) Dessutom är det många som har förändringar länge utan att det faktiskt händer något
 
Sv: Ska jag dö nu

Fick svaret förendrign i samband men cellprovstagningen i 25års åldern.
Till saken hör att två av oss fyra tjejer, som alltid lekte ihop när vi var små, har en fått ta bort systor i omgånga, en del riktigt stora och en fick ta bort livmoder och äggstockar då hon drabbades av canser i just samma veva. Livet blev rätt mörkt då.
Dock visade inte en ny provtagning ca 4 månader senare någon förendring, troligt är att de var rester av skadad vävnad i samband med en livmoderinflamation.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 537
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag har en vårta på ena fingret. Den sitter illa till och gör j*kligt ont till och från. Efter drygt 3 år har den fortfarande inte velat...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 101
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 013
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Läkaren frågade idag om jag funderat på sjukersättning. Jag svarade att jag inte är där än. För jag tror att FK kommer att kräva att...
2
Svar
21
· Visningar
2 596
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp