Ska jag dö nu

peace

Trådstartare
Varit på den där vanliga cellprovs kontrollen.Fick svar nu att dom hittat cellförändringar:(..Skulle få en tid till nytt prov,som då ska göras av läkare på sjukhuset.Detta skulle ske inom 3-4 månader.Känns lite jobbigt att inte få det gjort så snabbt som möjligt:(
 
Sv: Ska jag dö nu

Det måste kännas jobbigt :( Jag har varit och tagit cellprov i veckan och inte fått svar än - och jag tycker DET är jobbigt... :o
Men du måste ju kunna åberopa vårdgarantin på max 3 månaders väntetid!?! Om dom inte kan erbjuda vård inom 3 månader så kan du leta upp ett alternativt sjukhus som kan göra det fortare :idea:
Jag skulle ha ringt vårdgarantin om det var jag i din sits!
Hoppas det går bra för dig, styrke-kram!
 
Sv: Ska jag dö nu

Att de väntar den tidsperioden är för att se om förändringarna har hunnit läka ut av sig själva eller bytt skepnad. Att ta ett nytt prov redan nu skulle inte ge ett annat resultat.

Gissar att du gjorde det vanliga cellprovet och det hos läkaren kommer innefatta en koloskopi? Dvs titta närmre på förändringar med hjälp av mikroskop och lite lösningar man penslar på, och eventuellt biopsi om de anser att det behövs.

Det är aldrig kul att få de där breven, men väntetiden du har är helt i sin ordning, för att det ska finnas något att kontrollera!
 
Sv: Ska jag dö nu

När jag skulle in och göra samma undersökning råkade jag säga att de kollade med periskop :rofl:

TS: jag har haft cellförändringar, och tyckte också det var jättejobbigt! Fick göra en konisering för snart två år sedan och går nu på årliga uppföljningar.

Det du för försöka trösta dig med är att om det ansågs allvarligt skulle du inte behöva vänta så länge.
 
Sv: Ska jag dö nu

Var lugn. Du kan inget påverka utan väntetiden är normal vid sådana här kontroller. (För att man ska se att det inte bara var en tillfällig förändring så är det väntetid på några månader.)
Hoppas att du får ett lugnande besked efter nästa kontroll!

Jag fick ett sånt besked i höstas men det som bekymrade mig mest var sexförbuden jag fick efter först kolposkopin och sen efter koniseringen :angel: (Att jag sen bröt det första efter tolv dagar och det andra efter 18 dagar behöver vi inte låtsas om. Det var nog bäst så för mitt säng-sällskap. Enligt honom var jag fullständigt odräglig! :p )
Det visade sig vara allvarliga cellförändringar men koniseringen ska ha fått bort allt. Jag ska dock göra en uppföljande kontroll om typ tre månader eller något sånt.
 
Sv: Ska jag dö nu

Jag förstår att det känns jättejobbigt att behöva vänta men orsaken till att du får vänta är att väldigt många cellförändringar läker ut av sig själva på några månader och det är det de vill vänta på och se om dina cellförändringar gör. Skulle de inte göra det så går man sedan vidare med lämplig behandling. Har du skött dina cellprovstagningar så ska det inte vara någon fara att vänta eftersom det vanligtvis tar tio-femton år innan cellförändringarna utvecklas till cancer. Det är inte så att cellförändringar är lika med cancer men cellförändringar kan vara ett förstadie till cancer och det är därför vi kollas med jämna mellanrum för att hitta de cellförändringarna som är elakartade och behöver göras något åt. Det kan lika gärna vara en tillfällig virusinfektion som gör att det finns cellförändringar. Om det är en tillfällig virusinfektion så måste man ju ge den möjlighet att läka ut först innan man beslutar om några åtgärder.

Om cellförändringarna fortfarande finns kvar görs ofta en konisering på livmodertappen. Man blir sövd eller får lokalbedövning under ingreppet och man behöver bara stanna på sjukhuset några timmar efteråt. Man brukar då få bort alla cellförändringar men det är självklart viktigt att man kollar upp efteråt så att det verkligen är borta. Om man har haft cellförändringar kollas man under en period sedan en gång/år så att man säkert ser att cellförändringarna inte kommer tillbaka.

Här kan du läsa lite mer om du vill. http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Cellforandringar-i-livmoderhalsen/

Så du är inte döende och behöver inte oroa dig för cancer heller utan andas och ta det lugnt och invänta tiden då du ska göra om testet och gå vidare därifrån.
 
Sv: Ska jag dö nu

Om cellförändringarna fortfarande finns kvar görs ofta en konisering på livmodertappen. Man blir sövd eller får lokalbedövning under ingreppet och man behöver bara stanna på sjukhuset några timmar efteråt.

Bara ett tillägg:
Man behöver inte stanna kvar på sjukhuset heller. Åtminstone behövde inte jag det. Gjorde min konisering på en förlängd jobblunch så körde tillbaka till jobbet direkt efter.
 
Sv: Ska jag dö nu

Nej, du kommer inte dö. Men den ångest man har innan man vet är fruktansvärd. Härda ut, det här kommer gå bra
 
Sv: Ska jag dö nu

Det är ingen större fara. Det är jättevanligt med cellförändringar utan att det är någonting. Jag har cellförändringar och kollas en gång om året numer, men det är ingenting. Jag har gjort alla prover man kan göra och de hittar ingenting som är konstigt.
 
Sv: Ska jag dö nu

Bara ett tillägg:
Man behöver inte stanna kvar på sjukhuset heller. Åtminstone behövde inte jag det. Gjorde min konisering på en förlängd jobblunch så körde tillbaka till jobbet direkt efter.

Nej jag menade mest att man inte behöver bli inlagd :) Hur länge man ev. behöver stanna beror ju på om man har varit sövd eller inte och hur man mår efter en ev. sövning.
 
Sv: Ska jag dö nu

Nej jag menade mest att man inte behöver bli inlagd :) Hur länge man ev. behöver stanna beror ju på om man har varit sövd eller inte och hur man mår efter en ev. sövning.
Jag har då aldrig varit med om att jag ens fått förfrågan om sövning när någonting gjorts på mig. Inte ens när de brände sist var jag sövd, bara lokalbedövad. Gick hem så fort det var klart. Tog inte ens 20 minuter.
 
Sv: Ska jag dö nu

Jag blev sövd när jag tog bort mina (måttliga) cellförändringar förra året. Fick inte välja narkos utan det stod i kallelsen. Jag kom in vid 07 på morgonen och fick åka hem vid lunch, då jag piggnat till och hunnit prata med läkaren efter han avslutat sina operationer. Själva ingreppet tog dock bara ca 15 min (jag var sövd i 20) så det var ganska mycket dötid.
 
Sv: Ska jag dö nu

Nu kommer de troligen att först titta och sen ta en liten, liten biopsi om de finner det nödvändigt. Sen blir det väntan igen. Är biopsin bra så händer inget med, är den "dålig" så blir det konisering (slyngdiatermibehandling) då de tar bort den skadade cellvävnaden på livmodertappen. Inte farligt men inte bekvämt, typ.
En cellförändring är inte alltid cancer, det är viktigt att komma ihåg. Mina var troligen orsakad av obehandlad kondylom (som jag inte ens visste att jag haft).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 537
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag har en vårta på ena fingret. Den sitter illa till och gör j*kligt ont till och från. Efter drygt 3 år har den fortfarande inte velat...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 101
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 013
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Läkaren frågade idag om jag funderat på sjukersättning. Jag svarade att jag inte är där än. För jag tror att FK kommer att kräva att...
2
Svar
21
· Visningar
2 596
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp