J
Jenny
Jag har en jättefin 4:åring, som jag har ägt i 1,5 år.
Han är riden knappt ett år, med uppehåll för hans sommarlov.
Hel och frisk, men han är så j-a het att rida!
Känner att jag börjar tröttna lite på det och blir lite velig om jag ska behålla honom. Börjar snegla lite på andra hästar, som är lite lugnare att rida. Annars är min häst kanon på alla sätt.....
Men det känns som sagt tröttsamt med all taktning, sidvärtes rörelser, kast med huvudet, ja allt bara för att gå fr 0- 100 på en mikrosekund. Jag tycker att jag har försökt med allt.
Dragit ner på kraftfodret, ökat och varierat motionen.
Tränat intervall osv. Vill inte övermotionera honom med tanke på hans ålder. Han aktiveras 4-6 dagar/v. Mellan 30 min- 1,5 tim.
Han stressar upp sig på hemvägen, även om vi är långt hemifrån.
Har svårt att ta förhållningar då och ber man om en skänkelvikning över grusvägen så kastar han sig igenom den, typ.
Han gör det jag ber om men fort och krystat på något sätt.
Allt han vill är att springa så fort det går, det tycker han är skitkul:smirk:
Jag vet inte hur jag ska göra, vill egentligen ha en lite lugnare häst där man hinner planera sin ridning,
inte bara "kastas" igenom den.
Han har varit het ändå från dag ett.
Kan man sälja, törs man sälja ??!!
Tänk om han kommer till någon som blir rädd och så kanske han säljs igen... Jag hade två hästar fram till i våras, då jag fick lämna tillbaka en foderhäst som jag hade. Han var den lite lugnare typen, så då vägde det liksom jämnt i ridningen. När man hade en av varje.
Men dessvärre tillåter tid och ekonomi bara en häst.
Synpunkter, tack !!!
Kanske någon som önskar sig en kanon-kula i julklapp ??
/J.
Han är riden knappt ett år, med uppehåll för hans sommarlov.
Hel och frisk, men han är så j-a het att rida!
Känner att jag börjar tröttna lite på det och blir lite velig om jag ska behålla honom. Börjar snegla lite på andra hästar, som är lite lugnare att rida. Annars är min häst kanon på alla sätt.....
Men det känns som sagt tröttsamt med all taktning, sidvärtes rörelser, kast med huvudet, ja allt bara för att gå fr 0- 100 på en mikrosekund. Jag tycker att jag har försökt med allt.
Dragit ner på kraftfodret, ökat och varierat motionen.
Tränat intervall osv. Vill inte övermotionera honom med tanke på hans ålder. Han aktiveras 4-6 dagar/v. Mellan 30 min- 1,5 tim.
Han stressar upp sig på hemvägen, även om vi är långt hemifrån.
Har svårt att ta förhållningar då och ber man om en skänkelvikning över grusvägen så kastar han sig igenom den, typ.
Han gör det jag ber om men fort och krystat på något sätt.
Allt han vill är att springa så fort det går, det tycker han är skitkul:smirk:
Jag vet inte hur jag ska göra, vill egentligen ha en lite lugnare häst där man hinner planera sin ridning,
inte bara "kastas" igenom den.
Han har varit het ändå från dag ett.
Kan man sälja, törs man sälja ??!!
Tänk om han kommer till någon som blir rädd och så kanske han säljs igen... Jag hade två hästar fram till i våras, då jag fick lämna tillbaka en foderhäst som jag hade. Han var den lite lugnare typen, så då vägde det liksom jämnt i ridningen. När man hade en av varje.
Men dessvärre tillåter tid och ekonomi bara en häst.
Synpunkter, tack !!!
Kanske någon som önskar sig en kanon-kula i julklapp ??
/J.