Ska jag behöva gå runt i den där hagen hela mitt liv ?

N

Nangijala

Hagproblem med hästen, det är precis vad jag har. Jag har ju en "foderhäst" som står i ett stall i närheten och ägaren till min "foderhäst" har 2 till hästar varav ena hästen är en häst som jag även får disponera hur mycket jag vill. Nu är det bara så att den hästen ALDRIG går att få tag på. Det här är ett stort problem i hela stallet då Agadir ((som hästen heter)) ibland kan få stå kvar ensam i hagen för att han helt enkelt inte går att ta in. Vi har provat alla olika metoder känns det som. Jag läste ett tag en bok "Förstå hästen" och tog upp några metoder där med Agadir ((hur du blir ledare över hästen osv.)) , det är bara så att Agadir är OTROLIGT ranghög och inte viker en tum undan sin intelligens. Han vet att han är den som bestämmer. Jag har testat att jaga honom ((gå efter honom i hagen i flera minuter, aldrig ge mig och inte låta honom beta)) , jag har testat att pocka och locka, jag har testat att gå iväg från honom , vänta in honom.
Snart står jag inte ut. HJÄLP!

Nej usch vad det är besv. när dom är så!Vet inte om jag kan hjälpa dig.
Har han m.k.t.mat i hagen han går?Du kunde försöka att ge ha honom lite kraftfoder i en hink och sedan bara försöka borsta honom utan att ta honom,vara i hagen utan att bry dig om honom.Sedan bara gå iväg utan "att ha sett honom".
Ja allt sådant här tar ju en förfärlig massa tid och det kanske du inte har.
Då kanske du kan göra en liten hage i något hörn där du kan fösa in honom.
Jag vet att det kan vara ett jätte prob. Varit med att "jaga"en häst med bil då den var om.att få tag i,vi fick åka efter den tills den tröttnade,det var länge sedan.

Att få hästen att förknippa att bli infångad med någonting positivt är det absolut bästa sättet. T ex, se till att alltid ha hästens favoritgodis med dig när du skall hämta in den. Passa också på att bara gå ut i hagen ibland och ge den godis och låt den gå igen. På så sätt så kommer den snart att lära sig att det är trevligt att gå fram till dig. Tänk också på att aldrig gå rakt fram till en svårfångad häst, rör dig lite i serpentiner då du skall hämta den, det funkar faktiskt bättre än man tror men jag kan tänka mig att det inte fungerar på en väldigt svårfångad häst. Se också till att inte tänka "nu springer han sin väg" när du går fram till honom, då gör han garanterat det, hästar är experter på att läsa vårt kroppsspråk och de ser snabbt vad vi tänker på, försök istället låta bli att tänka överhuvudtaget och bara "gå och hämta honom". Beröm också hästen direkt när du får tag på den, det är visserligen svårt att vara positiv efter att ha jagat efter en häst i över en timme i snålblåst och ösregn, men det är absolut nödvändigt för att hästen inte skall bli ännu jobbigare nästa gång du skall hämta den. Är du irriterad då du får tag på hästen kommer den nämligen att förknippa att bli infångad med någonting negativt.

Vi har vant våra hästar vid att det alltid finns godis i krubban i boxen då de kommer in. Det funkar jättebra. De är alltid lika sugan på att komma in. På min häst så funkar det t om så bra att han sprang raka vägen i in i sin box igen efter att han hade rymt därifrån en gång (han sprang raka vägen förbi stallägaren som stod och skramlade med en kraftfoderhink och rakt in i boxen och ställde sig att vänta på att få sitt godis... :D).

Hoppas att du hittar en lösning som funkar för dig och hästen!

Jag använder också ALLTID metoden att ge hästen en godbit när jag hämtar den. Det gör jag med alla hästar lättfångade och svårfångade det ska vara positivt att komma och jag brukar också lägga nåt lite i krubban direkt vid intag så blir det också positivt att gå in. Jag vet inte om det anses vara en bra eller dålig metod men jag har ALDRIG problem med att få in hästarna. Möjligen de nya förståss innan de lärt sig hur det går till här...

LYCKA TILL med vilken metod du än väljer!! =)

om du kan få tag på förra numret av hästfynd så är där en bra artikel av john moore som handlar just om att fånga svårfångade hästar.. :)

Jag har testat att jaga honom ((gå efter honom i hagen i flera minuter

Flera minuter är ingenting! För att den metoden ska fungera kan man behöva gå efter hästen i timmar första gångerna. Men relativt snart lär sig hästen att det är lättare att stå kvar och bli tagen.

Vi hade en rätt jobbig häst i stallet, efter honom kunnde man få gå 20 minuter vissa dagar. Det som funkade på honom var att när han väl stannat gå fram och klappa lite på honom och sen gå därifrån. När han insåg att han fått gå där i oöndan krävdes det inte många gånger innan han var lättfångad.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 124

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka