Ska islandshästar hoppa?

dengra

Trådstartare
Hej!
Surfade runt på nätet och hittade massvis med filmer på hoppande islänningar, sammtidigt som jag hittade massa argument om att islänningar inte ska hoppa. Har även fått berättat för mig av tränare att islänningar inte ska hoppa eftersom dom har ofta för dålig galopp, den är ofta för passtaktig för att kunna hoppa på ett hälsosamt sätt. JAg blev lite fundersam och tänkte att jag ska fråga er. Ska islänningar hoppa, eller ska vi hålla oss till bommar på marken?

Sv: Ska islandshästar hoppa?

Nonsens säger jag!
Man får höra många dumheter och konstiga påståenden genom årena!

En islänning kan visst hoppa och det är inge som helst skadligt du kan hoppa runt på en bana i ritig härlig grisepass om du så vill de. Inte kommer de se ut som när en OS hopphäst hoppar men de tar nog sig runt =)

Sedan är det ju som så att alla islänningar passar inte utan det är bara 5 gångarna OFTAST dom som kan bli passaktiga vid galoppen. Men långt ifrån alla!

Jag har en islandshäst som är en 4 gångare och det är då inge skillnad på hennes galopp och på mitt halvblod jag hade innan henne.

Rund fin 3 takts galopp helt enket
Sedan är ju inte islandshästen avlad för att hoppa dom har ju inte ritkigt den kroppsformen som en optimal hopphäst ska ha!

Men upp till 1 meter kan man utan problem hoppa en islandshäst och då kan man till å med vinna utan problem..
Dom är små och snabba och vändbara och kommer in där stora hästar har svårt för så farliga omhoppningshästar:D

Markarbete med små hinder är bara bra att träna gångarterna på, häst som har problem med traven kan man lägga ut travkommar/cavaletti. osv

Att använda löshoppning som en dela i träning, javisst. Att hoppa med vuxna männiksor på ryggen? Nja det tror jag inte är en bra ide, är man en liten vuxen kanske men inte annars.

Varför inte med vuxen människa på ryggen? Förutsatt att ryttaren har bra balans och följsamhet och inte hoppar högre än vad h*n klarar av, förstås.

TS: Självklart kan man hoppa med islandshästar. Och självklart blir det svårare om hästen har dålig galopp, så hyfsad galopp kan ju vara en fördel. Men det går ju att träna upp galoppen också, då kan cavaletti, studs och löshoppning vara bra.
Att säga "ska islandshästar hoppa?" är ungefär som att säga "ska varmblod hoppa?" eller "ska connemaror hoppa?". Ska och ska. Vill man hoppa, så hoppar man. Vill man inte så slipper man ;) Men de tar ingen skada av det förutsatt att hästen är frisk och i form, ryttaren är tillräckligt duktig och man hoppar på en höjd som är lagom för ekipaget. Och tänk på att om hästen är helt ohoppad krävs en duktigare (hopp)ryttare än om hästen är en van hoppare :)

Därför att det sliter oerhört hårt på frambenen, att ta ett språng då och då skadar ju inte utan mer regelbunden hoppning.

Ja, man kan ju självklart inte vara för tung eftersom vikten (både ryttarens och hästens) blir x antal gånger större i landningen än när man står på backen. Jag trodde du menade att det var totalt "no go".

*kl*

Har ridit en kompis islänning , den har hopptävlat en hel del. Men det är inte pga hoppningen den fick en skada i benet. Idag är han frisk och får hoppa lite då och då och han är jätteduktig! Jag tycker han har jättehärlig galopp och att hoppa honom är verkligen underbart.

ALL hoppning sliter på framknäna och kotorna

nu är det ju ingen risk att en som äger en islandshäst har planer på att hoppa SM durekt;)

Jag är vuxen och lång men är inte tjock, jag har hoppat på Jorunn utan några som helst problem!

Tanken är att ställa upp i små hopptävlingar typ blåbärstävlingar små CR i framtiden.
Där behöver man inte träna in någe direkt teknik på hästen för de är så små hinder och det är bara roligt att skutta runt 30 cm hinder och river man inte får man dessutom en rosett i CR:bump:

Och på sånna här klasser är det alla möjliga raser, travare sominte kan galoppera och som passar runt på banan och hoppar som kråkor.

Ardennrar, shire, hbl, russ,isisar, korsningar av alla dess slag men alla är där för en sak, för att ha roligt=)

Klart att man kan hoppa med en islänning! Det finns många som är med på hopptävlingar och placerar sej bra. :bow:

är islandshästen bra grundutbildad och är tillräckligt balanserad i sin galopp för att svänga vilket de flesta islandshästarna är så är det inga som helst problem med att hoppa med islandshästar att man skulle förstöra gångarterna eller att det inte skulle vara hälsosamt är bara myter.

Hoppning är rolig och bra omväxling i träningen och stärker kroppen på ett bra sätt.

Jag hoppar med min femgångare och han har riktigt bra teknik, kommer nog starta lite lokala ponnytävlingar avd B med honom när vi kommit lite längre.

Har även ett femgångssto som jag tävlade innan jag fick en riktig hopp ponny och vi vann klubbtävlingar upp till 80cm (LC för C ponny)

Att använda löshoppning som en dela i träning, javisst. Att hoppa med vuxna männiksor på ryggen? Nja det tror jag inte är en bra ide, är man en liten vuxen kanske men inte annars.

kanske inte 185 lång gubbe på 130 islänning men med en normallång och normalviktig ryttare på är inte värre än vilken annan ras som helst. Finns massa vuxna som rider C och D ponny och hoppar och det är inga problem.

kanske inte 185 lång gubbe på 130 islänning men med en normallång och normalviktig ryttare på är inte värre än vilken annan ras som helst. Finns massa vuxna som rider C och D ponny och hoppar och det är inga problem.

Nej det beror ju på vilka referensramar man har, du kanske jämför med dina bekanta medan mina referenser kommer genom klinik.;)

TS: Självklart kan man hoppa med islandshästar. Och självklart blir det svårare om hästen har dålig galopp, så hyfsad galopp kan ju vara en fördel. Men det går ju att träna upp galoppen också, då kan cavaletti, studs och löshoppning vara bra.
Att säga "ska islandshästar hoppa?" är ungefär som att säga "ska varmblod hoppa?" eller "ska connemaror hoppa?". Ska och ska. Vill man hoppa, så hoppar man. Vill man inte så slipper man ;) Men de tar ingen skada av det förutsatt att hästen är frisk och i form, ryttaren är tillräckligt duktig och man hoppar på en höjd som är lagom för ekipaget. Och tänk på att om hästen är helt ohoppad krävs en duktigare (hopp)ryttare än om hästen är en van hoppare :)

Borde kanske döpt tråden till Bör islandshästar hoppa? ;)

Men så då är det ganska lugnt då, jag tänkte bara att när man hör jättemånga olika budskap så vet man ju inte riktigt om det är sant. Man vill ju inte utsätta hästen för mer än den klarar av.

Jag vet inte heller om jag tycker att det är riktigt okej att en isis ska hoppa 125 med ryttare, även om det är en bra och följsam ryttare. Jag tänker på att nästan alla hopphästar som hoppar högt, pensioneras vi 17 års åldern av en anledning. Islandshästar som hoppar 125 hoppar ju lika högt som dem stora varmbloden, om man jämför med hur hög hästen är. ;)

Ja, 125 (om vi pratar bana med de tekniska svårigheterna) är ju det medelsvår klass för d-ponny. Bara höjden på något enstaka hinder är ju inte samma sak.
Men det är ju inte så många på den höjden oavsett ras/kategori. Så så länge du inte är jättestor eller har dålig balans eller så är det nog ingen fara om du hoppar med din häst :) Bara du är lyhörd och inte hoppar på hästens "maxgräns" utan håller dig till lite lägre/enklare övningar :)

Nej det beror ju på vilka referensramar man har, du kanske jämför med dina bekanta medan mina referenser kommer genom klinik.;)

du behöver inte vara snorkig och sätta ;) gubbe till mig, vad har jag gjort? jag har varken sagt att jag har 100% rätt eller hånat dig på något sätt.

Men jag tror att så länge ekipaget är proportionerligt och ryttaren har god balans så är inte islandshästar klenare än någon annan ras när det gäller hoppning, men självklart ska man inte hoppa på höga höjder, utan upp till 80-90cm max och vill man satsa på hoppning väljer man nog att satsa på en annan ras som har bättre förutsättningar för det.

Med normallång menar jag inte en lång man utan en kvinna på max ca170 och normalviktig som ser proportionerlig ut på hästen, men jag tror inte de långa islandsgubbarna eller tjocka islandstanterna får för sig att börja hoppträna med sina isisar heller.

Jag är 158 lång och väger runt 60kg och ser inte stor ut på en C-D ponny så jag tycker bara det är bra för min häst att få hoppträna ibland som omväxling, jag är gammal hoppryttare och kommer inte sluta hoppa helt bara för att jag slutat satsa på hoppningen och sålt hopphästen.

Ja, 125 (om vi pratar bana med de tekniska svårigheterna) är ju det medelsvår klass för d-ponny. Bara höjden på något enstaka hinder är ju inte samma sak.
Men det är ju inte så många på den höjden oavsett ras/kategori. Så så länge du inte är jättestor eller har dålig balans eller så är det nog ingen fara om du hoppar med din häst :) Bara du är lyhörd och inte hoppar på hästens "maxgräns" utan håller dig till lite lägre/enklare övningar :)

Oj! är det bara medelsvår för d-ponny? hoppar hästar hus :)

jo, ja känner att lite balansövningar och en skodd häst hde inte suttit fel innan man tar ig ett skutt, ve inte om hon ens hoppat tidigare så några höjder pratar vi inte om, men jag tänkte att det vr något ja skulle ta reda på :)

Klart du kan hoppa med din häst om du och hästen tycker det är kul!

Jag tränar min islänning på precis samma sätt som jag gör med min stora FT häst.

Vi rider dressyrträning 1gång/vecka och hoppträning 1 gång/vecka och hästarna får faktiskt andra muskler som man bara kommer åt av just precis hoppning.
Dock betyder det inte att våra banor är 1 m höga, vi brukar inte hoppa högre än ca 60 ibland 70cm pga min häst inte hoppar så himla bra men det betyder inte att han inte älskar det för det gör han :)

Resten av passen jag rider på en vecka fördelar jag ute i skogen eller på kurs med någon så omväxlande inriktning som helst.

Är dock även ute på jakt efter en bra islandstränare att rida ca 1 gång/vecka för.

Så jag tror och vad jag har erfarenheter från änsålänge är omväxlande träning för sin häst gärna med influenser från andra ridstilar än vad man oftast gör, bara är nyttig och gör att hästen håller länge.

Och i mitt specifika fall har hoppningen hjälpt min häst att få muskler starkare som även påverkar hans gångarter väääldigt positivt så jag ser bara fördelar med att studsa över hinder ca 1 gång i veckan.

;) härlig spänst!!! Inget man vill ha på det viset, över staket, men förstå att kunna förvalta det i gångartsridningen sen i framtiden!! ;) Nice!!

Jag använder gärna hoppning som ett inslag i vår träning, men det är ingenting som tränas konsekvent. Min häst tycker att det är jätteroligt, även om han råkar vara kanske världens sämsta hopphäst.
Då talar vi inte om några höjder, utan mer som ett inslag och variation i vardagen eftersom både han och jag tycker det är roligt. Jag ser ingenting som talar emot att man hoppar med en islandshäst, det är precis lika viktigt med en sådan som vilken annan häst som helst att ha god balans, god ridning och grundläggande träning.
Hoppning ger alltid slitage, men mer eller mindre, vilket man som ryttare ju får ta ansvar för.

Jag vill också tillägga att just min hästs galopp blev betydligt bättre efter att vi använt oss av låga hinder i studs och bomträning. Som i all ridning får man använda sitt sunda förnuft :)

Liknande trådar

Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 928
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 983
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
680
Senast: tara
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 078
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka