Ska inte jag bestämma över min hund?

sussisus

Trådstartare
Retar upp mig mer och mer på en sak som inträffade på vägen hem från jobbet.

Föräldrarna skulle in till stan idag så därför tog de med Izor till centrum där jag tog över och promenerade med vovven hem.
Många nya lukter och spännande, fick hälsa på en hel del människor - vilket Izor gillar (om man säger så ;) ).

Men en bit på väg bort från centrum kommer det en sheltie med matte. Hunden är lös, det är inte Izor (har honom i 10 m-koppel).
Sheltien vill leka och det vill Izor så de springer lite fram och tillbaka.
Matten tycker att Izor har spring i benen så hon undrar om inte jag ska släppa honom?
Ska inte jag få bestämma det själv?
Han är 6 månader, jag vill bestämma vilka han ska leka med, jag vet inte om han kommer på inkallning ("men han springer inte så långt bort" sa hon, och hur kan hon veta det?) och dessutom vi på ett ställe där det kan komma både bilar och cyklar.

Jag är lite feg det vet jag och har inte så stor hundvana, men jag vågar inte släppa Izor utan att ha full koll på honom. Och leka med främmande hundar - nej, tack!
Jag kan ju inte veta hur den andra hunden reagerar, den kan ju dra med Izor långt bort.

Och innan vi skaffade Izor stötte jag på denna hund ett par gånger, lös förstås. Och full karriär fram för att hälsa på mig, med matten en bra bit bort. "Hunden ville ju bara hälsa" sa hon bägge gångerna när hon till slut kom fram.
Jag tycker att det är obehagligt med hundar jag inte känner, och jag tror att Izor precis har blivit könsmogen så jag vill inte att han ska råka illa ut.

Det där "tror" baserar sig på att Izor sprätter med bakbenen, väldigt mycket nosande och att han kan sätta igång att yla när vi ska gå hem efter att ha träffat/lekt med tikar.
Om han inte är det så är han på god väg antar jag. ;)

Skulle ni ha släppt er hund så att den fått leka med en främmande hund, bara för att matten tycker att er hund har mycket spring i benen och på ett ställe där det kan komma en del bilar/cyklar som kör lite fort ibland?

Senast ändrad:
Sv: Ska inte jag bestämma över min hund?

Nope. Skulle aldrig ha släppt. Däremot så vet jag att jag själv fått folk att släppa sina hundar med mina och mina kompisars hundar. Minns en gång när vi väl hade en si så där 7 hundar och så var det en hane till. Matte var mycket nervös men vi försäkrade henne om att han knappats skulle dra från sina 7 kompisar :) Vilket han heller inte gjorde. Men vi var på ett bra ställe utan vägar och människor.

Jag har släppt Izor några gånger, men då tillsammans med en hund och matte jag känner - och som jag litar på (den matten är en arbetskamrat till mig och är betydligt mycket mer hundvan).

Visst vet jag att jag borde släppa Izor lös, men det kan kanske vara bra att jag tränar på det först, eller hur?
Och det är tyvärr inte det enklaste där jag bor, för nästan överallt är det gång/cykel/bilvägar.
Jag vill kunna träna på en stor inhängnad plats först, så att jag vet att Izor ens är intresserad av mig. ;)
För tillfället kan vi välja på att ha honom med 5, 10 eller 15 m-koppel beroende på vilken sorts promenad vi går. Och då kan han ju springa relativt lös ändå.

Jag skulle inte släppa min valp med en främmande hund om jag inte vet att dennes ägare kan kalla in honom om det behövs. Jag förstår inte varför alla vill att deras hundar ska leka med alla egentligen.

AnnikaW skrev:
Jag skulle inte släppa min valp med en främmande hund om jag inte vet att dennes ägare kan kalla in honom om det behövs. Jag förstår inte varför alla vill att deras hundar ska leka med alla egentligen.

Tack och lov så är det bara denna matte som velat att Izor skulle leka med hennes hund.
Jag har faktiskt väntat mig att fler skulle fråga!
Däremot är det flera som undrar om deras hundar får hälsa på Izor, det brukar jag för det mesta gå med på - men då sätter jag mig på huk och försöker hälsa på den andra hunden först, innan Izor får hälsa eller att den andra hunden hälsar på Izor.
Izor får inte rusa fram för att hälsa, hur mycket han än vill.

Izor har sina tre riktigt goda lekkamrater och dessa får han rejsa runt med bäst han vill. De tre är tikar av olika ras och åldrar: en jämngammal isländsk fårhund, en 2-3-årig Bichon Frisé och en 7-årig Pumi (som Izor nog är lite kär i) - den sistnämnda är dessutom arbetskamratens hund.

Jag kanske är hur knäpp som helst, men i så fall kan jag leva med det!, men jag har aldrig förstått mig på det där med att låta hunden hälsa på varenda främmande hund man möter!?!

Jag menar, hur många låter sin häst gå fram och nosa på varenda främmande häst...! Men när det kommer till hundar är det liksom självklart på nåt vis. Jag har ju ingen aning om den främmande hunden har någon sjukdom, löss, rävskabb i tidigt skede etc. Varför ska jag utsätta min hund för något sådant?

För att inte tala om alla hundägare som försäkrar att deras hund är såååå snäll - men min hund kanske inte är det...

Jag låter i stort sett aldrig mina hundar hälsa på andra hundar när vi är ute och går. Varför ska dom göra det? De har sina hund-kompisar, d.v.s de vi tränar med och det räcker. De behöver inte tro att de ska få hälsa på alla hela tiden. Jag kan bestämma att ok nu kan ni få hälsa men det händer sällan. Jag skulle ALDRIG låta mina hundar leka lös med en hund vars ägare jag inte känner. Det finns inte någon som helst anledning till det, man vet inte vad som kan hända liksom.

Håller med, förstår inte alls varför endel ska lägga sig i hur man vill ha det, mina två Jack Russlar får inte hälsa på varken andra hundar eller människor, OM det inte är vänner o bekantas hundar som man möter.

Senast igår hjälpte jag min mamma att lägga ett spår till hennes JR hane, när vi nästan var klara och han hade hittat ''bytet'' kommer det en irländsk varghund i full karriär ut till oss på fältet rätt mot mamma o Trond o en liten (11år) tjej springandes efter o gapa... :(

och sen ''kan de inte få leka?''

'Nej, ser du inte att hunden arbetar?'

Aja, skitsamma, men det var inte det minsta kul när denna stora hund kom i full fart mot oss och faktiskt störde...

Fanskap

Enkelt svar Nej, jag skulle inte släppa någon av mina hundar lös, i närheten av mycket trafik.
Däremot, så har jag släppt mina hundar lösa på icketrafikerade ställen, tillsammans med andra hundar. Om än det inte är det första man gör...Vill nog känna både matte/husse och hunden lite först ;)

Vill du av någon anledning inte släppa lös din hund, med andra hundar, så är det ju bara att säga "nej det vill jag inte pga mycket trafik/rädd att dom börjar slåss etc....

Låter INTE mina hundar hälsa på främmande hundar öht, när de är kopplade.

men du hade väl låtit din hund hälsa på den främmande hunden? Då är det väl inte så konstigt om den andra ägaren i alla fall frågar? Hon försökte väl inte tvinga dig att släppa din hund eller?

Nja, sheltien kom liksom fram till Izor innan jag hann korta kopplet ännu mer (Izor gick runt 1 meter framför mig - jag går nästan aldrig med alla 10 metrarna ute på kopplet när jag vet att det kan komma bilar eller lösa hundar).
Dessutom vet jag sedan förrut att just denna hund drar iväg för att hälsa på folk och andra hundar oavsett om de vill eller inte.

Jag går denna väg varje gång jag ska till och från jobbet så jag har sett hunden sticka iväg flera gånger - med mattes goda vilja antar jag. :smirk:

Men, oavsett om hundarna hälsat på varandra innan så ska den andra hundägaren inte begära att jag ska släppa min hund vind för våg. Izor leker med de hundar jag vill att han ska leka med och där jag känner omgivningen och hundägarna.

Det är konstigt att andra hundägare inte kan respektera detta, eller ens förstå varför jag inte vill släppa min hund (kände det som att hon tjatade på mig att släppa Izor).

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 726
Senast: Tantan
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 100
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 927
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 804
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar