Sv: Ska inte hästarna få vara ute i hagen?
I det stall jag står är hästarna ute från ca 8 tills skymningen. Vi har ganska många hästar i stallet och alla börjar trängas och vill in när det börjar skymma, och det är då som bråken kommer och skador som konsekvens mm.
Hästarna trängs dels vid staketet för att det börjar bli mörkt och dels för att de vill in och få mat. Då tycker jag att man kan säga att hästarna VILL in. När värmen kommer och solen håller sig uppe längre, så vill hästarna inte in förrän senare, så då får de gå och skrota i hagen tills dess att de vill helt enkelt.
Å andra sidan, när det är vidrigt kallt så släpper man inte ut hästarna förrän senare på förmiddagen, vattnet fryser hell enkelt annars. Det gillas inte ibland, men vi får alla bidra till att stallet fungerar.
Vi har haft en tjej i stallet som tävlade på ganska hög nivå och hästen var inte gratis direkt. Men hon hade en väldigt sund mentalitet, och det var just att hon hellre ser att sin häst blir skadad vid bus och lek i hagen, än för att han bråkar med henne och de gör sig illa vid ridningen. Det enda som hon hade som inte vi pysslade med, var senskydd på alla 4 i hagen.
Om man jämför med grannstallet, som är ett riktigt hoppstall, så tycker jag att våra hästar har ett mycket sundare liv. Det enda som `är` är att våra hästar inte alltid går att få rena när de har rullat sig i hagen med fällande päls...