Ska inte hästarna få vara ute i hagen?

Sv: Ska inte hästarna få vara ute i hagen?

Jag tycker att utevistelse för en häst är självklar.
Elitryttarna äger i många fall inte hästarna som de rider, i många fall kan hästarna ägas av mäniskor som inte vet hur hästen fungerar och ser den som en pengamaskin, som de har betalat miljoner för och vill ha utdelning.
Man kan inte helt och hållet skylla allt på ryttaren, men de kan ju informera hur en hästs livstil ser ut, vilket jag kan tänka mig att många inte gör.

Jag kan förstå att de är rädda för skador men om hästen får gå i ensamhage eller tillsammans med nån lugn kompis DAGLIGEN minst 6 tim så tror jag att man får en trevligare och gladare häst. I långa loppet så lönar det sig både för häst och ryttare genom att hästen rör sig i hagen och att den är glad och motiverad vid arbete... hm .. lång mening.. Det är ju för inte man ser att mångatävlingshästar har olater som tex vävning eller krubb bitning. Så på med benskydd och släpp ut era tävlingskompisar!!!!! Linda Algotsson är väl ett föredömme när det gäller hästarnas utevistelse.

Bara för att hästen har vant sig vid en sak betyder det inte att den trivs och att det är det bästa för den. Det tankesättet håller inte riktigt :smirk:
Du kan ju inte heller jämföra en sjuk häst med en frisk, att ha hästen inne pga. boxvila är ju en helt annan sak. Då har man ju inte
så mycket val utan får göra det bästa av situationen.

hallå: Jag tycker de flesta svenska fälttävlansryttare är ett bra föredömme när det gäller utevistelse :bow: Jag menar, hur många dressyrryttare skulle släppa sina hästar på bete tillsammans efter tävlinssäsongen är slut...?

I ett stort dressyr stall här är hästarna ute som längst tre timmar per dag. Har flera kompisar där och de anser att det är normalt (är vana vid den sortens häst hantering)... De reflekterar inte ens över detta för alla andra gör det...

Handlar mycket om fina, dyra hästar som man inte vågar riskera en skada på. Ond cirkel måste påverkat denna typ av häst hantering: hästar hamnar in en ond cirkel då de pågrund av skade risk hålls ute i kort tid, på grund av den korta tiden blir den otroligt glad att slippa boxen och komma ut och bli uppspelt och börjat springa, hagen minskas så hästen inte kan springa, ännu mer pigg häst... På grund av den lilla hagen så börjar hästarna busa med varandra, bita sparka... Skade risk... = ensam häst, liten sand hage, kort ute tid = skade fri häst...

Tycker det är konstigt att man vill ta ifrån hästen att vara just häst. För det är ju det de är födda till.... Snälla låt era hästar vara just hästar även om de går svår klass i dressyr eller hoppning...

Mvh Jenny

I det stall jag står är hästarna ute från ca 8 tills skymningen. Vi har ganska många hästar i stallet och alla börjar trängas och vill in när det börjar skymma, och det är då som bråken kommer och skador som konsekvens mm.
Hästarna trängs dels vid staketet för att det börjar bli mörkt och dels för att de vill in och få mat. Då tycker jag att man kan säga att hästarna VILL in. När värmen kommer och solen håller sig uppe längre, så vill hästarna inte in förrän senare, så då får de gå och skrota i hagen tills dess att de vill helt enkelt.
Å andra sidan, när det är vidrigt kallt så släpper man inte ut hästarna förrän senare på förmiddagen, vattnet fryser hell enkelt annars. Det gillas inte ibland, men vi får alla bidra till att stallet fungerar.
Vi har haft en tjej i stallet som tävlade på ganska hög nivå och hästen var inte gratis direkt. Men hon hade en väldigt sund mentalitet, och det var just att hon hellre ser att sin häst blir skadad vid bus och lek i hagen, än för att han bråkar med henne och de gör sig illa vid ridningen. Det enda som hon hade som inte vi pysslade med, var senskydd på alla 4 i hagen.
Om man jämför med grannstallet, som är ett riktigt hoppstall, så tycker jag att våra hästar har ett mycket sundare liv. Det enda som `är` är att våra hästar inte alltid går att få rena när de har rullat sig i hagen med fällande päls...

Hästar är hästar och om man ser till deras bästa så ska de få gå ute i en normalstor hage med kompisar. Sedan finns de folk som skiter i hästarnas bästa o bara ser till sig själva.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 150
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama