Ska inte hästarna få vara ute i hagen?

Sv: Ska inte hästarna få vara ute i hagen?

Självklart att hästarna ska få vara ute i hage, det mår dom allra bäst av! Hästar är hästar och det ska man låta dom vara.

Jag har själv sett en del sådana ställen där hästarna står i box hela dagen, rids nån timme, kanske går i skrittmaskin.
Man kanske vill de bästa och tror att man minimerar skaderisken men det blir åt fel håll! Folk säger att nä jag kan inte ha hästen i hage för att han är så vild men hallå, nog hade jag också blivit överlycklig av att få göra nått annat än att stå på en yta som är några meter....här borde tänkas efter lite!
Hästen gör inte så stor grej av det om hela om det är en rutin i hans vardag och den mår garanterat bättre och är gladare!

Dessutom på dom här ställerna jag var var det ungefär hälften utav hästarna som hade olater för sej, krubbitare, luftsnappare, vävare och en o en annan som spelade på boxgallret eller hade nått annat knasigt beteende för sej, detta är stort tecken på under stimulans!Dessutom dåliga beteenden som är svåra att bli av med om det alls går.

Hästar är från första början gjorda för att ströva om kring och röra sej nästan ständigt. Tycker vi ska ta hand om våra underbara fyrfotingar på ett hästvänligt sätt och det är enligt mej inte att stänga in dom i en box 22-23 timmar om dygnet.

Håller helt med! Ju mer hästarna får vara ute ju bättre är det.
Blev också väldigt ledsen över att se att dessa stjärnhästar inte får vara hästar. Det är ändå en förbättring mot hur det varit tidigare och hur det är i många andra länder, där de fina dressyrhästarna inte får gå ut alls och det var väl det reportaget gick ut på, verkade det som. Jag kände mig bedrövad av läsningen!!:cry:

Det jag tyckte var skrämmande var bla att hästägarna svarade på frågan "självklart får våra hästar komma ut" ... men sen när man fick veta antal timmar och i vilken typ av hagar då rynkar jag på pannan och frågar "inte mer, i så små hagar??"

Men även att frågan verkar vara så känslig för tävlingsryttarna att de inte riktigt verkar stå för sina åsikter.

Upprörande oxå med vissa som skyllde på stallets förutsättningar för utevistelse, Kan man inte ordna hingsthagar kanske det är dags att se sig om efter en annan stallpalats?

Dessa tävlingshästar på Elitnivå är värda flera miljoner kronor.
Jag vet inte hur det är nu, men på 80-talet fick man inte släppa ut så´na hästar för då gällde inte försäkringarna.

Man får inte glömma att dessa hästar tränar hårt. De går ofta två pass/dag.
. En del leds också eller går i skrittmaskin.
För dessa räcker det då att "bara" gå i hage ett par timmar. Dygnet har ej så många timmar. För en häst som bara rids lätt, är det en helt annan sak.
Sen har vi hingstarna som både gör som ovan plus betäcker.

Jag vet inte vad ni tycker. jag tycker att det kan vara MYCKET obehagligt att rida förbi en hingst i en hage, vare sig man har ett sto el. vallack.
En vännina till mig gjorde så och hingsten bröts sig ut. Den hoppade upp på denna Vallack med ryttare. Det kunde ha gått riktigt illa. Den hade dessutom broddar.

Blir så förbannad på sånt! En annan får dåligt samvete när hästarna får komma in tidigt nån dag, dvs de är bara ute 10 timmar. I normala fall är de ute 15 timmar.

Men om man tänker på alla kaniner, fåglar och andra "burdjur" som sitter instängda dygnet runt. Det är ju många som aldrig har sina djur ute så de kan röra sig fritt. Varför uppmärksammas inte det i samma omfattning? Visst, nu är vi på ett hästforum :angel:

Sen sägs det att markytan inte finns till att göra hagar till alla hästar. Men då anser jag att hästar har inte där att göra. Hästarna får ju redan anpassa sig så mkt efter vår miljö. Nånstans måste vi ju anpassa miljön efter hästarna.Att hästen får röra sig fritt några timmar/dygn är väl det minsta man kan begära?!

Men det hadlar inte om att de ska motioneras i hagen utan få komma ut och göra något annat, utan krav.
Att de får gå runt och plocka i lite i hagen, rulla sig, få frisk luft, kunna bralla lite... bara vara häst. Det tror jag är jätteviktigt speciellt för tävlingshästar som ofta är ganska stressade med mycket resande, träningar osv.
Vila i boxen blir inte samma som vila i hagen :smirk:

Har man hingst krävs det lite extra av hästägaren men de är ju ett ansvar man får ta!
Och nej, det stämmer inte att försäkringen inte gäller om man släpper ut hästarna :eek:

De vana tävlingshästarna är sällan stressade. Möjligtvis uppspelta.

Hur kommer det sig då att magsår är så extremt vanligt förekommande på tävlingshästar då?

Jag tror att det är mest galoppörer som lider av detta. Har dock sett ettåriga Fullblod som haft detta och de har inte varit i nå´n form av träning utan bara letts till o från hagen.
De har gått i sällskap med andra av samma kön.
Vad säger du?
Magsår uppkommer inte av stress allena utan av bakterier.

Appropå förs. Det gällde miljonklasshästar.

arbetsmyran skrev:
Tycker som ni andra,ute så mkt som möjligt i stora fina gräshagar.
Problemet ofta med att ha dom ute "efter" mörkret är att du inte ser ngt när du ska ta in dom och att själv åker man hem mellan insläpp och kvällsfodring och då är det "bekvämt" om hästarna står inne och täckesbyten osv... är klart tills kvällsfodringen.
"arbetsmyran"

Hej!
Uppfriskande med lite ärlighet..

I "mitt" stall är hästarna mörkrädda och vill inte vara ute, dom står och hänger vid grinden vid 16. (för att få mat anser jag, dom får bara en mini-slatt på lunchen). Iallfall så skulle jag gärna ha pållan ute jämt, men har ingen lösdrift att tillgå och "hästarna är ju så mörkrädda". Min står ute själv mellan 16-20 om det är bra väder.. Vilket för mej innebär allt utom ösregn/snöstorm/full orkan.. Men för tanterna i stallet innebär.. Är det inte ljust och sol får hon gå in.../ Lavinia

Lavinia skrev:
Hej!
Uppfriskande med lite ärlighet..

I "mitt" stall är hästarna mörkrädda och vill inte vara ute, dom står och hänger vid grinden vid 16. (för att få mat anser jag, dom får bara en mini-slatt på lunchen). Iallfall så skulle jag gärna ha pållan ute jämt, men har ingen lösdrift att tillgå och "hästarna är ju så mörkrädda". Min står ute själv mellan 16-20 om det är bra väder.. Vilket för mej innebär allt utom ösregn/snöstorm/full orkan.. Men för tanterna i stallet innebär.. Är det inte ljust och sol får hon gå in.../ Lavinia

Min val. är också mörkrädd. Han hade en batteridriven lampa i boxen som man trycker på för att tända. Skulle ha den i fall att det blev strömavbrott. Upptäckte att han tände den själv. När batterierna var slut så hade han sönder den.
Jag har satt flera trädgårdsbel. 15W. ner till stora hagen. innan det så gick de inte ut dit, men nu går det bra.
Han är dock rädd för åskan (klok häst).

Men de vana tävlingsshästarna som inte går ute utvecklar ändå olater.
Som sagt är vila i box inte samma som vila i hage, hästen kan "vila hjärnan" i hagen genom att gå runt fritt utan krav och bara vara häst.
Jag har själv och har träffat många väldigt heta hästar som blir mycket lugnare när de har gått ute, trots att de inte har motionerat mer än några få steg i långsam skritt ;)

Jag förstår faktiskt inte alls hur man kan argumentera för att hästar inte ska få komma ut i hage. :crazy:

Magsår hos häst uppkommer vell genom för liten grovfodermängd och/eller stress. Det jag har läst är att magsår är väldigt vanligt bland sporthästar, vilket jag tolkar som både trav/galopphästar samt rid och körhästar. Det finns en hel del intressant att läsa om magsår på slu's hemsida och hippocampus.

Kan du inte berätta mer om fullbloden som hade magsår som bara varit ledda till hagen? Hur kom man fram till att det var magsår och vad visade dom för symptom? Magsår är ju inte direkt det första man kommer att tänka på när dte gäller så unga hästar ;)

:bow:

Var det inte John Whitaker som sa ngt i stil med "Det bästa man kan göra för att få en het häst lugn är att låta den gå i hagen" ?

Nyrelski skrev:
Men de vana tävlingsshästarna som inte går ute utvecklar ändå olater.
Som sagt är vila i box inte samma som vila i hage, hästen kan "vila hjärnan" i hagen genom att gå runt fritt utan krav och bara vara häst.
Jag har själv och har träffat många väldigt heta hästar som blir mycket lugnare när de har gått ute, trots att de inte har motionerat mer än några få steg i långsam skritt ;)

Jag förstår faktiskt inte alls hur man kan argumentera för att hästar inte ska få komma ut i hage. :crazy:
Beror på lat het och okunskap och förmänskligande av hästen från oss människor...

Glöm inte att hästen är ett vanedjur. Om den har regelbundna rutiner så är det som om de kan klockan.
När min häst fick Fång och skulle ha 6v. boxvila så lärde han sig på ett par da´r att han skulle stå inne.
Han var då van att vara ute mycket och skulle ha gått ute dygnet runt på bete vid den tidpunkten egentligen.
Nu hade han det iofs ganska bra då han kunde tiita ut och kompisen stod utanför hans box i princip hela dagarna. Snacka om lojalitet.

Men när han sen fick börja gå ut, så vande han ju sig återigen vid det. Han fick inte heller kraftfodret som han var van vid, men det blev också en rutin.

Det är förj*vligt att det är så! DET är min uppfattning om dhjurpålgeri för även om hästarna rids 1-2 timmar om dagen så är 1-2 timmar i en liten sandhage absolut för lite utevistelse för en häst :(

jag är starkt emot att hästar inte ska gå ut, och jag tycker att de ska ha hästkompisar. hästar är flockdjur och mår inte bra annars. men det blir ju svårt att sätta en gräns och lag. hästar som är avlade för tävling behöver arbeta (och gå i hage såklart enligt mig) men som de skrev i ridsport så är det svårt att veta vilken häst som mår bäst, en häst som är född för att arbeta men knappt rids och står i en isig hage 12 timmar om dagen, eller en häst som rids 1 timme varje dag, går i skrittmaskin ute 1 timme och går i hagen 2 timmar men dock en liten? vilken häst får mest utöva det naturliga för dem, dvs att röra på sig? det är så himla svårt det där.
jag skulle aldrig kunna låta min häst stå inne pga min egen bekvämlighet, t.ex innan tävling som väldigt många gör. men att han skulle tvingas att gå ute större delen av dygnet tycker jag är onödigt. hästar är otroligt kloka och anpassar sig snabbt och jag tror verkligen inte att min häst lider för att han bara går ute ca 5-6 timmar. (jag står på anläggning).
hästar SKA vara ute, jag bryr mig inte om att ridskolar får stängas pga att de inte har plats att ha hästarna ute, om så är fallet är det inte mer än rätt. vi kan inte sätta vår bekvämlighet före hästens bästa, men att hästarna måste gå på lösdrift tycker jag är onödigt, det är trevligt för dem som får det, men att det skulle vara krav är lite väl tycker jag.

Det konstiga är att många av de som håller sina hästar i minihagar en timme om dagen, försöker kompensera bristen på rörelse genom att kasta in hästen i skrittmaskinen ytterligare en halvtimma eller två per dag, och sen rider hästen någon timma dagligen ofta är väl medvetna om, och förespråkar lösdriftsgång för sina egna föl och unghästar, just för att de utvecklas bättre, blir starkare och tåligare på sikt.

Jag förstår inte hur detta resonemang hänger ihop - från total lösdriftsgång till minihage och skrittmaskin går jämnt upp? :confused:

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 150
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama