Ska inte hästarna få vara ute i hagen?

Sv: Ska inte hästarna få vara ute i hagen?

jag tänkte bara säga att det känns bra att det enbart har varit svar i den här tråden som beskriver hästen som en varelse som behöver vara ute och röra på sig. Jätteroligt att det finns många som tycker som mig.

Underbart att det finns så många människor som har samma åsikt som mig! Har nämligen kännt mig ganska ensam när jag förespråkar att hästarna borde få vara ute så mycket som möjligt...

Det stallet jag var i innan gick hästarna ut ca kl 9 och in kl 15-16:eek:

Sen ca 9 månader har jag uppstallat i ett underbart stall där hästarna går ut ca 6 och kommer in tidigast kl 20! Min pålle har aldrig mått så bra och all stelhet är som bortblåst!

Ja det är helt otroligt att inte hästar ska få "vara " hästar.
Köpte själv nyss ett sto som endast fick vara ute i hagen 2-3 tim/dag utan hagkompis :mad:
Här är hon ute hela dagarna med kompisar och hon har knappt tid att äta sitt morgonfoder för hon SKA UT!!! Ja hon är bara så glad varje morgon och springer runt som ett ystert föl innan hon har tid att gå och äta av höt. Det vore allas hästars rättighet med ordentlig utevistelse i bra hagar (inga små sandbås)

Tyvärr är det inte alltid man själv kan bestämma, utan man får "ta seden dit man kommer". Här i Skåne finns det inte så många inackorderingsstall med stora hagar och mycket utevistelse.
Min häst var under två års tid inackorderad på ett stall där hästarna fick gå ut vid 10-tiden och togs in senast 16. I övrigt fanns det stora gräshagar, stor ridbana och nybyggt ridhus med mycket bra underlag.
Vi var några stycken som "bildade kartell" och hjälptes åt med att ta in varandras hästar, på så sätt fick de gå ute till 19 eller 20 och stallägaren slapp ta in dem.

Immer

Visst är det tråkigt. Tragiskt att hästar ska få avsäga sig "rätten" att gå i hage för att MÄNNISKORNA säger att "du är värd mycket pengar"..... Jag är väl "partiskt" som har hästar på lösdrift med sällskap, men man ser ju vad de mår bra av...:smirk:

Marwinette skrev:
Ja det är helt otroligt att inte hästar ska få "vara " hästar.
Köpte själv nyss ett sto som endast fick vara ute i hagen 2-3 tim/dag utan hagkompis :mad:
Här är hon ute hela dagarna med kompisar och hon har knappt tid att äta sitt morgonfoder för hon SKA UT!!! Ja hon är bara så glad varje morgon och springer runt som ett ystert föl innan hon har tid att gå och äta av höt. Det vore allas hästars rättighet med ordentlig utevistelse i bra hagar (inga små sandbås)
:bow: :) !!

Gött att höra att jag inte va ensam om att tycka såhär! Känns skönt att veta att det ialla fall finns endel vettiga hästmänniskor som ser hästen som just häst! :bow:
Tänk en vacker dag kanske ALLA människor inser att hästen mår bäst av att vara ute, även om den är värd flera miljoner, eller en krona!

*lånar knapp*

För att inte tala om alla de ridskolehästar som står i spilta, går lektion i ridhus dag ut och dag in och får aldrig gå i hage. De vet väl inte ens hur solen ser ut. Fram för kravmärkta ridskolor där utevistelse ingår i kravmärkningen!

Måste bara berätta nåt rent skrattretande.

Stallägarens dotter har en knubbig liten C-ponny. Hon red förra året dressyr (på basic nivå) för en tränare. Frammåt hösten så uttryckte han att hon var så seg för att hon fortfarande gick ute dygnet runt... Och han menade att vi bara hade hästarna ute för att slippa mocka. :rofl: :rofl:

Ja det finns många lustiga uppfattningar grundade på total okunskap.

det här är en ganska generell uppfattning som är baserad på lite erfarenhet men jag vill ändå uttycka den.

Jag har fått uppfattningen att tävlingsryttare inom dressyr, hopp är överrepresenterade att ha sina hästar alldeles för lite ute och dessutom täckade och skyddade upp till tänderna. Det känns som om ex fritidsryttare, islandsryttare och westernryttrae bland andra har en mer naturlig inställning till hästen.

Det är bara min uppfattning jag vill gärna se om andra har upplevt de som jag.

Hästar är ett nomaddjur, flockdjur, flycktdjur, slättdjur och gräsätare, inte en hamster som bor i bur. Att det inte finns lagar för hur länge en häst måste vara ute får jag inte liksom till i hjärnan, men de måste komma in (om man inte har ett vindskydd) och där kan de få stå. En häst är en häst och kommer alltid att vara det.
Alla djur behöver en trygg "livscirkel". Den livscirkeln har människan förstört genom bl.a ridning, hagar och stall. Det vi måste göra är att skapa en ny cirkel för att få hästar som kan få leva ett så naturligt liv som möjligt, där av bli lyckligare. Vi måste ta hänsyn till detta så de kan få de bästa förutsättningarna för att få leva de livet villket bl.a betydet att en hage ska inte vara en liten kvadrat och inget mer, de borde få vara ute så länge som möligt.

ja blir så sur på sånt här.. ju mer rädda vi e om våra hästar desto mer ömtåligare blir de.... hästar tål mycke mer än vi tror... min kompis hyrde en häst i somras som alltid hade haft täcke när de regnade.. men när han kom hit och inte hade täcke och de började ställde han sej mitt i hagen och bara njöt.. medan mina hästar som alltid går utan täcke (den klippta tävlingshästen har täcke på vintern) de gick och ställde sej under ett träd medan den "nya" hästen bara njöt.... men man kan faktiskt förstå hur skönt de måste va i varmen när de kanske e lite svettiga och insektsbitna hur skönt lite regn är....

Jag har väääldigt mycket fördomar mot dressyrryttare ;) Det finns nog inga fjantigare... Och artiklen i ridsport gjorde det ju inte bättre direkt :devil:
Vad är det som säger att deras hästar inte klarar av att gå i hage utan att skada sig när de allra flesta topp-travhästar gör det (som är värda rätt mkt mer... ) och när de flesta hopp-och fälttävlanshästar gör det :angel:

Jag har jobbat i två olika stall som har fälttävlanshästar på elitnivå. Båda stallen har sina hästar ute varje dag betydligt längre än 2 timmar och i hagar de får plats att i alla fall galoppera och bralla lite i.
När det fanns för lite hagar i ett av stallet gorde vi provesoriska gräshagar som flyttades efterhand de blev nerbetade. Bästa hästen fick gå i trädgården :D
Ingen av dessa hästarna har vad jag vet skadat sig i hagen och ingen av dem har skydd.

Tycker som ni andra,ute så mkt som möjligt i stora fina gräshagar.
Har själv ett innakorderingsstall där jag startat upp lösdrift oxå. dock står mina egna installade(plus ngr till som inte vill ha lösdrift).
Problemet ofta med att ha dom ute "efter" mörkret är att du inte ser ngt när du ska ta in dom och att själv åker man hem mellan insläpp och kvällsfodring och då är det "bekvämt" om hästarna står inne och täckesbyten osv... är klart tills kvällsfodringen. Mina "installade" pollar går ute (mörk) årstid mellan ca; 8.30-16.00. Ljus årstid står dom ute till 20.00 ca. Sommartid dygnet runt på bete. Tycker ioförsig själv att lösdrift är det absolut bästamen.....lite larvig är man och TROR att hästarna vill vara inne under natten?????????Larvigt jag vet,men.....Sjukt att egentligen ha dom inne i en liten box så många av dygnets timmar!!!!
Tror att jag själv inom snar framtid kommer att ha mina på lösdrift oxå. Defenitivt kommer min dräktiga märr att gå på lösdriften efter sommarn med sitt lilla föl.

"arbetsmyran"

Daimie skrev:
det här är en ganska generell uppfattning som är baserad på lite erfarenhet men jag vill ändå uttycka den.

Jag har fått uppfattningen att tävlingsryttare inom dressyr, hopp är överrepresenterade att ha sina hästar alldeles för lite ute och dessutom täckade och skyddade upp till tänderna. Det känns som om ex fritidsryttare, islandsryttare och westernryttrae bland andra har en mer naturlig inställning till hästen.

Det är bara min uppfattning jag vill gärna se om andra har upplevt de som jag.
Jag håller med dig. Tror att det kan bero på att det var så förut. Man ansåg att dom med islandshästar va lite konstiga som hade dom ute hela tiden. Men att man nu ser mer till hästarna och hur dom faktist är skapta.
Det är lite så att dom som använder sina hästar på ett mer för hästen naturligt sätt också låter dom vara hästar resten av dygnet.

Jag tror att vi inom en inte så avlägsen framtid kommer att få se även elit hästarna gå ute mycket mera... Hoppas jag i alla fall:D

moonlightgarden skrev:
Det är ju inte just luften å regnet ägaren är rädd för när det gäller riktiga tävlingshästar (sådana som går på högre nivåer alltså), utan det är ju det att dom kan göra sig illa på allting enligt folk å då kanske dom inte kan tävla med dom. Även därför dom går i minimal hage när dom är ute utan hästkompisar då anser dom att dom minskar ner olycksrisken.

Knasigt jag vet, min häst har gjort sig illa en gång i hagen (stor kuperad å hästkompisar) å det var i läppen så det var inget som påverkade ridningen.

Min häst rullade fast i boxen för en månad sen. Fick så på bägge bak-knä och en stor blodutgjutelse mellan frambenen:crazy: fick ta ut veterinä, blev pencillin och hela köret, så säkert är det att ha dom inne istället!

men oj vad illa jag har stavat....:eek: ni fattar väl ändå:)

Jag tror att om hästarna får vara ute i stora hagar och verkligen stärka sina muskler och benstomme, blir mycket bättre tävlingshästar och håller mycket bättre för tävling. Är det inte en utmärkt sätt att vinna alla tävlingar. Lycklig häst presterar mest när det gäller!!!

Det är fruktansvärt:( ..Jag tro det handla om pengar.....:mad:

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 150
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama