Ska inte hästarna få vara ute i hagen?

Á

Álfdís

Vet inte om jag lagt tråden rätt, men chansar ändå...
Läste artikeln i ridsport idag om hur dressyrhästarna fick gå i hage, tyckte det var hemskt att läsa att de bara fick vara ute 1-2 timmar per dag i små sandhagar, och att vissa inte ens fick komma ut alls.. ska det verkligen vara så? Jag menar hästar är ändå hästar!

Sv: Ska inte hästarna få vara ute i hagen?

håller med, ut med hästarna så mycket som möjligt! men det är nog tyvärr många tävlingshästar som har det så. dom kán ju dö om dom får frisk luft eller lite regn på sig...:eek: nej tacka vet jag lösdrift med bra ligghall och fri tillgång till hö:)

Ja eller hur.. känns mest som att tävlingshästarna behandlas som porslinsfigurer.. Låt dom va hästar o få springa i en stor hage... ut med dom så mycket som möjligt liksom...

fast finns nog tyvärr inte så mycket man kan göra tyvärr...

belv ett fel.. menar att finns nog många tävlingshästar som behandlas som porslinsfigurer.. lite felformulering...

Jag reagerade också starkt på det. Dessa människor tillhör eliten och borde väl veta vad hästar mår bra av??
Tycker det är idiotiskt! Om hästen får va ute varje dag lever den inte rövare i hagen, man kan ha skydd på den också för den delen. Det är ju inte konstigt att hästar som aldrig får va ute blir helt galna o skadar sig när de väl får gå ut i hagen!

Tudord skrev:
håller med, ut med hästarna så mycket som möjligt! men det är nog tyvärr många tävlingshästar som har det så. dom kán ju dö om dom får frisk luft eller lite regn på sig...:eek: nej tacka vet jag lösdrift med bra ligghall och fri tillgång till hö:)

Det är ju inte just luften å regnet ägaren är rädd för när det gäller riktiga tävlingshästar (sådana som går på högre nivåer alltså), utan det är ju det att dom kan göra sig illa på allting enligt folk å då kanske dom inte kan tävla med dom. Även därför dom går i minimal hage när dom är ute utan hästkompisar då anser dom att dom minskar ner olycksrisken.

Knasigt jag vet, min häst har gjort sig illa en gång i hagen (stor kuperad å hästkompisar) å det var i läppen så det var inget som påverkade ridningen.

Hehe jag är trött å sjuk å har mensvärk, orkar inte tänka så långt :D

Ja, så kan det va ibland, hjärnan kan inte alltid va med ;)

Nä desvärre så kan den inte det, specielt inte när man borde gått å lagt sig för flera timmar sedan :angel:

Gott natt, ska oxå försöka komma i säng nu :angel:

Det är dessvärre inte enbart tävlingshästar som lever på det viset.

Immer

Håller med! Självklart ska hästarna få vara ute i stora hagar varje dag. Inte små "frimärkshagar" på typ 10 kvadratmeter utan Riktiga hagar:) Många timmar om dan!

Jag tycker också det är illa, men vad ska man göra åt det. Tror inte de lyssnar om man går och säger åt dem precis :smirk:

Sunbeam: Ja, fast ute i en frimärkshage är väl bättre än inte ute alls.
Ute är ju ändå ute.

*kl*

Om man vet nåt om leder och muskler (på alla djur) så vet man att det bästa är om dom får röra på sig mycket och i deras tempo och form.

Kram

Många gånger , tyvärr, går pengar före hästarnas bästa. Dessa hästar är värda mycke pengar och därför skyddas dom extremt mot alla eventuella skade risker.
Det gör att dessa hästar inte får vara ute som jag anser att alla hästar ska få...

Det är inte acceptabelt anser i alla fall jag. Även om en häst är värd flera miljoner så är det trots det en häst!!

Russin8:
Det är inte acceptabelt anser i alla fall jag. Även om en häst är värd flera miljoner så är det trots det en häst!!

:bow: :bump:
Nä, precis. Hur kul kan det vara att stå i en box större delen av dygnet???:mad: Och hur blir cirkulationen i hästen egentligen? Men då lindas det väl istället och så finns det liniment osv...

Precis, och det leder ju till dålig blodcirkulation och dålig läk förmåga. Det blir ju faktiskt ironiskt nog större skade risk...

Men visst kan jag förstå att man kanske är lite försiktigare med en häst som är värd milijoner, men gå i en ordentlig hage med en lugn och snäll kompis tror jag gör att hästen håller längre...

Men jag tror att det är på väg åt det hållet. Fler och fler har insett att vi haft hästar på fel sätt, fler låter sina hästar gå ute längre. Kan bara se till mig själv. Förut åkte mina hästar in när det blev mörkt på vintern, nu går dom ute till 22 ca, utom en som går ute hela tiden (han kan gå ut och in i sin box som han vill och får sitt hö ute). Det skulle jag inte ha gjort för några år sedan...

Så förhoppnings vis så kommer väl tävlings ryttarna på att det är bättre att hästarna går ute och håller sig friska längre...:banana:

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 150
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama