Ska hon inte föda snart?

attempt

Trådstartare
Min katt har vart dräktig hur länge som helst nu.
Hur länge går dom med kattungarna i magen?
Hon är smällfet och läcker mjölk, brösten(vet inte om det heter så på katter) står rakt ut.
Det är hennes första kull. Brukar den första kullen vara svår att föda?
Mamma orkar inte ha en massa kattungar hemma så vi ska bara behålla en, resten ska hon avliva hos vet.
Hur länge måste kattmamman ha ungarna innan man avlivar dem? Jag har hört att de kan bli knäppa om man tar dme för tidigt och att hon öven kan få mjölkstockning.

Sv: Ska hon inte föda snart?

katter brukar vara dräktiga mellan 60 och 65 dagar. min katt har bara fått en kull och det gick skitbra! se bara till att någon är där ifall om hon skulle behöva sällskap eller hjälp. jag vet däremot inte hur snabbt man bör avliva dom, men min kompis gör det efter bara ett par dagar. det har inte blivit nåt fel på hennes katt, men det är ju olika på olika katter. det kommer att gå bra, katter är lite uthålligare än vad man tror att dom är.

suck.. Jag går också i väntans tider :crazy:. Men det dröjer säkert en vecka till, dumma katt... Även försrtföderska, hoppas på att hon hämtar mig när det är dags. Hon har iaf börjar snoka runt lite, men min fina låda som jag gjort i ordning, den skiter hon fullständigt i :devil:

Kissing Spine skrev:
suck.. Jag går också i väntans tider :crazy:. Men det dröjer säkert en vecka till, dumma katt... Även försrtföderska, hoppas på att hon hämtar mig när det är dags. Hon har iaf börjar snoka runt lite, men min fina låda som jag gjort i ordning, den skiter hon fullständigt i :devil:
hehe samma sak med min kisse. men när hon hade fött dom så la jag dom i lådan, sedan fick jag ställa fram hennes skålar precis vid kanten för hon vägrade lämna lådan

Man brukar säga att man ska ta dem så tidigt som möjligt... men låta dem ha kvar en för mjölkens skull!

På ridskolan har vi tagit dem med en gång... och hemma efter en eller två dagar.

Rebeccah skrev:
Mamma orkar inte ha en massa kattungar hemma så vi ska bara behålla en, resten ska hon avliva hos vet.
Hur länge måste kattmamman ha ungarna innan man avlivar dem? Jag har hört att de kan bli knäppa om man tar dme för tidigt och att hon öven kan få mjölkstockning.

Om ni ska behålla någon kattunge, behåll då två stycken iaf. Det kan vara skitjobbigt med bara en unge i kullen då den aldrig kommer ha någon annan lekkompis än människorna och eventuellt andra vuxna katter i hushållet. Kör på två kattungar istället.

Och se för himmelens skull till att ni aldrig sätter er i denna situation igen. Kastrera honkatten så slipper ni jobbet med kattungar och skulle ni låta bli kastrering och inse att kattungar är jobbiga nästa gång honan är dräktig, gör abort!

Ska ni avliva kattungar, gör det omedelbart efter födsel. Kattungarna stimulerar mjölkproduktionen så föds det sex kattungar kommer mamma katt börja producera mjölk för sex ungar om ungarna får ligga hos henne några dagar och detta ökar risken för mjölkstockning.

Sol skrev:
Om ni ska behålla någon kattunge, behåll då två stycken iaf. Det kan vara skitjobbigt med bara en unge i kullen då den aldrig kommer ha någon annan lekkompis än människorna och eventuellt andra vuxna katter i hushållet. Kör på två kattungar istället.

Och se för himmelens skull till att ni aldrig sätter er i denna situation igen. Kastrera honkatten så slipper ni jobbet med kattungar och skulle ni låta bli kastrering och inse att kattungar är jobbiga nästa gång honan är dräktig, gör abort!

Ska ni avliva kattungar, gör det omedelbart efter födsel. Kattungarna stimulerar mjölkproduktionen så föds det sex kattungar kommer mamma katt börja producera mjölk för sex ungar om ungarna får ligga hos henne några dagar och detta ökar risken för mjölkstockning.
:bow: :bow: :bow: :bow: helt rätt

LOVA att ni ska kastrera honkatten efter det hær!!!

Det ær rent ut sagt før jævligt att så många kattungar varje år bara avlivas/slås ihjæl/drænks eller allt vad man nu gør med dem bara før att mænniskor ær før snåla, før lata, før ointresserade, før nonchalanta, før glømska eller vad det vara må før att se till att førhindra oønskade dræktigheter.

Jag har sagt det førr & jag sæger det igen:
ALLA KATTER SOM INTE SKA ANVÆNDAS I AVEL SKA KASTRERAS... HUR SKA VI ANNARS NÅGONSIN KUNNA GE ALLA KATTER ETT DRÆGLIGT LIV & EN HØGRE STATUS???

JAG TYCKER OCKSÅ ATT DET ÄR FÖR JÄVLIGT ATT MAN SLÅR IHJÄL KATTUNGAR, och även andra djur som föds som ingen vill ha.
Det är ju ens eget ansvar att se till att ens katthona inte får ungar, genom att kastrera.
Det var inte jag som skulle slå ihjäl MINA kattungar, det var mamma. Men hon ändrade sog, för även hon hade inte hjärta att ta ihjäl dem.

Det var värst vilken primitiv och barbarisk attityd ni har till era katter! Det borde vara förbjudet att ha katt med en sådan tråkig inställning. Jag förstår liksom inte varför ni inte ser till att kastrera era honkatter istället för att låta dem bli dräktiga, föda ungarna och sedan låta döda kattungarna. Skärpning! Det är högt stående djur ni har att göra med.

//LenaLF

Det var värst vilken primitiv och barbarisk attityd ni har till era katter! Det borde vara förbjudet att ha katt med en sådan tråkig inställning. Jag förstår liksom inte varför ni inte ser till att kastrera era honkatter istället för att låta dem bli dräktiga, föda ungarna och sedan låta döda kattungarna. Skärpning! Det är högt stående djur ni har att göra med.

//LenaLF

Jag hoppas att det där inlägget inte var riktat till mig.

kl
Om hon läcker mjölk borde ungarna komma när som helst, håll henne noga under uppsikt så det inte verkar som att hon krystar men inte fått ut några ungar, då är det veterinären som gäller.
Jag rekommenderar också att ni behåller minst två ungar för leksällskapsskull och tar bort de andra så snart som möjligt.
Jag säger som alla andra, SNÄLLA, kastrera katten sedan om ni inte vill ha ungar. Om man inte kastrerar sin utekatt KOMMER den få ungar. Som veterinär är det inte så kul att stå och avliva supersöta kattungar bara för att folk inte har vett att kastrera sina katter och sen inte vill ha ungarna...

kl
Jag säger som alla andra, SNÄLLA, kastrera katten sedan om ni inte vill ha ungar. Om man inte kastrerar sin utekatt KOMMER den få ungar. Som veterinär är det inte så kul att stå och avliva supersöta kattungar bara för att folk inte har vett att kastrera sina katter och sen inte vill ha ungarna...

:bow: Jag håller fullständigt med. En kastrering kostar inte såå otroligt mycket pengar. Blir väldigt lessen när jag läser några utav de första inläggen. Ska man ha djur bör man göra vad man kan för att ta hand om dem på bästa sätt. :(

Jag håller HELT med!!! Kanske man borde göra så här med alla andra djur oxå då, Eller gäller det bara katter?????? Fattar inte vad folk tänker med ibland!!

Jag ska ha min första kull med missungar nu, Oplanerat såklart!
Men dom kommer att säljas för ca 700 kr styck och då är dom reggade med huskattsbevis,Vetbes,idmärkta och avmaskade samt vaccinerade!

Se och lär ni som inte har ORK TID och PENGAR att kastrera er katt! Har man inte råd att betala en kasterering då har man då FAN inte råd med en katt!!

JAG TYCKER OCKSÅ ATT DET ÄR FÖR JÄVLIGT ATT MAN SLÅR IHJÄL KATTUNGAR, och även andra djur som föds som ingen vill ha.
Det är ju ens eget ansvar att se till att ens katthona inte får ungar, genom att kastrera.
Det var inte jag som skulle slå ihjäl MINA kattungar, det var mamma. Men hon ändrade sog, för även hon hade inte hjärta att ta ihjäl dem.

Snälla, lova att TA det ansvaret och kastrera katten efter den här kullen. Och lova att ni är noga med vart kattungarna hamnar så de inte blir köpta av någon som utan eftertanke vill ha en söt kattunge och sedan skeppar den vidare från hem till hem och i värsta fall låter den bli hemlös. :(

Jag vet däremot inte hur snabbt man bör avliva dom, men min kompis gör det efter bara ett par dagar.
Jag hoppas VERKLIGEN att det här inte är vad det låter; att din kompis katt regelbundet får ungar som hon har ihjäl för att hon inte orkar få katten kastrerad :crazy: Om det är så vill jag verkligen uppmana dig att ta ditt ansvar och se till att det tar slut!

katter är lite uthålligare än vad man tror att dom är.
Nej, det är de inte. Katter är inte "uthålligare" än något annat djur. Och även om det vore så, skulle det vara anledning till att låta dem utstå en massa svårigheter, bara för att de "klarar av det"???

Att man inte slutar bli förvånad över folks konstiga inställning till djur.:crazy:

Det är ju en gammal tråd.

Det framkom mycket kritik här mot sedvänjan att ta bort flertalet kattungar direkt vid födseln och låta bara två=2 vara kvar. Visst.
Kastrering istället är numera det normala.

Men det måste ändå fastslås att detta är ändå ett mycket stort steg framåt jämfört med att t.ex. dumpa den dräktiga honan vilket händer... Eller att dränka ungarna först när de är halvstora - vilket också förekommer. Eller låta dem iofs växa upp, men sedan inte bry sig om vart de hamnar...

Det är ju en gammal tråd.

Det var det visst ja :o Nåja, då ändrar jag det till att hoppas att honan för länge sedan är kastrerad.

Men det måste ändå fastslås att detta är ändå ett mycket stort steg framåt jämfört med att t.ex. dumpa den dräktiga honan vilket händer... Eller att dränka ungarna först när de är halvstora - vilket också förekommer. Eller låta dem iofs växa upp, men sedan inte bry sig om vart de hamnar...

Sant. Men jag tycker inte att en vuxen människa år 2007 (eller 2006 då för den delen) har så mycket att gratulera sig över att åtminstone behålla sin katt istället för att dumpa den (vilket är långt ifrån ovanligt!) Man kan tycka att den så kallade moderna människan borde ha kapacitet att tänka lite längre än så.
Och att bry sig om var ungarna hamnar? De som inte bryr sig över huvud taget är inte lätträknade. :(

Ville bara tala om att nu har min missa äntligen blivit mamma..Till 4 söta små individer..:love:

Såååååå SÖTA!!!:bump:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Övr. Katt Hejhej! Det här är första gången vi ska få en kull kattungar och jag är verkligen ett nervvrak nu det börjar dra ihop sig. Det kändes...
Svar
1
· Visningar
697
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Mamma katt och bebisarna mår hur bra som helst och är alla feta och glada ^_^, mamman har gått från att fräsa till att spinna och stryka...
Svar
7
· Visningar
1 045
Senast: Buck
·
Körning Fråga mig inte varför. Men jag har fått någon knäpp idé om att jag ska försöka tolka med H.H i vinter. Men för att kunna göra det då...
Svar
3
· Visningar
1 429
Senast: Pallen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama