Ska det se ut så här? (tänder)

Sv: Ska det se ut så här? (tänder)

Skitsnacket står du ju själv för. I normalfallet korrigeras aldrig denna "hake". I det här fallet kan man fundera på varför de skiljer sig åt storleksmässig på höger resp vänster sida, och det kan - eventuellt - finnas en anledning till detta. Man löser absolut inte hästens problem genom att slipa till incisiven.

??? vet inte vad du syffta på?
Vi prata om den Främ-Sido Incisor Tand! den som är ojämn sliten för att den ligga inte i linja med´den motsvarenda nedra tand.

Ja precis, hakarna på 103 och 203 (de yttersta incisiverna i överkäken) - de ligger inte i linje med 403 och 303 (de yttersta incisiverna i underkäken) och det bildas en hake. Vi talar om samma tänder/hakar/ojämna slitningar.
Dessa är normala och inte en ojämn slitning som ska slipas bort.

Som TantEster skriver så är dessa hakar normalt under en åldersperiod o försvinner sedan, inget man normalt sett slipar.
PL

Vi fick liknande avslipat på en gammal häst för några år sedan ( På motsvarande tänder). Av en veterinär med equin tandläkarkompetens. Men det var på en häst som var 30 plus.

Inte riktigt jämförbart mer sjuårshakar så där gjorde väl vet bedömningen att de störde.
PL

Så jag kan alltså "rida på som vanligt" nu utan att behöva oroa mig för hans mun? Eller??

Absolut, om du tycker att hästen fungerar i munnen. Annars kanske man skulle fundera över vad som är orsaken till de ojämna hakarna.
PL

Efter att preics fått en smärre chock för egen del och bitter erfarenhet av vets kompetens eller icke kompetens va de gäller tänder, skulle jag vilja säga, kolla upp en extra gång för att vara säker med en riktigt hästtandläkare. Finns 12 st i sverige, säkert någon nära dig.

Jag tycker också det är normalt och jag vill gärna höra vad Djurtandv.klin säger om det :-) Du har ju nära till dit.

Åkte dit förut med alla mina hästar för kontroll och en som behövde behandling varje år.

Ännu mer chockartat kan det bli om man anlitar en sk hästtandläkare som gjort en snabbkurs i exempelvis USA och sedan går lös med slipen på hästarnas tänder.

Jag vet inte vilken utbildning du menar att de 12 har men jag hoppas du menar legitimerade veterinärer som har genomgått den 3-stegs efterutbildning som finns.

Det finns en uppsjö av människor som kallar sig hästtandläkare tyvärr, då det inte är reglerat vad en sådan ska ha för utbildning...

Nej hon har inte gått snabbkurs ala USA utan är utbildad och har 10 år som arbetande veterinär bakom sig innan start för spec hästtandvård. Enl henne ska det bara finnas 12 st spec utbild enl denna modell. Hon varnade även för dessa snabbkurser i USA. Det är inte lätt det här med tänder.. huga..

*kl*
Om hästen har sådana hakar på tänderna fram, borde den inte ha motsvarande på tänderna långst in i munhålan då också?
Jag tänker som såhär: Om tänderna inte möts och slits ner fram, vad är det då som säger att de slits ner och möts jämt längre bak i munnen?

Det här är en helt normal hakbildning som uppstår till följd av det naturliga slitaget. Alla hästar har sådana hakar under sitt liv. Det som kan vara konstigt är att de är olika stora.

Den här haken flyttar inte hästens käke och påverkar därför inte hur kindtänderna möts.

Hur incisiverna möts har inget att göra med hur premolarerna+molarerna möts.

Man tittar alltid på kindtänderna när man bedömer bett-typen.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 014
Senast: LenaH
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 475
Senast: Efwa
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 377
Senast: sandrafors
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 116
Senast: Janni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V