Ska det se ut så här? (tänder)

TeamVM

Trådstartare
Hade veterinären ute på tandkoll för ett par dagar sedan, och enligt denne var allt bra och inget behövde åtgärdas. Dock blev jag lite osäker pga dessa hakar(??) som hästen har så jag frågade vet. specifikt om dessa men det var tydligen fullt normalt för hästar i denna ålder (9 år). Vet tyckte däremot att höger sida såg lite konstig ut pga avsaknaden av "haken".

Vänster sida
30837831.jpg

30837702.jpg

30837676.jpg

Höger sida
30837663.jpg

Något som slog mig idag var att han alltid är mjuk och fin i höger "munhalva" och skummar lagom mkt, men i vänster är han hård och stum och skummar knappt alls. Likadant med alla bett och alla ryttare så det är inte mig det beror på.

Ska "hakarna" vara där eller kan det vara pga dem som han låser sig i vänster?

Sv: Ska det se ut så här? (tänder)

Det är canintänder, även kallade hingstbetar eller bara betar.

Stör inte bettet alls om du inte har det väldigt lågt ner, kan dock bli lite trångt vid kandarbetsling om hästen har liten mun/kort mellan bete och kindtand.

Så de är fullt normala. Dock brukar de vara dubbelsidiga, ingen aning om det kan påverka om de av ngn anledning bara har på ena sidan.

Något som KAN påverka bettet/ridning på ena sidan är däremot vargtänder/spår efter vargtänder so avlägsnats/dolda vargtänder?

Det där är helt normala 5-års ellerr 7-års hakar eller vad de nu heter... Uppkommer periodvis som en helt normal förslitning och används (om än lite osäkert) i åldersbestämningen. Men jag håller med om att de är märkligt olika stora. Hur ser hästens framtänder ut rakt framifrån? Och är hästen ordentligt undersökt inne i munnen? Har svårt att tro att detta skulle vara orsaken till problemen, men det kan vara ett symtom på att allt inte står rätt till längre bak. Eller så råkar din häst helt enkelt se ut sån, det måste inte vara något fel alls. Oliksidigheten kan ju också komma från ett annat ställe i munnen, att hästen inte jobbar lika bra i ena varvet och skummar, som du säger, behöver ju inte prompt bero på munnen.

Tror inte att det är canintänderna som avses... Eller så är det jag som är ute o cyklar!? :p

Jag ser förvisso bara en bild, de andra är röda kryss. Men säger du emot så böjer jag mig utan protest för dig =)

Tack båda två för svar. Nej jag menade inte hingstbetarna utan själva framtänderna. Vet. kollade hela munnen och lyste med ficklampa o kände för att se ordentligt och det var inget vasst eller så längre in i munnen utan det enda "konstiga" var hakarnas "vara eller icke vara". Vargtänderna togs bort för ett par år sedan. Att han hänger i vänster tygel kan självklart bero på något annat, men eftersom han ger efter lättare för höger tygel även stillastående från marken så hoppades jag att det "bara" berodde på tänderna...

Märklig att vetrenär inte jämna till sido incesers (vet inte hur det stavas)
Som hästen slita ojämn främ, det skulla vara intresant att se hur bak tänder ser utt.
Ta med bilder till klinken och fråga om hästen kan komma in för lite Tändvård :D
Az

Om vi förutsätter att allt ser jämnt och bra ut längre in, inga foderinpackningar eller liknande, skulle man kunna tänka sig att muskelspänningar/låsningar skulle kunna vara orsaken till det lite sneda slitaget samt den ojämna känslan i ridningen :idea:

Så kanske kunde du ta ut ET/massör eller liknande för att se om det finns en massa spänningar i huvud/nacke/whatever :idea:

Vår 7-åring har också lite såna "hakar" fast de är mer liksidiga.

NU ser jag alla bilder, och ja då blev det ju lite annat, och inte fokus på hingstbetarna ja. Så stryk mitt svar =)

Så du tycker altså att jag ska kolla upp det igen, ev. på "riktiga" hästtandvårdskliniken?

Han har ju artros i bakknäna och låsningar i ryggen till o från, kan det vara orsaken? Och i så fall bör det väl vara extra viktigt att åtgärda tänderna så att det typ inte blir en ond cirkel?

Näpp dom där incisiverna måste slipas till. Kontakta en veterinär som har tandläkarkompetens för hästar.

Japp ska fixa tid snarast :laugh:

Tur att jag lyssnade på magkänslan att något var galet och frågade här på buke :) Ni är bäst :bow:

Kan du inte berätta hur det gick när du kollat upp det??

Jag tycker det ser rätt normalt ut, är det inte bara den där 7-årshaken på I3 som brukar försvinna lite senare?? Men man måste så klart kolla alla tänder för att bilda sig en uppfattning.

Jag har iofs ingen tandläkar-kompetens, vad som nu menas med det!?

Jag skulla vara intresserad om vad dom har att säja.
Good Luck
Az

Ja det är klart att jag uppdaterar när vi har varit o kollat upp munnen :laugh:

Som TantEster skriver så är dessa hakar normalt under en åldersperiod o försvinner sedan, inget man normalt sett slipar.
PL

Varför säger du att det är bullshit? Det är det inte, de där 7-årshakarna ses ofta hos hästar och inget man "bryr sig om" - precis som alla andra sagt...
Har du fått höra något annat och varifrån isf?

??? vet inte vad du syffta på?
Vi prata om den Främ-Sido Incisor Tand! den som är ojämn sliten för att den ligga inte i linja med´den motsvarenda nedra tand.
Som andra har påpeket, som betet liga fel främ det är bäst man kola dom bak tander.

Sån slitage är inte normalt och kommer att bli sammra med tiden.
Därför BULLSHIT!
Az

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 014
Senast: LenaH
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 475
Senast: Efwa
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 377
Senast: sandrafors
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 116
Senast: Janni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V