Ska det hända nåt snart eller??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Faktum är att jag numera är säker på att jag har den kunskap jag behöver för att bedöma om mina hästar mår bra i sina hovar eller inte. Trots att jag inte vet exakt vad min SHP:are kollar när hon bedömer om hovarna är i balans. Om den dagen skulle komma då jag inte längre litar på den hantverkare jag anlitar kommer jag att anlita någon annan. I god tid denna gången. Och ja jag är kapabel numera att avgöra detta själv när det gäller mina egna hästar.

Om du har lika stora/samma kunskaper som din hovslagare så är det väl bara att gratulera, åtminstone en av er.

Har du lika stor kunskap när det gäller rörmockeri, snickeri, el, vvs o.s.v.?
Men om du inte ens försöker sätta dig in i vad hon sysslar med, så hur vet du:confused:

Jag har hållt på med hästar i mer än 30 år o har ett stort hästintresse o även av deras hovar.
Har sedan tonåren stått många timmar o tittat o frågat när hovslagaren skodde på ridskolan.
Har sen haft en hel del olika hästar, från föl till äldre hästar o har tävlat ganska mkt o på så sätt sett mkt hovar. Har även haft en hel del hovisar genom åren.

o nej. jag anser mig inte vara kunnig som hovis, men känner mina hästar bäst o vet hur de rör sig.

Jag har inte haft ngt intresse eller anledning till ngn större kontakt med vanliga hantverkare, eftersom det är hästarna som intresserar mig.
Fast nu har vattenpumpen eller motorn gått sönder, så jag kan kanske passa på o lära mig ett o annat.:idea:

Tvivlar på att du har träffat såå många unghästar som min hovis t. ex som är 60 år.
hästn var extremt stor (2-åring på 176), plattfotad iom att den belastade sina trakter mkt, vilket gjorde att den inte fick sin hov i balans. nånsin- förr än den fick skor som skonade trakterna.
Var till kvalitén ej plattfotad längre o stod då i balans på sina fossingar.
Vad fick den för mat, hur stor hage med hur många kompisar och framför allt - med vilket intervall verkades hästen?

Du får inte platta fötter för att hästen belastar sina trakter mycket, däremot kan trakterna ha kollapsat av andra anledningar. En av klassikerna är stjälpta hörnstöd.

den slet ner sina trakter o hade då inga hörnstöd att tala om.

Ston leker inte likadant som hingstar éller kastrerade sådana.
O den putsades till om det gick o inte så som din guru vill-bevare mig väl

Det löstes via skoningen.

http://www.harmonyhorse.se/harmony.htm

Jag vet inte om någon redan skrivit detta, orkade inte läsa alla inlägg. Hemsidan går till han som verkade hästen. Jag har varit på en kurs hos honom och tycker att han är otroligt duktig och det står jag för fast jag lär väll bli halshuggen för det. Självklart är det inte okej om en häst lider av att vara barfota, tro inte att jag stöder sådant. Läs bara sånt som tidningar skriver med massa spadar salt, eftersom aftonbladet inte verkar kunna skriva någonting som är sant och då menar jag inte bara ang. hästar.

Hej, ja då blir det "fisksoppa"

Säg mig bror duktig, hur många fall har du själv anmält utifrån all den verklighet du skriver att du har kännedom om???

Om det är en tävling i anmälande du vill ha igång så får du vända dig till någon annan...

Vi ogillar inte honom pga vad AF skrivit vi ogillar honom pga att han systematiskt ser till att hästar far illa. Och dessutom ser till att tjäna en massa pengar på det.

Så du tror inte att jag vet vad SHP:aren sysslar med! Ja ja om det är vad du vill tro så får du gärna göra det för mig. Jag har ingen lust att göra en lång utläggning kring detta.

Om du har så stor kunskap om hovar hur stämmer det med att du hade en treåring som inte ens utan ryttare klarade av att gå utan skor? Sedan förklara det med att han är för tung för sina egna hovar? För mig låter det som en häst med hovar som inte är i balans.

Så du tror inte att jag vet vad SHP:aren sysslar med! Ja ja om det är vad du vill tro så får du gärna göra det för mig. Jag har ingen lust att göra en lång utläggning kring detta.
Jag tolkadebara vad du skrev om SHP:ern o din tolkning av det-
SHP:aren tittar när hästen rör sig (exakt på vad vet jag inte)
- SHP:aren tittar på hur hästen ställer sig
- SHP:aren kollar med upplyft hov (vad vet jag inte)
- SHP:aren kollar hur hästen har slitit hoven sedan sist
- SHP:aren kollar förhållandet mellan växt i tån och trakten. Tå eller trakt får inte dra i väg för då är inte hoven i balans.
Om du har så stor kunskap om hovar hur stämmer det med att du hade en treåring som inte ens utan ryttare klarade av att gå utan skor? Sedan förklara det med att han är för tung för sina egna hovar? För mig låter det som en häst med hovar som inte är i balans.
Hästen köptes som 2 ½ åring o hade inte perfekt exteriör, bl a. plattfotad o ngt för klena framskenor för sin storlek- fick bara en 6.a på extremiteter.

Du har ju själv en häst som slet ner sina trakter för mkt, o frågade om man kunde lösa det via att verka ännu mer på strålen- kommer du ihåg? Jag löste det genom att sko den. Att just få upp en för låg trakt kan ta lång tid, men att slakta den går i ett nafs.

Bara för att du tittar på djurpoliserna skall du inte tro att det är likadant överallt. Ser man i stort har USA ett klart sämre djurskydd än Sverige. Jag har även sett där djurpoliserna lämnat fall utan åtgärd som inte skulle lämnats i sverige.
PL

Du har fortfarande inte svarat på en enda av mina frågor, jag tar dem igen:
Vad fick den för mat, hur stor hage med hur många kompisar och framför allt - med vilket intervall verkades hästen?

hade det varit i USA hade hästen tagits ifrån honom omedelbart!

Hej, jag håller med dig, själv har jag sett mer än ett fall i Sverige som man enbart utifrån "obekvämhet" (från egen sida) utifrån det merjobb det innebär lämnats utan åtgärd.

Fast naturligtvis inte just detta fall som diskuteras då det är ännu mer obekvämt att bli jagad av en pittbull hela tiden.:bow:

Personligen är jag helt övertygad om att alla fakta kommer komma på bordet i nästa vecka med allt vad det innebär i tal,förtal,förvrängningar,hot,anmälningar,utlåtanden,bevis och gemäle i ren lögn.

Jag sänder ständigt en tanke till denna häst och alla andra hästar som utsatts för samma tragiska öde med hopp om att just denna häst lidande utifrån vad som framkommer i framtiden kommer orsaka andra hästar ett mer värdigt hästliv utan långvarigt lidande.

Utbildade hovisar ser till hästens välbefinnande och tar hänsyn till den enskilda individens individuella behov.;)

Senast ändrad:

Har svarat!
Den verkades inte iom att den slet mer än den växte, o putsades bara till.
Tror du att en låg trakt på en platt hov kan ta sig utan att man gör ingrepp som din kollega gör?
Varför ska jag ta det med dig. Anser inte att du sitter inne med ngn större kunskap om hästar över huvudtaget.

Inspektörerna i sverige har befogenhet att besluta om omhändertagande(ev efter koll med enhetschef beroende på delegation) o kalla in polis för att verkställa detta eller för att komma in på ett ställe.
Däremot är många kommuner för snåla för att ställa upp med de resurser som behövs o många inspektörer har inte ordentlig utbildning.
PL

Inspektörerna i sverige har befogenhet att besluta om omhändertagande(ev efter koll med enhetschef beroende på delegation) o kalla in polis för att verkställa detta eller för att komma in på ett ställe.
Däremot är många kommuner för snåla för att ställa upp med de resurser som behövs o många inspektörer har inte ordentlig utbildning.
PL

:bow: Och det är också det jag har upplevt, ekonomin styr enormt i varje enskild kommun samt att alla inspektörer ej har en ordentlig utbildning i många fall.:crazy:

Då får man vara lite glad över att dom verkar vara snabba här i Västmanland då. Här hade vi i det senaste uppmärksammade fallet ungefär 48 timmar mellan anmälan och avlivad häst trots överklagande från hästägaren. Där tyckte jag att alla inblandade verkar ha skött sitt jobb bra.

Då får man vara lite glad över att dom verkar vara snabba här i Västmanland då. Här hade vi i det senaste uppmärksammade fallet ungefär 48 timmar mellan anmälan och avlivad häst trots överklagande från hästägaren. Där tyckte jag att alla inblandade verkar ha skött sitt jobb bra.

48 timmar??? Som jag förstått det så har man hållit på sedan 2003. Hur får du det till 48 timmar???

2003 fanns den aktuella hästen inte ens i detta länet så jag som vanligt inte vad du pratar om. Det aktuella fallet som jag talar om där avlivades hästen 48 timmar efter anmälan till länsvet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 276
Senast: Sixten
·
Hundavel & Ras ny här jag med,vill bara höra o ev få lite svar. min älskade mitzy Lhasa apso var drygt 10 år o jag var så glad att hon aldrig varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 783
Senast: Gnist
·
Kropp & Själ Jag lägger denna tråd på vuxen då jag tänker mig en mer allmän diskussion och inte bara ridsporten. Läs gärna nedanstående artikel...
Svar
16
· Visningar
1 229
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Rolig rubrik!! Fan vad krångligt det är att immigrera! Kostar skjortan gör det också. För att inte tala om hur lång tid allting tar och...
Svar
3
· Visningar
1 837
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama