Ska börja köra och behöver råd/tips!

B

Bjäbban

Jag är lycklig ägare till en snäll liten islandshäst, som jag precis har fått inkörd!
Jag är nu på jakt efter kör utrustning till henne.
Behöver ”allt” har ingenting, värken vagn eller seldon.
Har avsatt en budget på totalt 15.000:- är det någorlunda rimligt?
Tänker köpa vagn begagnad, och kanske selen också, eller är det ingen bra ide med tanke på hållbarhet på läder??
Kommer att köra rätt mycket, så vill köpa bra kvalitè från början, bättre än att efter ett tag upptäcka att det var felköp...

Vi är nybörjare båda två, hästen och jag, och jag är inte det mista tävlings intresserad.
Däremot är säkerheten väldigt viktig för mig, eftersom jag är en äldre rätt klumpig kärring, inte det minsta smidig och har dåliga ben.
Det som är används vid inkörningen var en två hjulad rockad.

Jag vill väldigt gärna ha tips och råd på utrustning, vilken typ av vagn är säkrast, två eller fyra hjul??
Fördel/nackdel med resp.
Vad för typ av sele ska jag köpa tycker ni?
Vilken övrig utrustning behövs, förstår att jag måste köpa långa tömmar, men något mer??
Mycket tacksam för all hjälp/råd!

Sv: Ska börja köra och behöver råd/tips!

För 15.000 kan du nog få en nästan ny rockard (ev. begagnad vagn) och en helt OK bröstsele ny eller begagnad!

Drive Out rockarden kan du få för cirka 10.000 i grundutförande, NY. Jättefina och dom skräddarsyr för hästen!

Bäst, bekvämast o säkras är ju dock 4 hjuls-vagn med fjädring och broms på. Det önskar jag mig :bow: Vet dock inte vad de ligger på i pris.

Bra bröstelar kan du köpa där också, finns annars lite över allt för under 5000 kr.

Finns ju en hel del andra alternativ att välja mellan men det är dessa jag kommer på just nu!

Senast ändrad av en moderator:

Tack Ålin!
Jag har i dag varit runt och tittat i två häst sport butiker.
Den första hade en helt ny tvåhjuling för 4, 200:- såg rätt bra ut och var väldigt lätt. Hon sålde också sele för 1.449:-
Mycket biligare än vad jag hade räknat med:banana:
Men glömde helt bort att fråga vad det var för tillverkare...:o

Nästa hade tyvärr inga vagnar...men var väldigt trevlig och hjälpsam att prata med! Inte för att den första inte var trevlig men det var ändå stor skilnad på den andra som gav sig tid att prata läääänge trots att hon inte hade några vagnar att sälja.
Sele hade hon däremot ca 1.600:- skulle det kosta, men hon sa att jag skulle köpa vagn först eftersom det berode på vagnen vilken sela jag skulle ha.

Har fått några svar på en anonns jag satt in!
Det som är närmast (de andra är aldelse för långt bort, har ingen möjlighet att köra ca 50 mil...)
är en loksele (arméns) och en rockard med bildäck (med dämpning och förhöjd sits) som är körd med islandshäst, De vill ha 2,5oo för resp alltså 5.000:- för allt.

Men vet inte vad armens loksela är, är den bra??? Har inte sett vagnen, han har lovat att han ska skicka bild, men än har inget kommit..

Det låter för billigt för en sele, så undvik den. Du får inte en bra sele för under 200. billigast är equilex. och driveout.

Måste bara få kolla av.. du kan köra häst, du var med vid inkörningens moment, du känner hästen, du vet vad du ska göra inom körningen?

Ska du ha loksele rekommenderar jag en tvåaxlad vagn, då de inte passar med enaxlade rockarder.
Bröstsele ska ha järn i däckeln, lös brösta, baksele, draglinor.

Den som körde in, vad använde den för sele? Då vet du ju vad du ska ha, om inte den personen använde en skitsele (typ hööks) då skulle jag dra öronen åt mig och undra lite vad inköraren egentligen kan och framförallt vad din häst nu kan.
ursäkta min skepticism.. jag hoppas jag har lite fel :)

Det låter för billigt för en sele, så undvik den. Du får inte en bra sele för under 200. billigast är equilex. och driveout.

Måste bara få kolla av.. du kan köra häst, du var med vid inkörningens moment, du känner hästen, du vet vad du ska göra inom körningen?

Ska du ha loksele rekommenderar jag en tvåaxlad vagn, då de inte passar med enaxlade rockarder.

Den som körde in, vad använde den för sele? Då vet du ju vad du ska ha, om inte den personen använde en skitsele (typ hööks) då skulle jag dra öronen åt mig och undra lite vad inköraren egentligen kan och framförallt vad din häst nu kan.

Tack för svaret!
Ska försöka svara på dina frågor...
Jo, jag tror att jag har förstått att jag ska köpa en ny sele istället för beg. har fått PM av en som erbjuder väldigt fina för 2,5 (tror jag det var)

ja jag känner hästen, jag äger henne!:love:
Och ja jag var med vid inkörningen, satt på en stol och tittade på!
Nej, jag kan inte köra, har bara "kört" två gånger i padock i samband med inkörningen.
Hästen har vintervila nu, men när hon ska igång igen i slutet av feb/början av mars beronde på vädret, så kommer hon som kört in henne att börja med att köra ett par gånger för att kolla att hästen kommer ihåg, sedan ska hon ge mig ca 10 lektioner. (ingår i inkörnings priset)
Har även anmält mig och hästen till en en dagars kör kurs i maj.( hos en annan)
Sedan får jag se, känns det som om jag behöver mer lektioner innan vi ger oss ut så får jag naturligtvis göra det!

Hon som körde in har precis som jag ingen utrustning...
Vi lånade av en som har sin häst i samma stall och som har en två hjuling, hemmagjord. (den är rätt tung och klumpig) vet inte vad det var för sele, men hon hade köpt den i en vanlig hästsport butik så det är säkert inget avancerat. Hon kör inte så mycket, så hon har aldrig satsat på någon dyare utrustning.
Jag däremot planerar att köra en hel del, så jag vill köpa bra utrustning från början.

Min lilla häst är väldigt lugn och trygg och hetsar aldrig upp sig för någonting, det gjorde hon inte vid inkörningen heller!
Det gick hur snabbt och smidigt som helst!
Hon blev tömkörd första gången.
Andra drog hon ett traktor däck.
3:de lektionen drog hon vagnen med inköraren.
Och 4:de gången drog hon MIG!!!!
Allt i padocken.
5:de gången var hon som körde in henne ute på vägen och körde en runda, inga som helst proplem, värken med trafik eller annat.
6:de gången (och sista) fick jag kör lektion i padocken.

Sedan togs skorna av och hon släpptes på vinter vila.
Där är vi alltså i dag!
Jag är alltså så mycket nybörjare som man kan vara...

Senast ändrad av en moderator:

blev några smilisar som inte ska vara där...men fick inte bort dom, hoppas ni kan läsa ändå....

Jag tror att hon fattar att man inte kan köpa en sele under 200... Men en loksele kan man ganska enkelt komma över för 2500 kr. Är det då armens så är det bara att gratta. Men du kör ju inte med det så jag kan förstå att du inte vet så mycket om det.

Åh! du tycker armens är bra?
Har fått rådet att inte köpa den, eftersom den lär vara "tung och klumpig" dessutom så har jag fått rådet att strunta i köpa beg. sele utan när det gäller sele är det bättre att köpa helt ny.

Jag ser inget problem med att köpa begagnat, och har även köpt över nätet och fått saker skickade. Detta förstås om man kan stå ut med att någon rem kanske fattas, eller att grejerna inte är riktigt i det utlovade skicket;)

En armésele låter stort för en islandshäst! Den väger väl bortåt 15-20kg med baksele. Jag vet inte om de finns i olika storlekar, men den jag har på min nordsvensk av grövre modell är inspänd ganska mycket!
Skulle i så fall försöka få tag på den från h**ks som dom sålde förut, med bågdäckel. Om du bestämt dig för loksele, förstås.

Nu vet jag inte hur mycket förarbete du gjort med din häst inför inkörningen, men för mig låter det högst oseriöst att köra in en häst på 4 dagar, även om du sen får 10 lektioner innan du börjar köra själv!
Jag var i lördags med en kompis (MYCKET duktig inom brukskörning) för att kolla in en häst som tidigare är körd, men ägaren visste inte hur mycket, och dom vet inte hur länge sen det var. Då gick vi igenom många flera steg än din häst fick göra, och väldigt försiktigt med många medhjälpare. I läxa fick dom att tömköra, och inget annat, till dess att hon kommer tillbaka.

Lycka till med att köra din häst, det finns inget roligare!
Lotta

Ja, den är ganska tung men det är en sele som du aldrig kan slita ut. Att köpa beg. är helt ok.

Ja, den är ganska tung men det är en sele som du aldrig kan slita ut. Att köpa beg. är helt ok.

Tror du den är för tung för en islandshäst? (Jag är tyvärr också tung, så hon får ändå dra rätt mycket...)

Nej absolut inte, För en isis så är den ju anpassad till små ponnys. Den vi har till ardennern väger 22 kg. Kan tänka mig att den du har kollat på väger endast runt 10 kg.

Vare sig man ska tävla eller inte så är det ALLTID säkerheten man ska tänka på i första hand. Kvalitet=Säkerhet. Jag har sett vad dåliga selar kan ställa till med, är man hemma är det ju en sak, då skadar man "bara" sig själv och hästen, men är man ute bland andra hästar kan det bli betydligt värre. Jag säger inte att man måste köpa det dyraste, det finns säkert bra grejer till hyfsat pris, men jag är lite tveksam på att 15 000:- räcker... Min senaste sele (som iofs är en finsele och det antar jag att du inte är på jakt efter) kostade 15 000:- (1500 euro) komplett med huvudlag, tömmar, draglinor, baksele samt lite extra för tävling. Min maratonvagn gick på 35 000:- och det är inget överpris, sen har jag en fingigg (men det är väl inte heller intressant) och en maratongigg som jag har till unghästarna. maratongiggen gick nog på runt 25 000 tror jag, den är gammal nu... Men eftersom du inte behöver ha med broms så kan du ju hitta billigare. Jag tycker iaf att du ska lägga mest energi på själva selen, det är den som är viktigast.

Fördelar med en tvåaxlad vagn (fyra hjul) är ju att du kan vända på mindre yta och att det är lättare att "få med" vagnen i kurvorna plus att den är stabilare. En stor nackdel är dock att tvåaxlade vagnar viker sig om hästen skulle börja backa. Har man en ovan häst och är ovan själv skulle jag absolut börja med en enaxlad vagn (två hjul), den följer hästens rörelser och skulle han/hon börja backa så händer det inget. Det är lättare att köra en enaxlad vagn.

Hoppas du hittar bra grejer och att det går bra för er!

Är det bara jag som reagerar på att inkörningen verkar gått väldigt fort fram?! Tränade du på alla momenten mellan körlektionerna? Isåfall kanske det inte är så konstigt, men då borde du ju känna dig mer van än vad du låter. Hur lång period sträckte sig inkörningen över? Det känns nästan som om ett bakslag är att vänta....

Hursomhelst: Jag är övertygad om att du kan hitta utrustning inom din budget. Jag har en shettis som jag som bäst shoppar åt nu, sattsar på helt nytt och spräcker väl 15.000:- med några hundringar. Sattsa på nytt är mitt råd!

jag tror armens sele skulle bli förstor, o den är rätt tung o klumpig.Om jag skulle köpt sele skulle jag nog fundera lite på börjes maraton sele, till den kan man ju även köpa till en grej som påminner lite om en helkoller (an inte riktigt förklara) man kan ha selen bra till både 2 o 4 hjuls vagnar i sånna fall kanske. Om du nu ska köpa en rockard så säger jag bara: cykelhjuls modellen har jag dålig erfarenhet av, hade en sån förut o man fick byta hjul ibland, o ekrar gick sönder osv. Nu har vi en rockard med dubbel fjädring o bilhjul på aab axel. Den har vi inga problem med o kräver inte mkt underhåll. Jag skulle inte gå o köpa en rockard på typ cykelhjul för 10 000 kr på drive out. Men det man ska tänka lite på om man ska köpa en begagnad rockard som ev är hemgjord osv är att kusken sitter tillräckligt högt. I längden blir det jobbigt att inte kunna se över hästen ordentligt.

Grattis till att ha en sådan fin och klok häst!

Har du haft henne sedan hon var unghäst..eller det är kanske det hon är nu?

I annat fall kan man ju nästan misstänka att hon är körd sedan innan.

Jag ser inget fel i att det går fort när det går som smort..:rofl:

Man kan gå igenom alla stegen så försiktigt under flera flera månader men sedan kanske du ändå står där med en häst som inte kan eller tycker det är roligt att bli körd..;)

Har du varit inne och kikat på drive out´s hemsida och deras vagnar som man kan specialbeställa?
En sådan hade jag satsat på i ditt fall.

En 4-hjuling hade fått vänta tills man känner sig lite mer säker.

Och som någon annan redan har sagt så tycker jag inte att man ska ha loksele till rockard..

Oj här var det mycket....!
Först och främst tack alla för svaren!
Till Trygg, ja hon är helt underbar min lilla häst! Lugn/trygg/klok :love: (betydligt klokare än jag)
Nej jag har inte haft henne som unghäst, köpte henne den 7 juli-06.
Hon blir 9 år i år.

Jo inkörningen gick nog snappt men hon var så lugn och fin och det gick så bra.
Hon körs inte nu, rids inte heller utan går på en mycket välförtjänt vila.
Har bokat tid med hovslagaren i slutet av feb/början av mars beronde på vädret. Då ska han sätta skor på henne och vi ska sätta igång henne igen.
Hon som har kört in henne, kommer och kör ett par gånger innan jag ska köra och hon ger mig ca 10 lektioner (ev fler om det käns att det behövs)

För att samanfatta vad ni säger om vagn/sele så rek. ni tvåhjuling till att börja med?
Det är ju också betydligt biligare, vilket gör att om jag börjar med en sån kan jag ev köpa en fyrhjuling sedan om jag skulle tycka att det kanske hade varit bättre.

sele har jag fått jätte mycket tips om, allt från helt nya från holland resp Tyskland för ca 2,500:- till div begagnade. Tror jag satsar på en ny med en gång.

Nu på fredag ska jag åka och titta på den första vagnen, en som är bygd på saab axel.
Tycker jag den ser bra ut och inte käns för tung, så kommer hon som kört in min häst att följa med och titta innan ev. köp.
Men jag börjar alltså med att titta själv, tycker jag inte alls om den så finns det ju ingen orsak till att hon också åker dit.
Den här är närmast, därför börjar med att titta på den.
Har fått yterligare 4 svar på min annons, men de är längre bort.
Så tycker jag inte alls om den på fredag så har jag fler att titta på!
Och så finns ju den där i butiken för 4,5 om jag inte hittar någon bra beg.

Här har inte hänt så mycket sen sist...
Mera än att hovslagaren är tingad i slutet av månaden, då min lilla häst ska få skorna på.
Sedan hoppas jag på bra väder så vi kan komma igång! (säg någon gång halva mars, hon får ju töm köras först ett par gånger)
Jag ska ju framförallt få kör lektioner, och får låna utrustning, så det är ingen panik med köpet. Men i längden kan jag ju inte hålla på och låna...

Och så har jag varit ute och kikat på vagnar...
Har nu tittat på 3 st som var till salu.
Den första var en riktig fyr hjulig maraton vagn, men dels var den på tok för dyr för mig och dels fanns det inte en chans i världen att jag kunde komma i/ur den utan pall. Och då faller det hela, för jag måste självklart kunna gå av vid behov. (branta backar, fika paus, med mera)

Nästa var ett hemmabygga, två hjulad rockad på saabaxel och med rejäla breda bildäck.
Väldigt bilig, men det var lite små saker som behövdes göras, nya sitt bräder i sätet, målning och sånt. Inga stora saker så det fixar sig alltid.
Men! Den kändes väldigt tung....och det verkar slitsamt för hästen, jag är tyvärr också rätt tung.

Den tredje såldes av en butik, också en två hjulad rockad. Super lätt, väger bara ca 20 kg!
Hjulen var rätt mycket smalare än ”hemmabygget” måtten på hjulen är:
Hjulavstånd: c-c 85 cm
Hjul: 2.50x16
Den kändes smidig och fin, lätt att komma i/ur.
Hade svängel av metall, korg av kraftigt stålnät och galonklädd sits med fjädring och ryggstöd
Naturligtvis dyrare än ”hemmabygget” (men fortfarande inom budget med råge = mer pengar till selen) men helt ny och inget som behövdes åtgärdas.

Så nu är min fråga till er:
Är det säkrare att köra med tung vagn än med lätt?? Eller det är bara något som jag har fått för mig?
Att det är bättre för hästen med den lätta det förstår ju jag också, men hur är det med säkerheten?? Eftersom jag är lätt handikappad är säkerheten väldigt viktig för mig.
Är det bättre eller sämre med breda resp smala hjul?

Det börjar närma sig med vår och körning:banana:

den sistnämnda verkar vara en globus. KÖP INTE.

Hade du inte en stor häst? Globus görs bara till max b ponnys nämligen.

En rovkard ska ha hög sits så man ser över hästen, fjädring i sitsen annars blir det outhärdligt, välbalanserad, ca 5-10 kilo på däckeln.

Bra rockardmodeller hittar du på driveout.se mm.

hemmabygge kan funka, men tyvärr saknar de ofta både hög sits och fjädring, svängel o bakselefästen.

/j

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är en kvinna på 26 år, ska köpa min allra egna häst 2017.. Ekonomin räcker till så det behöver jag inte få höra, det jag vill ha är...
Svar
15
· Visningar
1 777
Senast: kossankaj
·
Hästmänniskan Hej hopp allihop! Efter att ha ridit på ridskola och varit medryttare i X antal år känner jag sug på att köpa min första alldeles egna...
Svar
15
· Visningar
3 846
Senast: Kattennizze
·
Körning Är just nu uppe och dansar bland de rosa molnen och känner mig helt överlycklig! Fick för några dagar sedan frågan om jag ville få en...
Svar
1
· Visningar
880
Senast: Pinkilly
·
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 372
Senast: trassel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar