Jag hamnar sällan i situationer som du beskriver med mina barn. Kanske är de helt olika typer av människor eller så hanterar vi situationer olika.
Hos oss är det en relativt slapp uppfostran. Vi har några hårdare regler, där brott mot dessa är förenat med fara för sig själv eller annan, brott mot lagen osv. Det kan röra sånt som hur man beter sig vid bilvägar, hur man beter sig mot varandra osv. Jag har personligen upplevt att ju mer regler desto mindre lyssnar de. Reglerna får liksom ett högre värde nu och det finns ökad förståelse för regler när jag motiverar dem. Jag vill alltid kunna motivera varför det ser ut som det gör. Jag älskar lagstiftning t.ex. Kan informera om värdet av att lära sig som barn varför man inte ska slåss, för att inte hamna i problem som äldre. Gäller samma när man ritar på andras grejer, slår sönder saker osvosv. Vi har lagar, lär dig som liten eller hamna i blåsväder som äldre och vi pratar ofta om det.
Vissa saker som vi föräldrar kan tycka är besvärligt, såsom skrik, är något man får göra men inte där det stör oss andra eller våra djur. Gå till rummet, stäng dörren och skrik, gå ut om det är rätt tid på dygnet, eller helt enkelt sänk volymen. Där ger man alternativ.
Vid ett tillfälle relativt nyligen for barnen runt och var besvärliga när vi var iväg. Jag har inget minne av var eller hur men jag höll på att bli galen. Det där är inte ett problem vi ställs inför normalt. Jag hade inte varit tillräckligt tydlig när vi gick dit så det var väl mitt fel egentligen. Vi pratade om det när vi gick därifrån och gjorde klart att nästa gång förväntar jag mig att de är lugna och lyssnar osv, annars får de vänta i bilen. En tid har vi haft problem med bråk och tjafs i bilen. Sånt kunde göra mig väldigt trött en period så det blev att vi fick vända hem eller stanna på en tråkig viloplats. Åker vi långa resor idag får de en påse godis, lite dricka osv och vi sitter tillsammans och rabblar regler i början. "Behöver du gå på toaletten så säg det en gång så stannar jag så fort jag kan. Tappar du drickan så säg det en gång så stannar jag så fort jag kan. Inte bråka. Inte slåss. Inget skrik. /.../".
Nu vet jag också med mig att mina barn nog går in i kategorin lillgamla barn, speciellt den äldsta, då de fick bli relativt självständiga tidigt och lära sig att ta hand om varandra tidigt om man ser till ålder. Kunde de inte hålla sig lugna när vi var iväg fick jag problem med epilepsi och hjärntrötthet när jag var sjuk. Dvs de missade vissa aktiviteter vi kunde göra när pappan var på jobbet, om det blev tjafs/stök. Jag jobbade hårt med kommunikation, ställde kontrollfrågor om hur de skulle göra i olika situationer så jag visste att de förstod. Jag är övertygad om att de kom till det stadiet mycket pga kommunikation, att de visste vad jag önskade för att vi skulle kunna fullfölja våra aktiviteter. Självklart är också deras egna personligheter med där. Jag hade tur att jag inte hade ett barn med extrem hyperaktivitet den tiden t.ex.
Nu vet jag ju inte mycket om ditt barn men det där med kommunikationen är som sagt det som gett bäst resultat här,
@Teilani