Sv: Ska åka o provrida en häst
Jag är också i den sitsen att jag åker och provrider hästar just nu. Mitt generella tips är att bara ta det lugn, och stressa inte. Är du nervös så tala om det för ägaren, och gör inte mer än du känner att du klarar och vill. Det är ingen tävling där ägaren är någon typ av domare, iaf inte om det är en vettig människa.
Det här med att få ägaren att välja just dig är lite klurigt. Jag tycker du ska presentera dig på ett ärligt sätt för ägaren och vara uppriktig. Även om du är nervös och så, så försök att vara positiv och ödmjuk. Om jag skulle sälja en häst så skulle jag vara mer positiv till en köpare som verkar vara en vettig människa och som går att prata med.
Ställ massor med frågor, fråga så fort du undrar något, även för de allra minsta sakerna.
Det är så klart inte bara ridningen som spelar roll när du tittar på en häst. Jag föredrar alltid om hästen är kvar i hagen när jag kommer, så jag kan ta in den själv och fixa till allt. Om hästen står i stallet färdigsadlad när jag kommer har jag ju inte haft en chans att se hur den beter sig när man t.ex. drar sadelgjorden, eller tränsar, kratsar hovarna eller liknande. Kort sagt vill jag göra så mycket som möjligt själv och vill helst inte att ägaren hjälper till.
När jag kollar på en häst brukar jag i samband med ryktningen kolla igenom pälsen, finns det konstiga märken eller kanske knutor/förhårdnader i och under pälsen? Har den några ärr någonstans, hur ser hovarna ut, är det bra form på dem. Klämmer också lite här och var på hästen, ryggen bland annat, visar den obehag någonstans? Kan jag röra den överallt, lyfter den alla ben utan problem eller vill den inte på vissa ben?
Något som jag också kollar efter är oönskade beteenden, blir den grinig och orolig när det är dags att spänna sadelgjorden? Sätter den näsan i taket när man ska tränsa? Kan den stå stilla vid uppsittning? Kan hästen stå stilla efter att jag suttit upp medan jag kanske fixar stiglädren eller går den iväg? Vissa har inget problem med att hästen börjar gå så fort ryttaren kommit upp, men personligen föredrar jag att den står still.
När det sen kommer till själva ridningen är det upp till dig vad du vill kolla efter, och hur mycket du kan. En satsande ryttare inom hoppning kanske vill ta några skutt över ett högre hinder, medan andra föredrar att kanske bara skritta och trava lite. Vissa vill rida ett ordentligt pass på hästen, medan andra vill känna lite på den i sådär 20 min eller nått.
Det beror också på hästens ålder och utbildningsgrad så klart vad du kan göra med den under provridningen.
Brukar ofta ställa mig själv lite frågor medan jag känner på en ny häst sas:
Känns det bra?
Har vi en 'connection'?
Skulle jag kunna ta med mig denna hästen när jag åker hem?
För även om den kanske inte gör den mest perfekta framdelsvändningen, eller är perfekt i alla situationer, så måste det kännas rätt. Jag har kollat på hästar som haft allt jag letat efter, men där det ändå inte känts rätt med just den hästen.