Sjukskrivning vid graviditet?

Philosophia

Trådstartare
Godtar försäkringskassan kraftigt illamående under graviditet (dvs. så illa att man knappt kan stå på benen) som grund för sjukersättning?

Det är inte jag som är gravid (bara så att ni vet).

Sv: Sjukskrivning vid graviditet?

Jag blev det, jag låg på sjukhus också för det eländet. Men det var ju nästan 8 år sen jag blev gravid nu så reglerna har säkert ändrats många gånger nu.

Alltså det är ganska omöjligt att svara på faktiskt..

Visst kan dom godkänna, men det beror nog ganska mycket på vilken läkare man träffar och hur denne läkare skriver intyget m.m

Nog går det, men det är otroligt svårt för vissa :/

Lite orättvist system tycker jag

Det låter ju väldigt knivigt att det inte finns några ordentliga riktlinjer. Det här är en person som studerar och jag vill råda personen till att sjukskriva istället för att bli inaktiv och nalla på sina CSN-pengar. Men det blir ju svårt om det inte finns några garantier att få sjukersättning.

Det finns de som blivit sjukskrivna för illamående som jag känner till. Men generellt kan det vara svårt att bli sjukskriven när man är gravid ... jag blev det dock pga foglossning och det gick hur smidigt som helst. Det är väl bara att testa och stå på sig! Beror kanske på vilken vecka man är i också ? Vissa kräks ju i 9 månader, inte lätt att jobba då :crazy:

Hon SKA omedelbums anmäla sig på FK att hon är sjuk iaf, när allt sedan går igenom så skriver CSN ofta av lånen under sjukperioden.

Enkelt förklarat:

Jag anmälde mig sjuk från studier i Mars, men FK är ju inte så jäkla snabba så handläggningen tog flera månader ( av tjafs ), för att inte stå helt utan pengar så var jag som tvungen att ta emot lån från CSN under tiden som FK strulade.

När min sjukskrivning äntligen gick igenom valde då CSN att avskriva mig lånedelen för tiden som jag varit anmäld sjuk..

Så det måste hon göra omedelbums.

Det är väl bara att testa och stå på sig!

Det som är problematiskt i det här fallet är att om studenten inte får igenom sjukskrivningen riskerar hon att inte få studiemedel nästkommande gång hon söker studiemedel på grund av att hon har tagit för få poäng (åtminstone om hon fortsätter att ta emot CSN-pengar).

Under förutsättning att hon får ersättning så tror jag att det är klokt att sjukanmäla sig, precis som du skriver. Vem vet hur länge hon kan komma att må dåligt?

Det vet hon ju inte innan om hon kommer få ersättning, men för den skull så ska hon iaf anmäla det hos FK direkt ( Går att anmäla på deras hemsida )

I vilken vecka är hon nu?

Just illamåendet är ju så oerhört handikappande om man mår väldigt illa, så jag tror att det brukar accepteras. En av mina vänner har varit i princip sängliggande av illamående under hela sina graviditeter och då varit sjukskriven.

Det vet hon ju inte innan om hon kommer få ersättning, men för den skull så ska hon iaf anmäla det hos FK direkt ( Går att anmäla på deras hemsida )

Det där är ju en rävsax (eller studentsax ;)). Anmäler hon sig som sjuk från studier så får hon (tror jag inte) gå upp på tentamen samtidigt. Går hon inte upp på tentamen, så tar hon inte sina poäng. Och tar hon inte sina poäng så får hon inte studiemedel nästa termin som hon avser studera.

I vilken vecka är hon nu?

Ingen aning faktiskt.

Just illamåendet är ju så oerhört handikappande om man mår väldigt illa.

Jag kan verkligen förstå det.

Som jag förstår så kan illamåendet vara väldigt långvarigt också. Jag vill inte gå in på för många detaljer men hon vill få möjlighet skriva hemtentamen då hon mår så dåligt att hon inte ens kan ta sig till tentasalen. Det tycker jag är behjärtansvärd situation. Jag är dock lite rädd för att jag stjälper istället för hjälper om jag låter henne skriva en hemtenta och att hon på grund av detta inte sjukskriver sig trots att hon borde. Tänk om hon inte klarar av att genomföra hemtentan, då har ju min välvilja gjort att hon har skjutit fram möjligheten att sjukanmäla sig och få lånet avskrivet under den tiden (karensen är hela 30 dagar).

Men jag förstod det som att hon inte kunde studera ?

Om hon kan vara i skolan och kan gå på tentamen så uppfyller hon ju inte kriterierna för att få sjukpenning.

Jag kunde inte gå i skolan alls utan var hemma med CSN-stöd innan min sjukskrivning gick igenom

Tillägg:

Läste nu det sista du skrivit och där står det ju att hon INTE kan studera, nej jag är lite lost just nu...

Jag tycker hon ska vända sig till CSN om det är så att hon inte klarar sina poäng denhär terminen, CSN är inte alls omöjliga och kan hon ge giltiga skäl till varför hon inte klarade sina poäng så är dom inte omöjliga med forts ersättning nästa termin.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 083
Senast: sardellen
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
949
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
804
Senast: MML
·
Gravid - 1år Jag har fått en tid för att operera kompartment i vänster underben. Operationen sker under narkos. Kommer vara i vecka 19-20 vid...
Svar
14
· Visningar
1 936
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka