Sjukskriven med bebis

Linn-Nora

Trådstartare
Hur funkar det med sjukskrivning när man har bebis om den andra föräldern inte kan ta ut föräldraledighet? Finns det någon lösning?
Ska ringa försäkringskassan men kan av förklarliga skäl inte göra det idag.
 
Hur funkar det med sjukskrivning när man har bebis om den andra föräldern inte kan ta ut föräldraledighet? Finns det någon lösning?
Ska ringa försäkringskassan men kan av förklarliga skäl inte göra det idag.
Någon annan än den andra föräldern som kan ta hand om barnet under dagarna? Ska du vara sjukskriven från att vara just föräldraledig så måste ju någon annan ta hand om barnet.
 
Hur funkar det med sjukskrivning när man har bebis om den andra föräldern inte kan ta ut föräldraledighet? Finns det någon lösning?
Ska ringa försäkringskassan men kan av förklarliga skäl inte göra det idag.

Bebis... Hur gammal? Äldre än 8 mån går det att vabba och vab kan man ju generellt överlåta åt någon annan. Då får ju den andra föräldern överlåta sin vab.

Har du en sambo som inte är föräldern? Eller har den andra föräldern det? Då kan sambon vara föräldraledig med föräldrapenning.

Från 1 juli kommer man kunna överlåta 45 (total 90 tror jag) föräldrapenningdagar till någon annan än förälder/sambo.

Om du är för sjuk för att ta hand om barnet men ändå måste ta hand om barnet för att ingen annan kan det så kommer du inte kunna vara sjukskriven. Då får du fortsätta ta ut föräldrapenning. Du kommer inte få sjukpenning för att du är för sjuk att ta hand om barnet men samtidigt ta hand om barnet.
 
Tack för svar!

Scenariot är att en förälder behöver vara sjukskriven. Den andra har studier som inte bara går att avbryta med enkelhet. Det finns anhörig som kan rycka ut och ta hand om barnet.
 
Tack för svar!

Scenariot är att en förälder behöver vara sjukskriven. Den andra har studier som inte bara går att avbryta med enkelhet. Det finns anhörig som kan rycka ut och ta hand om barnet.

Jag tror ju inte att någon måste ta ut föräldrapenning för barnet, det viktiga här är ju att man inte fortsätter att tar hand om barnet i en omfattning som kan likställas med att vara föräldraledig, om man får sjukpenning pga för sjuk för att vara föräldraledig. Så är det en pensionerad mor/farföräldrar eller liknande som tar hand om barnet medan ena föräldern är sjuk och andra studerar borde det vara lugnt.
 
Vab är ingen möjlighet i erat fall oavsett ålder på bebisen eftersom studenter inte kan vabba och därför inte heller överlåta vab.

Eller så här, studenter får behålla sitt studiemedel medan de vårdar sjukt barn men det är inte samma sak som vab som går att överlåta.
 
Jag tror ju inte att någon måste ta ut föräldrapenning för barnet, det viktiga här är ju att man inte fortsätter att tar hand om barnet i en omfattning som kan likställas med att vara föräldraledig, om man får sjukpenning pga för sjuk för att vara föräldraledig. Så är det en pensionerad mor/farföräldrar eller liknande som tar hand om barnet medan ena föräldern är sjuk och andra studerar borde det vara lugnt.
Tack för svar!
Ska ringa fk, och även prata med läkare och se vad som kan göras.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 826
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Känns jobbigt att skriva en sån här tråd men gör det ändå. Är det någon som blivit sjukskriven för depression under graviditet? Hur...
Svar
10
· Visningar
1 811
Senast: Kilauea
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 717
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Sämsta filmen?
  • Skal/regnjacka för vandring.

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp