Sjukskriven från jobbet men åka till stallet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast om man nu är sjuk, varför "måste" man då välja att rida? Man kan ju faktiskt välja att vila. För att fortare återhämta sig.
Spontant kom jag att tänka på mig själv, som får vansinnigt ont i ryggen efter att ha legat på soffan i en dag. I det läget spelar det ingen roll om jag så är döende, om jag inte släpar mig upp och rör på mig blir jag sjukskriven för ryggen istället. Det allra bästa för ryggen är faktiskt att skritta på en häst. Mindre ansträngande än att promenera, bättre resultat. Denna tråd har i alla fall fått mig att tänka om, nästa gång jag blir febersjuk ska jag spendera 2-3 dagar liggandes på soffan och sedan 2-10 dagar sjukskriven för ryggont. :idea:

Men man kan må bättre på andra sätt också. Är man en person som är van vid att ständigt vara i rörelse/utomhus/träna mycket så blir man ju lätt knäpp av att bara ligga stilla. En kort, stillsam vända till stallet, med eller utan skrittrunda, kan göra att man kan slappna av när man kommer hem igen. Kan ge bättre nattsömn.

Jag förstår inte denna storebrorsmentalitet, denna oförmåga att förstå att människor är olika. Buke brukar vara mer nyanserat, tycker jag.

Bara för att JAG ibland är döende när jag får mensvärk och har vaknat avsvimmad på badrumsgolvet, betyder inte att jag tror att alla kvinnor fungerar likadant. Bara för att många här kurar sig bäst absolut stillaliggande utan att lyfta ett enda finger som inte gäller liv och lem, betyder inte att alla mår bäst av det.

Eller har folk helt galna hästar där en skrittrunda i skogen betyder att man kommer tillbaka rejält svettig och med höjd puls, kanske? Eller har folk hästar där bara påklädandet av hästens utrustning är oerhört jobbigt och tar lång tid? Eller har ni en regel i stallet där det kostar 400kr om mockandet av en box tar längre tid än 20 min?

Okey om man ska utgå från detta... karensdagen då , då man får 0 kr i ersättning?

Eller efter arbetstid? Säg du jobbar 8-17, är det mer ok att göra saker efter kl 17 än innan? Lägg tex även till om du tänker gå till jobbet nästa dag!

Hur ser ni på dessa frågor?

En del människor är ju ganska generösa med egen sjukskrivning och resonerar just utifrån "på karensdagen betalar inte arbetsgivaren för mig så jag kan ta en sjukdag och göra vad jag vill".

Jag har läst människor skriva på detta forum, att de kan ta en sjukdag för att exempelvis passa veterinär eller hovslagare. Med motiveringen att man ändå själv står för kostnaden.

Nej, jag tycker inte att tid på dagen har med saken att göra.
Är jag för sjuk för att jobba så är jag också för sjuk för att rida.

Ja, "hästeri" är en livsstil.

Och @IngelaH har INTE kommit med invändningar mot att en häst måste ha vatten och mat.
Och hon har heller inte hävdad att en hästägare - trots sjukskrivning - inte får se till att hästen får mat och vatten.

Däremot tycker jag att hon på ett mycket konkret sätt visar att det är rätt orimligt att hästägaren som är sjuk, gör mer med hästen än det som är absolut nödvändigt.

Vi kan ta mig som exempel. Jag har hästar hemma, eget stall.
De få gångerna jag är sjuk, behöver jag ändå fixa hö och vatten till hästarna.
Om jag är jättesjuk så ber jag min kompis (som alltid ställer upp, någon av dem).
Annars går jag ut, drar ut vattenslangen från pannrummet till hagen, vrider på kranen.
Går mycket sakta 30 meter till logen, lägger mycket sakta hö i skottkärran. Går mycket sakta med skottkärran till hagen 25 meter bort, lägger ut hö mycket sakta.
Vrider av kranen, rullar in slangen i pannrummet, går in och lägger mig.

Jag är helt säker på att @IngelaH inte tycker att jag fuskar om jag gör detta, även med 40 graders feber.

Men jag håller med om att det vore orimligt om jag i samma situation valde att hämta häst från hagen, borsta häst, sadla häst, sitta upp och rida häst i en halvtimme.

Men det beror ju också på var man lägger gränsen för att vara hemma från jobbet.

Min gräns är normalt sett feber.
Har jag feber så åker jag inte till jobbet. Har jag feber så orkar jag inte mer än att långsamt se till foder och vatten till hästarna (tack och lov lösdrift, så det blir inte mycket mockande).

Om jag är i skick för att rida så är jag också i skick för att jobba. Faktiskt.

Visst, sista sjukdagen hemma hade jag antagligen orkat åka häst i skritt. Men det är i mina ögon lämpligare att jag vilar den sista sjukdagen också, hellre än att anstränga mig. Jag tror nämligen att tillfrisknandet går fortare då.

Jag anser heller inte att hästar "måste" motioneras. Det sköter de så bra i hagen alldeles utan min inblandning. De vandrar - eller står och glor. Men de behöver inte daglig motion.
Om jag har en rehab-häst som måste promeneras så får jag ju be någon kompis om hjälp.
Eller så får jag inse att det "måste" är faktiskt relativt. Hästen dör inte av att inte skrittas en dag, faktiskt.

Tack för att någon inte väljer att läsa mer än vad som står och med flit väljer att missförstår mig, *smygsurfar på Rehab* Lunchrast... med en kopp kaffe i handen, letar boende i Solna 30 nov-2 dec...

En del människor är ju ganska generösa med egen sjukskrivning och resonerar just utifrån "på karensdagen betalar inte arbetsgivaren för mig så jag kan ta en sjukdag och göra vad jag vill".

Jag har läst människor skriva på detta forum, att de kan ta en sjukdag för att exempelvis passa veterinär eller hovslagare. Med motiveringen att man ändå själv står för kostnaden.

Är jag för sjuk för att jobba så är jag också för sjuk för att rida.
Men det här är ju rent fusk. Hemma sjuk utan att vara sjuk - FUSK. Olagligt. Borde anmälas.

För sjuk för att jobba betyder inte i min värld "för sjuk för att gå utanför dörren".

Men det här är ju rent fusk. Hemma sjuk utan att vara sjuk - FUSK. Olagligt. Borde anmälas.

För sjuk för att jobba betyder inte i min värld "för sjuk för att gå utanför dörren".

Är du förvånad över att människor fuskar?

Var lägger du ribban för "för sjuk för att jobba"?

Är du förvånad över att människor fuskar?

Var lägger du ribban för "för sjuk för att jobba"?
Nej, men jag tycker inte att det är vad som har diskuterats i tråden.

När man är för sjuk för att jobba, helt enkelt. När du inte kan utföra dina arbetsuppgifter på ett vettigt sätt utan olägenhet för dina kollegor. Vilket då varierar beroende på vilket jobb man har.

Spontant kom jag att tänka på mig själv, som får vansinnigt ont i ryggen efter att ha legat på soffan i en dag. I det läget spelar det ingen roll om jag så är döende, om jag inte släpar mig upp och rör på mig blir jag sjukskriven för ryggen istället. Det allra bästa för ryggen är faktiskt att skritta på en häst. Mindre ansträngande än att promenera, bättre resultat. Denna tråd har i alla fall fått mig att tänka om, nästa gång jag blir febersjuk ska jag spendera 2-3 dagar liggandes på soffan och sedan 2-10 dagar sjukskriven för ryggont. :idea:

Men man kan må bättre på andra sätt också. Är man en person som är van vid att ständigt vara i rörelse/utomhus/träna mycket så blir man ju lätt knäpp av att bara ligga stilla. En kort, stillsam vända till stallet, med eller utan skrittrunda, kan göra att man kan slappna av när man kommer hem igen. Kan ge bättre nattsömn.

Jag förstår inte denna storebrorsmentalitet, denna oförmåga att förstå att människor är olika. Buke brukar vara mer nyanserat, tycker jag.

Bara för att JAG ibland är döende när jag får mensvärk och har vaknat avsvimmad på badrumsgolvet, betyder inte att jag tror att alla kvinnor fungerar likadant. Bara för att många här kurar sig bäst absolut stillaliggande utan att lyfta ett enda finger som inte gäller liv och lem, betyder inte att alla mår bäst av det.

Eller har folk helt galna hästar där en skrittrunda i skogen betyder att man kommer tillbaka rejält svettig och med höjd puls, kanske? Eller har folk hästar där bara påklädandet av hästens utrustning är oerhört jobbigt och tar lång tid? Eller har ni en regel i stallet där det kostar 400kr om mockandet av en box tar längre tid än 20 min?
Jag "red faktiskt ihjäl" ett diskbråck på rekordtid genom daglig barbacka skrittur på min gamla fjorda, jag behövde inte alls så mycket smärtstillande som ordinerats pga. att jag höll igång ryggen och inte lät den stelna till och jag är faktiskt efter alla dessa år fortfarande besvärsfri om jag inte lyfter tungt eller på fel sätt för då dör ryggen direkt så därför används maskiner och hjälpmedel till lyft och tunga jobb.

En stilla skrittur i skogen kan faktiskt vara bästa medicinen för läkningen och sen får alla ni som tycker att det är bedrägeri och fel-fel-FEL säga vad ni vill.

Jag "red faktiskt ihjäl" ett diskbråck på rekordtid genom daglig barbacka skrittur på min gamla fjorda, jag behövde inte alls så mycket smärtstillande som ordinerats pga. att jag höll igång ryggen och inte lät den stelna till och jag är faktiskt efter alla dessa år fortfarande besvärsfri om jag inte lyfter tungt eller på fel sätt för då dör ryggen direkt så därför används maskiner och hjälpmedel till lyft och tunga jobb.

En stilla skrittur i skogen kan faktiskt vara bästa medicinen för läkningen och sen får alla ni som tycker att det är bedrägeri och fel-fel-FEL säga vad ni vill.
Själv fick jag ryggskott som gjorde så vansinnigt ont att jag inte kunde ta mig upp från golvet själv. Jag fick ringa mamma som fick hjälpa mig upp (tog 2 timmar) och sedan ta mig till bilen (3 timmar) och sedan körde mig till sjukhus. Konstaterades ryggskott, jag fick massa smärtstillande. När jag kom därifrån åt jag mitt smärtstillande, och gick sedan ut för att springa i mina barfotaskor i skogen.
Läkaren sjukskrev mig i 2 veckor, och behövde jag mer skulle jag komma tillbaka. Jag sprang i nästan 4 timmar per dag i skogen, ryggskottet var nästan helt bra på 3 dagar. :up:

Nej, men jag tycker inte att det är vad som har diskuterats i tråden.

När man är för sjuk för att jobba, helt enkelt. När du inte kan utföra dina arbetsuppgifter på ett vettigt sätt utan olägenhet för dina kollegor. Vilket då varierar beroende på vilket jobb man har.

Fast grejen är ju att det inte är "helt enkelt".
Det verkar vara väldigt olika.

Jag är för sjuk för att jobba i stort sett när jag har feber. Då är jag rätt mosig i både kropp och knopp. Och det finns de gångerna inte på kartan att vara frisk nog för ridning, ens skritt en halvtimme.

Andra verkar tycka att man är för sjuk för att jobba om man hostar eller snorar tillräckligt mycket. Och samtidigt är tillräckligt frisk för att rida.

Så nej, helt enkelt är det uppenbarligen inte.

Själv fick jag ryggskott som gjorde så vansinnigt ont att jag inte kunde ta mig upp från golvet själv. Jag fick ringa mamma som fick hjälpa mig upp (tog 2 timmar) och sedan ta mig till bilen (3 timmar) och sedan körde mig till sjukhus. Konstaterades ryggskott, jag fick massa smärtstillande. När jag kom därifrån åt jag mitt smärtstillande, och gick sedan ut för att springa i mina barfotaskor i skogen.
Läkaren sjukskrev mig i 2 veckor, och behövde jag mer skulle jag komma tillbaka. Jag sprang i nästan 4 timmar per dag i skogen, ryggskottet var nästan helt bra på 3 dagar. :up:
Ja det är sällan rörelse som är problemet utan brist på rörelse och det ska kännas bra. Känns det bra så blir det bra. :)

Det har ju flera av oss redan påpekat att vissa åkommor blir rehabade av rörelse (men inte sådana som oftast är orsaken till just korttidsjukskrivningar). Det är ju inte ovanligt att vara sjukskriven för ryggproblem och då, i kombination med smärtstillande och inflammationsdämpande medicin, få "order" av läkare och sjukgymnast att rida och träna enligt schema i lagom dos.

Men vid en virusinfektion i värsta stadiet (då man brukar behöva vara hemma från jobbet) eller magsjuka så tror jag faktiskt inte att någon läkare skulle påstå att det vore bra med fysisk pulshöjande aktivitet, utan de dagarna är det vila som gäller för så snabbt tillfrisknande som möjligt. Har man feber eller magsjuka så är definitivt ryktning, hovkratsning osv exempel på aktiviteter som är onödig anstängning som kan fördröja tillfrisknandet. Däremot så tycker iaf jag, som jag har skrivit tidigare, att det är ok att göra de nödvändiga stallsysslorna i lugn takt, om man orkar och måste. Med nödvändiga sysslor menar jag alltså fodra, vattna, mocka. Inte rida och allt runt omkring det. Precis som att fixa mat åt sig själv tillhör det nödvändiga även de dagar man är sjuk, men inte att städa huset.

Det har ju flera av oss redan påpekat att vissa åkommor blir rehabade av rörelse (men inte sådana som oftast är orsaken till just korttidsjukskrivningar). Det är ju inte ovanligt att vara sjukskriven för ryggproblem och då, i kombination med smärtstillande och inflammationsdämpande medicin, få "order" av läkare och sjukgymnast att rida och träna enligt schema i lagom dos. Men vid en virusinfektion i värsta stadiet (då man brukar behöva vara hemma från jobbet) eller magsjuka så tror jag faktiskt inte att någon läkare skulle påstå att det vore bra med fysisk pulshöjande aktivitet, utan de dagarna är det vila som gäller för så snabbt tillfrisknande som möjligt. Har man feber eller magsjuka så är definitivt ryktning, hovkratsning osv exempel på aktiviteter som är onödig anstängning som kan fördröja tillfrisknandet. Däremot så tycker iaf jag, som jag har skrivit tidigare, att det är ok att göra de nödvändiga stallsysslorna i lugn takt, om man orkar och måste. Med nödvändiga sysslor menar jag alltså fodra, vattna, mocka. Inte rida och allt runt omkring det. Precis som att fixa mat åt sig själv tillhör det nödvändiga även de dagar man är sjuk, men inte att städa huset.
Ska man städa huset gäller det ju att sjukskriva sig 2-3 dar innan, med den ångesten man får när man ens tänker tanken på städning är man en total samhällsfara. :nailbiting:

Är hemma med feber idag
Måste traska till affären för att
köpa ipren, det är ca 700m
Men jag hade aldrig pallat att sköta en häst, än mindre rida.
En av de få gånger jag låg sjuk med häst skötte pappa och syrran det.
Fast de ringde ändå upp mig till stallet (innan vi köpte gård) för en sårskada.
Jag är dock en av de som inte kan ligga sjuk i en dag då ryggen säger upp sig.
Så röra mig måste jag.
Annars tappar jag känslen i benen mm

generösa med egen sjukskrivning och resonerar just utifrån "på karensdagen betalar inte arbetsgivaren för mig så jag kan ta en sjukdag och göra vad jag vill".

Är jag för sjuk för att jobba så är jag också för sjuk för att rida.[/QUOTE]
Så för att en del tar bondpermis (garanterat inte bara hästfolk) så kan man inte vara korrekt sjukskriven? Eller vad är syftet med inlägget?

Med ditt konstaterande så har jag endast haft två-tre korrekta sjukdagar i mitt liv, den dagen när det tog en kvart för mig att ta mig att ta mig ur sängen (fast hade jag bara kommit upp på hästen hade det gjort under för ryggen) och när jag precis blivit opererad för blindtarmen (det var längesedan så en större operation än idag). I övrigt har jag inte varit sjukare än jag kunnat pallra mig upp på en häst och skrittat. Jag är fullt förmögen att ta en ordentligt ridtur även om jag har 40 graders feber, det skulle givetvis vara idiotiskt att gå till jobb med halsfluss och man inte orkar vara uppe mer än en timme i taget men att skritta är knappast jobbare än att släpa sig till läkare och tränset tar liten energi att sätta på. Nu har jag inte ridit som sjukskriven men väl när jag varit sjuk på helger.

Fast grejen är ju att det inte är "helt enkelt".
Det verkar vara väldigt olika.

Jag är för sjuk för att jobba i stort sett när jag har feber. Då är jag rätt mosig i både kropp och knopp. Och det finns de gångerna inte på kartan att vara frisk nog för ridning, ens skritt en halvtimme.

Andra verkar tycka att man är för sjuk för att jobba om man hostar eller snorar tillräckligt mycket. Och samtidigt är tillräckligt frisk för att rida.

Så nej, helt enkelt är det uppenbarligen inte.
Bra, då vet du exakt när du är för sjuk för att jobba!

Jag skrev tidigare i tråden att jag vid några tillfällen har jobbat med hög feber, bl a ett minnesvärt tillfälle när jag hade ridlektioner med 40 graders feber och fick hålla mig i sargen för att inte vingla. Det var inte kul, men det gick. Så med den logiken kan jag aldrig vara "för sjuk för att jobba" eftersom jag bevisligen har jobbat med hög feber och det gick vägen.

Med det jobb jag har idag har jag två problem med detta. 1, jag skulle bli omedelbart hemskickad av chefen och 2, jag skulle vara helt värdelös och inte få något gjort. Det jobb jag har i dag är svårare för mig att utföra när jag har feber, än vad det var att hålla enklare ridlektioner.

Nu skulle jag aldrig i livet få för mig att ens skritta en halvtimme med 40 graders feber, för jag skulle inte ha någon lust. Men kanske dag tre, när febern är nere på 38 grader och jag är galet rastlös och klättrar på väggarna och inte får någon ro i soffan längre.

Ett tillfälle i närtid är när jag haft just en sådan förkylning som resulterade i långvarig hosta... där jag av chefen blev "beordrad" att stanna hemma ett tag till pga just min hiskeliga skrällhosta trots att jag i övrigt kände mig redo att börja jobba. Jag hostade så jag kiknade och nästan kräktes så fort jag öppnade munnen för att säga något, eller om jag råkade svälja fel, eller... ja, alla vet väl hur det är att ha hemsk hosta. Chefens bedömning var att jag inte skulle kunna delta i arbetet på ett vettigt sätt och bara störa mina kollegor. Jag var "för sjuk för att jobba" på mitt jobb, men jag skulle säkert kunnat jobba på ett annat jobb.

Kanske borde anmält mig till arbetsförmedlingen och sökt nytt jobb för de få dagar jag inte fick jobba på mitt ordinarie jobb?

Det har ju flera av oss redan påpekat att vissa åkommor blir rehabade av rörelse (men inte sådana som oftast är orsaken till just korttidsjukskrivningar). Det är ju inte ovanligt att vara sjukskriven för ryggproblem och då, i kombination med smärtstillande och inflammationsdämpande medicin, få "order" av läkare och sjukgymnast att rida och träna enligt schema i lagom dos.

Men vid en virusinfektion i värsta stadiet (då man brukar behöva vara hemma från jobbet) eller magsjuka så tror jag faktiskt inte att någon läkare skulle påstå att det vore bra med fysisk pulshöjande aktivitet, utan de dagarna är det vila som gäller för så snabbt tillfrisknande som möjligt. Har man feber eller magsjuka så är definitivt ryktning, hovkratsning osv exempel på aktiviteter som är onödig anstängning som kan fördröja tillfrisknandet. Däremot så tycker iaf jag, som jag har skrivit tidigare, att det är ok att göra de nödvändiga stallsysslorna i lugn takt, om man orkar och måste. Med nödvändiga sysslor menar jag alltså fodra, vattna, mocka. Inte rida och allt runt omkring det. Precis som att fixa mat åt sig själv tillhör det nödvändiga även de dagar man är sjuk, men inte att städa huset.
Ryggont är en vanlig orsak till korttidssjukskrivning. Och att få ont i ryggen av att ligga för mycket i sängen är inte ovanligt heller.

Ryggont är en vanlig orsak till korttidssjukskrivning. Och att få ont i ryggen av att ligga för mycket i sängen är inte ovanligt heller.
Jag refererar till trådstarten, där det står:

"Uppmärksammade nåt inlägg i en annan tråd där någon var sjukskriven (ej långtidssjukskriven, tänk typ förkyld, huvudvärk, kräksjuka och liknande) från jobbet men åkt till stallet och ridit två hästar."

Jag vet att man får ont i ryggen av att vara otränad och stillasittande ;) Men som sagt så diskuterar jag utifrån ovanstånde citat.

Jag refererar till trådstarten, där det står:

"Uppmärksammade nåt inlägg i en annan tråd där någon var sjukskriven (ej långtidssjukskriven, tänk typ förkyld, huvudvärk, kräksjuka och liknande) från jobbet men åkt till stallet och ridit två hästar."

Jag vet att man får ont i ryggen av att vara otränad och stillasittande ;) Men som sagt så diskuterar jag utifrån ovanstånde citat.
Tror ryggonda spåret började med att om man är ordentligt förkyld med feber och ändå skrittar ut en sväng kan det vara ett sätt att undvika ännu längre sjukskrivning pga att man får ryggont av allt vilande. Inte att man i första ledet är sjukskriven pga ryggont.

• Gilla
Reactions: Sel
Tror ryggonda spåret började med att om man är ordentligt förkyld med feber och ändå skrittar ut en sväng kan det vara ett sätt att undvika ännu längre sjukskrivning pga att man får ryggont av allt vilande. Inte att man i första ledet är sjukskriven pga ryggont.
Ingen aning om hur det började. Men när jag har influensa och är hemma av den anledningen så har jag iaf ingen ork till att både göra det nödvändiga i stallet och sedan dessutom göra iordning hästen och rida. Men alla har vi ju olika gränser för hur sjuk man behöver känna sig för att sjukskriva sig från jobbet. Jag brukar jobba och låta bli att rida när jag är för sjuk för att inte orka båda. Men jag vet ju att en del andra gör tvärtom, vilket även är uppenbart i denna tråd :)

Ingen aning om hur det började. Men när jag har influensa och är hemma av den anledningen så har jag iaf ingen ork till att både göra det nödvändiga i stallet och sedan dessutom göra iordning hästen och rida. Men alla har vi ju olika gränser för hur sjuk man behöver känna sig för att sjukskriva sig från jobbet. Jag brukar jobba och låta bli att rida när jag är för sjuk för att inte orka båda. Men jag vet ju att en del andra gör tvärtom, vilket även är uppenbart i denna tråd :)
Jag tycker det verkar som att vi alla pratar förbi varandra i tråden. Mitt intryck från andra sidan är att många verkar jobba trots att de borde vara hemma, och att de tycker det är viktigare att man vet sin plats och beter sig på rätt sätt än gör det som är bäst för en själv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka