Ja, du har säkert en jättehög tröskel för sjukdom, är jättestark och superduktig på alla sätt och vis. Du är dock inte ensam om att rent teoretisk kunna "åka" häst med 40 grader feber. Men, en liten kunskap verkar ha gått dig förbi; Man ska vila när man har en infektion i kroppen, annars försenas tillfriskandet i bästa fall. I sämsta fall kan man få följdsjukdomar.I dina svar så verkar du utgå från att folk simulerar om de kan skritta en sväng när de är sjuka, helt oberoende av vad man normalt jobbar med.
Jag skulle kunna åka häst både med magsjuka och kraftig förkylning eller för den delen 40 graders feber och halsfluss. Även om jag inte är sjuk och orkar jobba någon längre tid. Nu är det inget jag brukar göra eller alltid vill göra men jag är måttligt påverkad av feber och kan stå på benen. Senast red jag ett par timmar på förra veckan, jag hade förmodligen sjukskrivit mig eller jobbat hemifrån pga förkylning snöt mig var 5:e minut - var hes som fann och orkade inte gå så långt men jag var på semester och vill inte missa höjdpunkten. Reskamrater kom med kommentarer som "ska jag bära din väska - orkar du verkligen", "du har en hög tröskel för sjukdom va? "Vill du ha en dextrosol", "är du säker på att du inte har feber?" Alla var jättegulliga och de var helt inne på att jag var ordentligt sjuk.
Att rida (enbart skritt) var det bästa på hela dagen, då mådde jag hyfsat bra. Jag mådde betydligt sämre i bussen, när jag promenerade eller satt och drack te. Prata kunde jag dock inte göra utan stora problem. Och jag behöver metervis med snorpapper.
Om man ska vara lite krass och se det ur arbetsgivarens perspektiv: Om man försenar sitt tillfrisknande så drabbar det inte bara en själv utan även ens arbetsgivare (som betalar de första veckornas sjukbidrag). Det känns rimligt att man som arbetstagare bör göra sitt bästa för att hjälpa kroppen att tillfriskna så snart det går.
Jag har också ridit när jag har varit lite halvsjuk, så klart. Men, om jag inte orkar att både rida och jobba, utan bara en av sakerna, så väljer jag att jobba. Allt annat skulle kännas falskt. Om jag är ledig, typ på semester eller helg, så kan jag rida lite lugnt om det känns som en rimlig ansträngning.