Jag tror att vi har olika syn på när man borde vara hemma. Jag anser att man ska vara hemma och vila upp sig när man har en infektion i kroppen (som tex när man har feber). Man ska alltså både vila sig från jobb och onödiga fritidsaktiviteter, enligt mig. Det tror jag är det är det bästa för individen, fysiskt sett
Det innebär inte att man behöver ligga i soffan hela dagen, men att göra allt nödvändigt stallarbete och lite matlagning är fullt tillräckligt. Vill man ha frisk luft så kan man ta en kopp varm dryck sittandes insvept i en filt på en stol ute. Skulle inte tro att ridning och arbetet runt omkring gynnar tillfrisknandet av en infektion i luftvägarna. Det är på den nivån jag klarar om jag anser mig vara för sjuk för att gå till jobbet pga en infektion.
Är man däremot upprepade gånger korttidssjuk och hemma pga att man är lätt förkyld (och därmed orkar rida och känner sig bättre av det) så är det kanske troligare att orsaken är att man inte trivs på jobbet, är utarbetad, stressad osv. Då är det ju jättebra att vara i stallet och rida. Många som känner efter en gång extra vid en förkylning kanske egentligen har det problemet, det är alltså inte själva förkylningen som är så intensiv så att den gör så att man behöver vara hemma, utan något annat. Det är inget att förringa, utan måste tas på största allvar, och har inget med lathet att göra. Det är bara något annat än en förkylning och måste därför behandlas på ett annat sätt. Ärligast mot sig själv och arbetsgivaren är ju då att att säga som det är, istället för att säga att man har influensa. Det blir mer konstruktivt och bättre i längden.