Även hjärnkirurger kan säkerligen ordna medryttare osv som hjälper till med hästen dom dagar dom jobbar om dom känner att dom inte hinner hästen alla dagar i veckan pga jobbet. Eller får just hjärnkirurger inte ha ett hästliv som majoriteten av hästfolket har? Måste dom just anlita personal dagar dom inte hinner med hästen? Har hjärnkirurgen hästen den dagen den råkar vara sjuk så ja, då får även hjärnkirurgen åka och ta hand om hästen om den måste precis som alla andra.
Det är konstigt att en del tycker jag verkar tro att hästfolk alltid tycker det är hur kul som helst med denna livsstil och vara tvungen att ta hand om allting dagar man mår åt skogen. Tror alla hästmänniskor eller djurmänniskor överlag ibland suckar över att dom tagit på sig att ha djur dagar dom knappt orkar ur sängen men djuren måste skötas oavsett hur man mår. Man gör det man måste helt enkelt, är det jättejobbigt får saker och ting bara ta längre tid helt enkelt, man får vila då och då i värsta fall.
Ja, "hästeri" är en livsstil.
Och
@IngelaH har INTE kommit med invändningar mot att en häst måste ha vatten och mat.
Och hon har heller inte hävdad att en hästägare - trots sjukskrivning - inte får se till att hästen får mat och vatten.
Däremot tycker jag att hon på ett mycket konkret sätt visar att det är rätt orimligt att hästägaren som är sjuk, gör mer med hästen än det som är absolut nödvändigt.
Vi kan ta mig som exempel. Jag har hästar hemma, eget stall.
De få gångerna jag är sjuk, behöver jag ändå fixa hö och vatten till hästarna.
Om jag är jättesjuk så ber jag min kompis (som alltid ställer upp, någon av dem).
Annars går jag ut, drar ut vattenslangen från pannrummet till hagen, vrider på kranen.
Går mycket sakta 30 meter till logen, lägger mycket sakta hö i skottkärran. Går mycket sakta med skottkärran till hagen 25 meter bort, lägger ut hö mycket sakta.
Vrider av kranen, rullar in slangen i pannrummet, går in och lägger mig.
Jag är helt säker på att
@IngelaH inte tycker att jag fuskar om jag gör detta, även med 40 graders feber.
Men jag håller med om att det vore orimligt om jag i samma situation valde att hämta häst från hagen, borsta häst, sadla häst, sitta upp och rida häst i en halvtimme.
Men det beror ju också på var man lägger gränsen för att vara hemma från jobbet.
Min gräns är normalt sett feber.
Har jag feber så åker jag inte till jobbet. Har jag feber så orkar jag inte mer än att långsamt se till foder och vatten till hästarna (tack och lov lösdrift, så det blir inte mycket mockande).
Om jag är i skick för att rida så är jag också i skick för att jobba. Faktiskt.
Visst, sista sjukdagen hemma hade jag antagligen orkat åka häst i skritt. Men det är i mina ögon lämpligare att jag vilar den sista sjukdagen också, hellre än att anstränga mig. Jag tror nämligen att tillfrisknandet går fortare då.
Jag anser heller inte att hästar "måste" motioneras. Det sköter de så bra i hagen alldeles utan min inblandning. De vandrar - eller står och glor. Men de behöver inte daglig motion.
Om jag har en rehab-häst som måste promeneras så får jag ju be någon kompis om hjälp.
Eller så får jag inse att det "måste" är faktiskt relativt. Hästen dör inte av att inte skrittas en dag, faktiskt.