Sv: Sjukhage

vad överjävligt jobbigt. Om det finns såna aspekter med i ekvationen. Lär inte vara det du behöver som ägare till en konvalecent man givetvis oroar sig för.

Jag tycker oavsett sitation och stall, att det är en självklarhet hyresvärden om den tar emot inackar har, att tillhandaha möjligheter och lösningar för konvalecenter, på ett sätt som uppfyller säkerhets och hälso kriterier. dvs säkert stängsel och bra underlag. Tycker man ser otroligt många stall, även de med dyra lösningar i övrigt, ridbanor, ridhus, material osv, som inte har sjukhagar!

Ja, överjävligt jobbigt var namnet.
Självklart ger min 'nojighet' mig extra dåligt samvete när HV ändå fixar och donar.

Det första jag poängterade när jag såg hagen var just skaderisken. Det tar två sekunder för en häst att stoppa ut huvet, få panik och bryta nacken (även om jag tror att min häst skulle stå där och bara vänta på hjälp, men jag är långtifrån säker). Jag skulle ju aldrig förlåta mig själv men samtidigt vill jag inte vara 'en gnällig hästägare'.

Jag är extremt petig med min häst, ibland så det går till överdrift, det vet jag, även om det har blivit bättre de senaste åren.
Att jag har haft henne ute i 'fängelset' trots skaderisken är en stor bedrift för mig. Men då har stallpersonalen tagit in henne så fort de åkt från stallet.

Senast ändrad:

Fast i detta fallet är du inte övernojjig ö.h.t, det är vanligt sunt förnuft och säkerhetstänkande! Hade jag varit HV hade jag tänkt på min egen ansvarsfråga i det hela också, att endast erbjuda en sån lösning, som helt klart inte är klockren, för att inte säga att vid en gransking skulle det ALDRIG få godkänt ur hästsäkerhets aspekt....

Nä kanske inte. Men det är ju såklart så det känns.
Jag är ju Rädd om min häst och lustigt nog så mår Jag sämre än hästen (uppenbarligen)när hon är konvalescent.

Jag hoppas att denna otroligt tärande hag-fråga löser sig snart (så jag till fullo kan oroa mig för nästa :crazy:).

det är väl inget konstigt att du mår sämre. du kan ju tänka i konsekvens och framtidsperspektiv, det gör inte din häst.

skämt åsido: jag hoppas det löser sig, denna sjukhage hade jag INTE köpt eller kunnat sova gott om natten över.

Finns det möjligen fler grindar, om du hade kunnat göra den dubbelt så stor som nu alltså två grindar i varje sida så skulle du enkelt kunna sätta ner de provisoriska plaststolparna som finns med spets ca 0,5 meter innanför grindarna och då bara behövt ha en tråd uppe på dessa för att hålla henne på avstånd från grindarna men det kräver ju att fållan blir större först.

Att bara stängsla av med plaststolp i en befintlig hage känns inte särskilt säkert som sjukhage, men att använda dem innuti en sån här med rejäla staket utåt är en helt annan sak

Senast ändrad:

Fy, den där skulle jag inte våga ha häst i. För stor skaderisk som alla andra sagt. Har min häst i sjukhage nu och tyvärr en tid framåt. Vi har våra sjukhagar bakom stallet och just nu går inga andra i närheten. Insåg att hon aldrig skulle hålla sig lugn där. Har gjort en liten sjukhage med plast stol i en annan hage, bredvid hennes vanliga. Så kan hon stå och "snacka" med vanliga hagkompisen. Nu har hon gått där snart 2 veckor, och de har funkat bra. Mockar den och tömmer in sand då och då för att den inte ska bli allt för lerig.

Hoppas ni hittar en bra lösning för din häst.

Svarar allmänt

Igår snickrade jag ihop en mindre hage i en befintlig hage. Den är inte optimal (bl.a väldigt lerig)men det är åtminstone el i den. Jag har även satt in ett par 'skarv-don' så att banden går av lätt ifall hon får för sig att gå igenom.
Jag tycker det känns bättre att hon kan komma igenom 'lätt' än att få fula elbandsskador.
Detta känns i alla fall mycket bättre än att ha henne i en 'kofälla'.

DSC_0036.jpg

Det var mkt bättre. :) Som jag ser det är det nästan alltid bättre att de kommer lösa än fastnar i tråd/staket. Så sant man inte bor bredvid en stor väg då förstås.

Seabaz har förmånen att studera mitt fuskbygge live och det stämmer att jag slagit bandet runt stolpen.
Jag kände liksom som empati för tråden som skulle stympas i småbitar. Får väl omdirigera den vid tillfälle.

Seabaz har förmånen att studera mitt fuskbygge live och det stämmer att jag slagit bandet runt stolpen.
Jag kände liksom som empati för tråden som skulle stympas i småbitar. Får väl omdirigera den vid tillfälle.

:D
Mr De Laval hade aldrig godkänt det, han hade skakat på huvudet och sagt "oj oj oj". I hans värld pratar vi om nedgrävda trådar och strömfria grindar ;)

Du får godkänt av mig för jag hade gjort likadant. Eller ja, i alla fall eftersom både du och jag har pållar som redan har respekt för trådar så ;)

Du stryper dock rätt mycket ström genom att ha lindat tråden runt trästolpen :p

Jag min dummer lindade mitt stängsel runt träden hahaha , och jag undrade varför inte elen funkade..:p:p Vi trodde elagregatet var sönder så köpte nytt men sen var pappa så smart så han stängslade om bara sådär , och då började det gamla att funka igen.:p

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
565
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 444
Senast: Roheryn
·
Hästvård Idag var vi iväg på klinik och känner bara att jag skulle vilja ventilera mig lite. Se om fler kanske har liknande problem? Veterinären...
Svar
0
· Visningar
325
Senast: Zevzan
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
976
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka