Sjukdomsvinst och psykisk ohälsa

Det har förstås alltid funnits även manliga skönhetsideal men kvinnor har traditionellt haft och har fortfarande en starkare press på sig att leva upp till dem. Hur kan det ens anses kontroversiellt? Det räcker med att ta en runda på stan och kolla in reklamen som sitter uppsatt överallt för att se att kvinnors utseende står i betydligt större fokus än mäns.

Det är du som ställer dem mot varann, inte jag. Vet inte vad du menar med kontroversiellt, eller vem som har påstått någonting av det du reagerar på nu..

Angående mansidealet som sådant så tror jag inte direkt det uppmärksammas så mycket att samtliga reklamer för män innehåller ett ideal som är väldigt svårt att leva upp till. Särskilt inte utan PEDs och dehydrering lagom till fotografering, som är ganska standard.

Mycket klokt, och vill förstärka framför att det sista. Att bli sedd och hörd är definitivt en livlina, om än temporär och inte alls en långsiktig lösning. Men kan vara helt avgörande just då.

Överlag tror jag man måste se psykisk ohälsa som rätt svajigt. Det är ett steg fram och sju bak. Med många nödlösningar och kompromisser på vägen.

Stort tack till er båda! :)

Precis! Jag tror du verkligen har rätt kring det sista.

Ang att sprida kunskap om psykisk ohälsa dök den här länken upp i mitt flöde:
http://psykologtidningen.se/2018/03/20/9-youtubare-om-psykologi/

Det översta exemplet är ju rätt så vedervärdigt men annars tänker jag att det är såhär vi sprider kunskap och minskar tabu. Nu är just dessa personer psykologer eller motsv men det viktiga är ju att det handlar om kunskapsspridning. Jag tror det är mycket viktigare än att sprida personliga erfarenheter när man är mitt i sjukdom.

Ang att sprida kunskap om psykisk ohälsa dök den här länken upp i mitt flöde:
http://psykologtidningen.se/2018/03/20/9-youtubare-om-psykologi/

Det översta exemplet är ju rätt så vedervärdigt men annars tänker jag att det är såhär vi sprider kunskap och minskar tabu. Nu är just dessa personer psykologer eller motsv men det viktiga är ju att det handlar om kunskapsspridning. Jag tror det är mycket viktigare än att sprida personliga erfarenheter när man är mitt i sjukdom.

Rätt så vedervärdigt?

Eller såhär ang ideal.. Det kanske inte är idealen i sig som driver ex ätstörningen utan strukturen som ligger under. Dvs samma problematiska grundstrukturer som skapar orimliga skönhetsideal kan också bidra till psykisk ohälsa.
Det är inte idealen i sig, men det är relaterat eftersom det kanske kommer från samma grundproblem.
Såg du detta @Con ?
Är det så du menar? Isf är vi nog överens :)

Nu är det väl ingen ide att den här tråden skulle bli en diskussion om just JBP. Men den där presentationen får mig direkt att tänka att personen som skrev den inte har lyssnat på honom överhuvudtaget, utan får all sin info i typ tredje, fjärde, femte hand. Det tycker iaf inte jag är särskilt bra jobbat.

Nu är det väl ingen ide att den här tråden skulle bli en diskussion om just JBP. Men den där presentationen får mig direkt att tänka att personen som skrev den inte har lyssnat på honom överhuvudtaget, utan får all sin info i typ tredje, fjärde, femte hand. Det tycker iaf inte jag är särskilt bra jobbat.
Du får tycka vad du vill. Och jag håller med om att vi inte behöverhamna i ett sidospår.

Vad är det som han menar då?

Du får tycka vad du vill. Och jag håller med om att vi inte behöverhamna i ett sidospår.

Enig. Det jag egentligen reagerade på är inte din åsikt (som du är fri att ha precis som mig) utan den extremt dåliga beskrivningen i länken du skickade som är faktamässigt felaktig och vriden.

Vad är det som han menar då?

Nu skulle jag börja fråga: angående vad då? Och sen skulle det bli en hel diskussion. Detta är definitivt fel tråd för det, tror du att det finns nog intresse för att skapa en helt egen tråd om det? Annars kanske vi bör skita i det eller ta det i PM eller nått.

Jag kan bara kort säga att jag är en av dem som faktiskt har lyssnat igenom vad han har att säga, på riktigt, och inte i korta klipp. Jag håller inte med om allt, men "vedervärdig" och "avskyvärd" ? Hur man kan dra såna slutsatser utan att ens ha lyssnat på honom..tja..venne.

Senast ändrad:
Såg du detta @Con ?
Är det så du menar? Isf är vi nog överens :)

Nej, det såg jag inte, men jag är nog inte helt hundra på om jag förstår vad du menar om jag ska vara ärlig. Men oavsett tror jag kanske inte att vår syn skiljer sig så otroligt mycket från varandras, jag uttrycker mig nog bara mer generaliserande än dig och är förstås inte i närheten av lika påläst!

Vill ni verkligen diskutera JBP här och nu? Okej, kan ta den där beskrivningen då:

Är den överlägset största psykologen på Youtube med runt en miljon prenumeranter. Han är professor i klinisk psykologi vid universitetet i Toronto och anses i första hand attrahera unga män som upplever att tillvaron är kaotisk.
Han satsar en hel del på att försöka hjälpa unga män, ja.

Jordan B Peterson uppmanar sina följare att ta sig i kragen; att sluta jämföra sig med andra och släppa naiva föreställningar, som att meningen med livet är att bli lycklig.
Extremt förenklad beskrivning. Han går in på djupet i många timtal om dessa ämnen och idéer, beskrivningen här får det att låta som hans grej är slagord.

Han har varit nära att bli av med jobbet eftersom han vägrar att använda studenters föredragna pronomen, baserat på C-16, den kanadensiska lag som förbjuder diskriminering på grund av könsidentitet.

Fel. Han har sagt själv hur många gånger som helst att han inte vägrar att tilltala personer på det sättet de vill bli tilltalade. Det han motsatte sig var en lag som tvingar honom att använda specifika ord, på grund av sin ideologiska syn om frihet och påtvingat tal och vad det kan leda till.

»Jag kommer inte ge upp språkligt territorium till postmoderna neomarxister«, har han deklarerat.
Jordan B Peterson har nyligen släppt en bok, 12 Rules for Life, baserad på sina föreläsningar på Youtube, som direkt gick upp på Amazons bästsäljarlista.

Ja, han har släppt en bok.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka