Som sagt, för att det är relevant för mig att veta. Det kanske inte är det för dig, men för mig är det det.
Mig gör det arg faktiskt. Jag tycker överlag att folk är dåliga på att ta ett steg tillbaka och lyssna utan klampar gärna in med sina ovälkomna kommentarer och fördomar. I min relation med en psyksjuk så ärligt talat vadade jag fram genom alla fördomar om oss, och om honom. Vi hade fullt upp med att hålla karln vid liv hemma i perioder och ändå kunde jag inte gå ut i sociala sammanhang utan att få höra syrliga kommentarer om oss. För att folk trodde, gissade, spekulerade och dömde. Trots att vi hade det tillräckligt tufft med sjukdomarna så var ärligt talat fördomarna och snacket lika tufft i perioder. Det knäckte mig, för det är en mycket sjuk människa folk pratade om. Jag önskar att folk kunde veta om vilken skada de gör när de far fram inom områden som de har bristande vetskap inom. Ja, inte sagt om dig alltså utan som svar på att bemöta okunskap.
Det är väl därför jag väljer mina diskussioner. Det är känsligt helt enkelt, och även om det är välmenat så klarar jag inte av att bemöta trubbiga åsikter och fördomar. Jag kan göra det när vi pratar politik, hundträning eller dylikt. Men inte när vi pratar om mitt livs pers. Med det sagt så tycker jag att Buke som allra oftast håller hög nivå på diskussionerna.