Jag tvivlar inte en sekund på kunskapen
@MiniLi har, t.ex. att det i många/vissa fall kan befästa sjukdomsbilden snarare än vara hjälpsamt på lång sikt att till exempel skriva en blogg om sitt mående.
Däremot tror jag att det kan upplevas som ganska provocerande/tungt att höra för personer som har/har haft olika former att tillstånd med psykisk ohälsa (som kanske för t.ex.
@Saeta) att man inte ska göra si eller så för att det kan vara dåligt och/eller detta med sjukdomsvinst. Det är ju inte så lätt alltid att veta vad som är bra eller inte i det långa loppet! Så jag tänker att det är dumt skuldbelägga personer som gör detta (alltså delar med sig av sin psykiska ohälsa). Ja, absolut, det kanske inte är bra utan snarare ohjälpsamt. Men det kanske är det enda sättet just då? Vi människor generellt är ju ganska dåliga på att se framtiden/långsiktiga konsekvenser. Hur många av oss har inte läst otaliga artiklar om att det är bra att motionera, äta regelbundet, inte äta rött kött, inte dricka alkohol, äta grönsaker till alla måltider? Eller som för den delen aldrig är ensamma, då och då rör oss på ojämnt underlag, sover exakt 8 timmar? Alla de här sakerna är förknippade med ökad hälsa/minskad dödlighet. Men gör vi alla detta hela tiden? För de allra flesta är svaret nog nej. Så det jag menar är att vi nog bör ha rimliga krav på de med psykisk ohälsa. Om vi friska inte alltid kan göra rätt, så är det nog rimligt att inte förvänta oss det av människor i psykisk ohälsa heller.
En annan aspekt jag tänkte på är detta med sjukdomsvinst, att människor får bekräftelse, stöd och "
" och att det kan upplevas som en saknad att inte få samma stöd när man börjar bli friskare (vilket kan förstärka sjukdomsbilden). Jag hoppas verkligen inte att tanken är att vi ska sluta med stödet. Det känns inte medmänskligt. I många fall kan stödet vara en livlina för folk. Vi kanske istället ska vara noga med att ge liknande former av bekräftelse till människor som är "friska". Vi alla behöver ju känna att vi är värdefulla och det ska ju inte krävas att vi är sjuka för att få det. (Nu tänker jag främst på närstående och inte på nätet (det blir ju nog lite orimligt om vi ska strössla hjärtan på alla här))