Sjukdomsvinst och psykisk ohälsa

Fast det går ju inte att säga bara sådär, det beror ju helt på individen och situationen som det gäller. Det finns liksom ingen klar gräns.
Då går det ju inte heller att påstå att någonting är destruktivt då det ju faktiskt inte är det för alla. Allt är destruktivt för någon. Att du anser att någonting är destruktivt säger ju ingenting om ifall det är det. För många kan det du anser är destruktivt vara ren hjälp.

Vad anser du är destruktivt gällande bloggande om psykisk ohälsa? Vad är gränsen?

Även om du inte frågade just mig, och att det kanske är lite känsligt så kollade jag lite på dina sociala medier för att se om jag kunde hitta något som var illustrativt för hur jag menar. Jag gillar dina mer förklarande videos om tex. emetofobi och spruträdsla jättemycket! På den nivån tror jag att både du och dina följare har nytta av vad du säger. Sedan kändes det kanske lite annorlunda med bilden på massa Elvanse (som ju inte ens är ångestdämpande liksom) på instagram, när du skrev att du hade en dålig dag. Hoppas att de där exemplen var beskrivande nog utan att vara för känsliga :)

Det har jag skrivit massa gånger tidigare i tråden.

Varför sa du att du inte ville svara på det om du ändå har skrivit det flera gånger tidigare? :p

Fast det går ju inte att säga bara sådär, det beror ju helt på individen och situationen som det gäller. Det finns liksom ingen klar gräns.

Varför är många så negativa kring andras öppenhet, om det gäller individen?
Om det är så individuellt borde väl folk bara ge fan i att tycka något om vad andra gör :D

Även om du inte frågade just mig, och att det kanske är lite känsligt så kollade jag lite på dina sociala medier för att se om jag kunde hitta något som var illustrativt för hur jag menar. Jag gillar dina mer förklarande videos om tex. emetofobi och spruträdsla jättemycket! På den nivån tror jag att både du och dina följare har nytta av vad du säger. Sedan kändes det kanske lite annorlunda med bilden på massa Elvanse (som ju inte ens är ångestdämpande liksom) på instagram, när du skrev att du hade en dålig dag. Hoppas att de där exemplen var beskrivande nog utan att vara för känsliga :)

Kul med feedback! :D det är ju främst såna förklarande videos jag brukar göra. Eller ja, typ. Jag skriver visserligen om när jag har ångest, men jag personligen skulle inte skriva om på vilket sätt jag självskadar mig. Däremot kan jag berätta om mina självskadebeteenden, men inte samtidigt som jag har ångest. Hm, svårt att förklara.
Det med Elvansen är nog mer kopplat till min adhd och ångest kring det. Nu minns jag inte vad det var jag skrev dock. Men tack för konstruktiv kritik, det är alltid kul!

Kul med feedback! :D det är ju främst såna förklarande videos jag brukar göra. Eller ja, typ. Jag skriver visserligen om när jag har ångest, men jag personligen skulle inte skriva om på vilket sätt jag självskadar mig. Däremot kan jag berätta om mina självskadebeteenden, men inte samtidigt som jag har ångest. Hm, svårt att förklara.
Det med Elvansen är nog mer kopplat till min adhd och ångest kring det. Nu minns jag inte vad det var jag skrev dock. Men tack för konstruktiv kritik, det är alltid kul!

Men det tror jag är sunt tänk, att hålla sig ifrån att prata om det samtidigt som man har rejäl ångest. En lite mer distanserad nivå minskar nog risken för att en själv ska triggas av den mer direkta "belöningen" som gillande kan innebära, om du förstår hur jag menar? Sedan är väl en bild av en pillerburk lite av den där romantiserade bilden jag pratat om innan, även om den såklart är rätt självförklarande sig.

Då går det ju inte heller att påstå att någonting är destruktivt då det ju faktiskt inte är det för alla. Allt är destruktivt för någon. Att du anser att någonting är destruktivt säger ju ingenting om ifall det är det. För många kan det du anser är destruktivt vara ren hjälp.
Är Det verkligen så svårt att förstå? För en del kan det tex vara destruktivt att gå på diet medan det inte är det för andra.
För en del kan det vara destruktivt att blogga och inte för andra.

Har du svårt att förstå betydelsen av "kan vara"?
Det finns ju ingen i tråden som påstått att det alltid är destruktivt för alla att blogga om psykiskt ohälsa. Så jag begriper inte dina defensiva inlägg.

Varför sa du att du inte ville svara på det om du ändå har skrivit det flera gånger tidigare? :p

Varför är många så negativa kring andras öppenhet, om det gäller individen?
Om det är så individuellt borde väl folk bara ge fan i att tycka något om vad andra gör :D

Jag har ju svarat allmänt, men när du frågade igen kändes det som om det var din egen blogg du ville ha feedback på.
Och jag tycker faktiskt din youtube är rätt destruktiv och ser inte riktigt hur det kan komma något positivt ur den.

Men det tror jag är sunt tänk, att hålla sig ifrån att prata om det samtidigt som man har rejäl ångest. En lite mer distanserad nivå minskar nog risken för att en själv ska triggas av den mer direkta "belöningen" som gillande kan innebära, om du förstår hur jag menar? Sedan är väl en bild av en pillerburk lite av den där romantiserade bilden jag pratat om innan, även om den såklart är rätt självförklarande sig.

Åh, nej men dels ser jag såklart inget romantiskt alls med psykisk ohälsa eller mediciner. Det är liksom varken romantiskt eller kul att behöva käka en massa mediciner eller att vara sjuk. Däremot tycker jag att en bild på en pillerburk eller medicin kan ge en mer "rå" bild. Jag vet inte hur jag ska förklara, men jag har alltid tyckt att just såna bilder ger en viss typ av känsla. Även om texten är viktig så beskriver bilden väldigt mycket också. Sen händer det inte speciellt ofta att jag lägger upp bilder på mediciner.
Jag förstår hur du menar angående det att triggas och jag håller med. Jag går aldrig igång på likes eller så, det är inte därför som jag är så öppen. Men många är ju väldigt beroende av likes och då kan jag förstå att det kan vara svårt att förhålla sig till. För jag kan ju bara se till mig själv. Ju "råare" och ärligare jag är, desto mer uppmärksamhet får jag. Och för någon som får en "kick" av den typen av uppmärksamhet så kan det nog gå väldigt fel.

Jag har ju svarat allmänt, men när du frågade igen kändes det som om det var din egen blogg du ville ha feedback på.
Och jag tycker faktiskt din youtube är rätt destruktiv och ser inte riktigt hur det kan komma något positivt ur den.

Aha, nej jag menade mer generellt. Inte om mina sociala medier specifikt. Konstruktiv kritik och feedback tar jag såklart gärna emot, men jag är intresserad av vad folk tycker rent allmänt.
Men om vi ändå är inne på det jag gör, på vilket sätt tycker du att det är destruktivt? Mår du dåligt av att lyssna på det jag pratar om? Eller hur menar du? :)

Kanske inte "går igång på" (vad det nu är) men för de allra allra flesta människor ger det ju en bra känsla i alla fall.

Det är ju just det som lite är problemet.

Med "gå igång på" så menar jag att det är lockande för många. Många är beroende av att få så mycket likes som möjligt. Självklart blir jag glad när folk tycker om det jag gör och det är alltid kul att bli sedd och lyssnad på. Det tror jag inte är något unikt utan något som typ alla mår bra av. Men jag är inte beroende av likes och kommentarer. Jag skriver och pratar för att jag får ut min kreativitet och för att sprida kunskap. Sen kvittar det hur många likes jag får. Det är aldrig något som har intresserat mig och det är inte därför jag är så öppen.

Absolut. Det kan verkligen vara ett stort problem för vissa.
"Vad behöver jag göra i nästa video/inlägg för att fler ska se detta?"
Jag vill inte veta hur farligt det skulle kunna vara för många.

Hm, nu hänger jag inte med.
Diskussionen handlar ju inte om att vissa skulle störa sig på att andra bloggar. Det vore ju enkelt löst genom att helt enkelt inte läsa sådana bloggar.
Diskussionen, från åtminstone min sida, handlar om att tex sjukdomsvinst och/ eller sjukdomsidentitet kan vara destruktivt för den personen det gäller.
Att det kan vara en faktor att tänka över i rehabsynpunkt. Precis som tex kost och relationer.

Med "gå igång på" så menar jag att det är lockande för många. Många är beroende av att få så mycket likes som möjligt. Självklart blir jag glad när folk tycker om det jag gör och det är alltid kul att bli sedd och lyssnad på. Det tror jag inte är något unikt utan något som typ alla mår bra av. Men jag är inte beroende av likes och kommentarer. Jag skriver och pratar för att jag får ut min kreativitet och för att sprida kunskap. Sen kvittar det hur många likes jag får. Det är aldrig något som har intresserat mig och det är inte därför jag är så öppen.
Jag tror inte gränsen för "beroende av likes" och inte är så tydlig som du verkar tro.

Absolut. Det kan verkligen vara ett stort problem för vissa.
"Vad behöver jag göra i nästa video/inlägg för att fler ska se detta?"
Jag vill inte veta hur farligt det skulle kunna vara för många.
Ändå har du i hela tråden i princip vägrat se att det kan vara problematiskt?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gotland i början på mars?
  • Höjda elpriser
  • Julklappar 2024!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka