Sjukdomsvinst och psykisk ohälsa

Med "gå igång på" så menar jag att det är lockande för många. Många är beroende av att få så mycket likes som möjligt. Självklart blir jag glad när folk tycker om det jag gör och det är alltid kul att bli sedd och lyssnad på. Det tror jag inte är något unikt utan något som typ alla mår bra av. Men jag är inte beroende av likes och kommentarer. Jag skriver och pratar för att jag får ut min kreativitet och för att sprida kunskap. Sen kvittar det hur många likes jag får. Det är aldrig något som har intresserat mig och det är inte därför jag är så öppen.

Absolut. Det kan verkligen vara ett stort problem för vissa.
"Vad behöver jag göra i nästa video/inlägg för att fler ska se detta?"
Jag vill inte veta hur farligt det skulle kunna vara för många.

Du är ganska unik om du är oemottaglig för beundran, likes, sympati och smicker.
Jag tror alltså att du skulle må bättre av att träffa en terapeut än att ”gråta på youtube” sett över tid. Skönt för stunden, osunt med lite perspektiv.

Jag tror inte gränsen för "beroende av likes" och inte är så tydlig som du verkar tro.

Ändå har du i hela tråden i princip vägrat se att det kan vara problematiskt?

Jag har väl aldrig sagt att den gränsen är tydlig?
Nej, det är skillnad på att inte hålla med och att "vägra se".

Du är ganska unik om du är oemottaglig för beundran, likes, sympati och smicker.
Jag tror alltså att du skulle må bättre av att träffa en terapeut än att ”gråta på youtube” sett över tid. Skönt för stunden, osunt med lite perspektiv.

Detta skrev jag till @Niyama
"Självklart blir jag glad när folk tycker om det jag gör och det är alltid kul att bli sedd och lyssnad på. Det tror jag inte är något unikt utan något som typ alla mår bra av. Men jag är inte beroende av likes och kommentarer."

Vad är det egentligen för skillnad mot att "gråta på youtube" och gråta inför sina vänner på fb? Vad är det som är så farligt för MIG att vara så öppen och blottande? Nu ska ju egentligen inte den här tråden handla om just mig, det känns dumt. Men vad får dig att tro att jag inte redan går hos en terapeut/psykolog? Eller att jag har gjort det?

Något som är bra för mig behöver inte vara bra för andra, och något som är bra för andra behöver inte vara bra för mig.

Vad är det egentligen för skillnad mot att "gråta på youtube" och gråta inför sina vänner på fb?
Jag tycker jag ibland ser inlägg på fb som jag ser som ganska destruktiva. Men skillnaden är väl om man delar något med vänner på fb någon gång så bygger inte hela identiteten på det, man har förhoppningsvis inte fb för att skriva om sin psykiska ohälsa. Jag har skrivit om mitt mående här på buke, men jag är inte med här för att skriva om det. Jag hoppas andra här ser fler sidor av mig än bara "Niyama med ptsd". Eh, jag lyckas nog inte förklara vad jag menar just nu.

Jag tycker jag ibland ser inlägg på fb som jag ser som ganska destruktiva. Men skillnaden är väl om man delar något med vänner på fb någon gång så bygger inte hela identiteten på det, man har förhoppningsvis inte fb för att skriva om sin psykiska ohälsa. Jag har skrivit om mitt mående här på buke, men jag är inte med här för att skriva om det. Jag hoppas andra här ser fler sidor av mig än bara "Niyama med ptsd". Eh, jag lyckas nog inte förklara vad jag menar just nu.

Ungefär så tänker jag också, jag delar mycket av mitt dåliga mående här, men det är inte därför jag är medlem. Jag tänker lite som så att om man byggt ett nätverk där den gemensamma nämnaren är ångest, så blir man ju rent krasst lite utanför om man skulle råka bli bättre och däri ligger det farliga.

Är Det verkligen så svårt att förstå? För en del kan det tex vara destruktivt att gå på diet medan det inte är det för andra.
För en del kan det vara destruktivt att blogga och inte för andra.

Har du svårt att förstå betydelsen av "kan vara"?
Det finns ju ingen i tråden som påstått att det alltid är destruktivt för alla att blogga om psykiskt ohälsa. Så jag begriper inte dina defensiva inlägg.
För att inte tala om det komplexa i att en del element i ens bloggande kan vara bra och andra dåliga. Samtidigt för samma person. ;)

Ungefär så tänker jag också, jag delar mycket av mitt dåliga mående här, men det är inte därför jag är medlem. Jag tänker lite som så att om man byggt ett nätverk där den gemensamma nämnaren är ångest, så blir man ju rent krasst lite utanför om man skulle råka bli bättre och däri ligger det farliga.
Där blir väl skillnad med t.ex. NPF-diagnoser som nämndes tidigare. Att samma nätverk kan ge livslångt stöd och "gillanden" för ens positiva funktion med bibehållen grupptillhörighet.
Oavsett hur mående och funktion svänger behöver det inte bli trilla-ut-effekt. (Förutsatt att gruppen rymmer det och inte har ett "kverulant-fokus" i rekryteringen från början då)

Tala om sin ångest = "gråta på Youtube"? :confused: Nu har jag bara tagit en snabbtitt på @Saeta s kanal, men den var ju full av andra videos också. Jag trodde diskussionen rörde människor som bygger sin identitet på dåligt mående, vars kanaler därför i princip bara handlar om dåligt mående. Som sagt, bara snabbtitt, men jag förstår inte alls varför @Saeta togs upp som exempel eller fortfarande används som ett sådant. Hennes youtube-kanal rör ju betydligt mer än bara ångest.

Sen tycker jag väl att det är en väldigt konstig slutsats att anta att @Saeta inte skulle gå hos en psykolog eller terapeut bara för att hon "gråter på Youtube". För att inte tala om den nedlåtande tonen i ett sådant uttalande.

Tala om sin ångest = "gråta på Youtube"? :confused: Nu har jag bara tagit en snabbtitt på @Saeta s kanal, men den var ju full av andra videos också. Jag trodde diskussionen rörde människor som bygger sin identitet på dåligt mående, vars kanaler därför i princip bara handlar om dåligt mående. Som sagt, bara snabbtitt, men jag förstår inte alls varför @Saeta togs upp som exempel eller fortfarande används som ett sådant. Hennes youtube-kanal rör ju betydligt mer än bara ångest.

Sen tycker jag väl att det är en väldigt konstig slutsats att anta att @Saeta inte skulle gå hos en psykolog eller terapeut bara för att hon "gråter på Youtube". För att inte tala om den nedlåtande tonen i ett sådant uttalande.

Det är klart hon kan och jag hoppas hon får all hjälp hon behöver. Jag anser bara att det är bättre att få ut de känslorna hos någon som kan bemöta rätt och på ett proffesionellt sätt.

Det är klart hon kan och jag hoppas hon får all hjälp hon behöver. Jag anser bara att det är bättre att få ut de känslorna hos någon som kan bemöta rätt och på ett proffesionellt sätt.

Jag fattar inte varför du gör dom till motsatspar? Att jag pratar ångest med en kompis motsätter ju inte att jag lika gärna eller också gör det med en terapeut? Att @Saeta pratar ångest i en video betyder ju inte att hon inte sökt hjälp för det? Jag förstår inte varför du drar den slutsatsen.

Jag fattar inte varför du gör dom till motsatspar? Att jag pratar ångest med en kompis motsätter ju inte att jag lika gärna eller också gör det med en terapeut? Att @Saeta pratar ångest i en video betyder ju inte att hon inte sökt hjälp för det? Jag förstår inte varför du drar den slutsatsen.

Jag tror det blir kontraproduktivt, eftersom det lätt är ”fel” beteende som belönas. Man får uppmärksamhet för ångest och klappar på huvudet av undvikande. Det måste inte vara så, jag generaliserar.

Jag tror det blir kontraproduktivt, eftersom det lätt är ”fel” beteende som belönas. Man får uppmärksamhet för ångest och klappar på huvudet av undvikande. Det måste inte vara så, jag generaliserar.

Fast det var ju inte det jag diskuterade. Du drog antagandet om att Saeta inte sökte professionell hjälp, utan bara "grät i videos" på Youtube. Jag anmärkte på att det var ett väldigt märkligt antagande och att det knappast behövde vara på det viset.

Blir det lika kontraproduktivt om jag talar om ångest och dåligt mående med en vän?

Fast det var ju inte det jag diskuterade. Du drog antagandet om att Saeta inte sökte professionell hjälp, utan bara "grät i videos" på Youtube. Jag anmärkte på att det var ett väldigt märkligt antagande och att det knappast behövde vara på det viset.

Blir det lika kontraproduktivt om jag talar om ångest och dåligt mående med en vän?

Det beror ju på vem vännen är och hur denne förhåller sig till ångesten. Dessutom har ni då en personlig relation och då kan vännen kanske ge dig det du behöver, mer än dwt du vill ha. Vet inte om jag får fram hur jag tänker här.

Det beror ju på vem vännen är och hur denne förhåller sig till ångesten. Dessutom har ni då en personlig relation och då kan vännen kanske ge dig det du behöver, mer än dwt du vill ha. Vet inte om jag får fram hur jag tänker här.

Nu känns det som att du undviker kärnan i inlägget, men okej. Jag förstår inte näst sista raden."Mer än det du vill ha"? Det finns ju faktiskt inget som säger att en personlig vän kan stötta mig bättre än en främling eller en terapeut (som också är en främling).

Jodå, det får du. Med en vän kan du få vänskapligt stöd, hos en terapeut får du någon som arbetar med vetenskapligt baserad metod. Går inte att jämföra överhuvudtaget.

Edit: och jag tror alltså att bloggande/youtube/vänner kan vara kontraproduktivt mot den behandling man får av terapeuten.

Senast ändrad:
Jodå, det får du. Med en vän kan du få vänskapligt stöd, hos en terapeut får du någon som arbetar med vetenskapligt baserad metod. Går inte att jämföra överhuvudtaget.
Långt ifrån vetenskapliga metoder alltid, alla har sina egna sätt att arbeta på. Många terapeuter får man dessutom en bra vänskaplig kontakt med. Sen behöver folk olika typer av stöd. Sen är ju fördelen med en terapeut att det just inte är någon som är en nära, man vågar lägga över mera på en sådan person då man inte lika rädd att den försvinner. Vänner kan man inte prata med om allt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka