Sjukdomsvinst och psykisk ohälsa

Men om någon annan tycker att det inte är rasistiskt då? Är det inte ett rasistiskt ord då?

Jo.
Men det är ju där du gör precis det du skriver att du inte gör...

Du använde neger-ordet som parallell för tabu-tanken.
Skillnaden är att vi nog är eniga om att neger anses som rasistiskt.
Men att det ska vara tabu att tala om psykisk sjukdom är du relativt ensam om att tycka.

Jag förvränger inget.

Jo, det är det.

Snacka om att det är jag som blir överkörd nu. Ni skiter ju fullkomligen i det jag säger.

Ta inte illa upp.
Men jag tycker att du borde utredas/bedömas om du har störning inom autism-spektrum.
Du förstår inte paralleller om du inte står för dem själv (och då är de inte helt adekvata).
Du har svårt att ta in olika perspektiv.
Du har svårt att ändra infallsvinkel, och för att kunna göra det så måste du få en övertydlig och väldigt bokstavlig förklaring.

Synnerligen olämpligt uttalande.
Kanske det, men med tanke på de svårigheter som dyker upp i försöken till diskussion, kan man fundera på om det finns någon sådan förklaring.

Jag tror att vi redan vet att @Saeta mår psykiskt dåligt. Det är ju inget som hemlighålls.

Och det har berättats om att det pågår olika utredningar gällande olika diagnosförslag.
Autismspektrum kan också behöva finnas med i övervägandena.

Jo, jag har själv personlighetsstruktur som väger mest mot autismspektrum.

Låt mig omformulera.
Det är problematiskt med psykiatriska diagnoser eftersom symtomen förekommer i stor utsträckning i flera diagnoser.
Det som är problematiskt är att diagnoserna inte är exakta.
Ja jag förstod att det var så du menade. Från ditt perspektiv, med endast ytlig kunskap om psykiatri, kanske det verkar så. Jag skulle påstå att ”problemet” är lite mer komplext än så, och att det fungerar utmärkt med överlapp sålänge kriterierna i sin totala sammansättning håller.
Det vore ju jättekonstigt om vi inte tillät överlappande kriterier eller om diagnoserna skulle behöva vara exakta och fyrkantiga. Det skulle ju inte stämma överens med verkligheten eftersom att människans fungerande är mer komplext än så.

Ta inte illa upp.
Men jag tycker att du borde utredas/bedömas om du har störning inom autism-spektrum.
Du förstår inte paralleller om du inte står för dem själv (och då är de inte helt adekvata).
Du har svårt att ändra infallsvinkel, och för att kunna göra det så måste du få en övertydlig och väldigt bokstavlig förklaring.
Fruktansvärt olämplig och onödig kommentar! Jag har rapporterat ditt inlägg.

Nej, men det är den roll du åtagit dig i den här diskussionen.

Nope.

Hur vet du att ingen "vill" vara sjuk?
De av oss som skriver om "sjukdomsvinst" lutar oss på forskning som omfattar väldigt många människor.
Ditt uttalande utgår ju från dig och de personer du känner vilket är några stycken. Men knappast tiotusentals.

Okej, det finns säkert någon individ som tycker om att må dåligt. Men jag tror knappast att folk vill vara sjuka. Vem fasiken vill må skit? Det låter så hemskt att folk på riktigt tror att vissa vill vara sjuka. För mig betyder det uttalandet att dessa personer själva aldrig har varit deprimerade eller haft någon annan typ av psykisk ohälsa. Eller så är det dessa personer som själva har velat vara sjuka. För jag kan verkligen inte förstå hur någon vill vara sjuk. Ingen vill må så dåligt. Nej, bara nej.

Det finns "sjukdomsvinst".
Oavsett om du ser det eller inte, så existerar företeelsen.

Om du frågar, så vill förstås alla vara friska och högfungerande.
Men det är inte så ovanligt att behandlare - det må vara läkare eller fysioterapeuter eller psykoterapeuter - träffar på patienter som av olika skäl stannar kvar i sin sjukdomsidentitet. Igen: sjukdomsvinst är inget som den sjuke aktivt väljer.

Men företeelsen finns.
Många får bekräftelse och sympati och medkänsla för sin sjuk-roll.
Samtidigt kostar det ansträngning att göra det jobb som krävs för tillfrisknande.
Jobb, som i att aktivt delta i psykoterapi eller att aktivt träna (om man nu har en muskelsmärta).
Och som i att i största allmänhet vända negativa tankegångar från att exempelvis bara se hinder till att också se möjligheter.
Eller som i att se att trötthet kanske inte är sjukdom utan kanske är friskt men lägre funktionsnivå än man önskar sig.

Átt du inte känner igen företeelsen, betyder inte att den inte finns.
I det här fallet är det inte du som är facit eller sitter inne med hela sanningen.

Du har din erfarenhet, som är unik och specifik och individuell.
En sann erfarenhet.
Men den speglar inte det generella.

Här säger du emot dig själv. Först frågar du hur jag kan veta att ingen vill vara sjuk, sen säger du här att alla förstås vill vara friska och högfungerande. Jättemärkligt. Men jag håller med dig, såklart att alla vill vara friska.

Att få sympati och att ens omgivning är vänliga mot en ser jag som en självklarhet oavsett om personen lider av psykisk ohälsa eller något annat. Att visa förståelse (även om det är svårt) och acceptans till någon som är sjuk betyder inte att en "driver på" sjukdomen. Det kan vara nog så viktigt för den sjuka individen att känna sig synlig och att någon visar medkänsla.

Jag antar att du (och dom flesta andra) inte tycker att omgivningen ska vara kall och frånstötande?

Bekräftelse är viktigt oavsett om någon är sjuk eller inte. Sen har ju såklart alla ett olika stort bekräftelsebehov. Men bekräftelse är väl något vi alla behöver och vill ha? Och får en inte det från ens närmsta så är internet suveränt. Och med bekräftelse menar jag inte att folk ska pusha och uppmana till något som får den sjuka att må sämre. Utan jag menar att det är viktigt att folk känner sig sedda. Att det faktiskt är okej att må dåligt. För det är det. Och att prata med folk som mår eller har mått liknande kan vara väldigt skönt. Sen kanske en inte vill tynga ner sina närmsta heller. Då kan internet också vara en bra plats att vara öppen på.

Ja, det är svårt att ta sig vidare. Det är svårt att bli frisk. Det är jobbigt och det tar enormt mycket energi. Det är en slags trygghet att inte våga utsätta sig för det som är svårt och jobbigt. Så är det ju för alla. Men det innebär inte att det är en vinst att stanna kvar i sin sjukdom. Det är aldrig en vinst. En vinner ingenting på att inte våga kämpa och ta klivet mot att bli frisk.

Och nej. Jag sitter inte på ett facit. Jag sitter inte på någon sanning. Jag pratar om min och om många andras erfarenhet.

Jo.
Men det är ju där du gör precis det du skriver att du inte gör...

Du använde neger-ordet som parallell för tabu-tanken.
Skillnaden är att vi nog är eniga om att neger anses som rasistiskt.
Men att det ska vara tabu att tala om psykisk sjukdom är du relativt ensam om att tycka.

Nej jag är verkligen inte relativt ensam om att "tycka" att psykisk ohälsa är tabu.
Och ja, n-ordet är rasistiskt.

Ta inte illa upp.

:confused::mad::(
Och hur vet du att det inte redan är gjort/är på gång?

Kanske det, men med tanke på de svårigheter som dyker upp i försöken till diskussion, kan man fundera på om det finns någon sådan förklaring.

Jag tror att vi redan vet att @Saeta mår psykiskt dåligt. Det är ju inget som hemlighålls.

Och det har berättats om att det pågår olika utredningar gällande olika diagnosförslag.
Autismspektrum kan också behöva finnas med i övervägandena.

Jo, jag har själv personlighetsstruktur som väger mest mot autismspektrum.

Om det är av välvilja som du tycker att det borde göras en autismspektrum-utredning så kan du skicka ett PM till mig. Det känns fruktansvärt onödigt och dumt att fundera så här. Inte för att jag egentligen bryr mig, jag skäms inte eller så. Men bara för att det hela är så otroligt onödigt att ta i en tråd. Vill du diskutera mina (eventuella) diagnoser så kan du antingen starta en egen tråd om det eller som sagt, skicka PM.

Det spelar ingen roll att dom flesta vet att jag mår psykiskt (och fysiskt) dåligt.

Jag vet inte hur mycket du kan om ätstörning men skillnaden mellan vissa typer av ätstörningsdiagnoser är extremt liten. Det går överhuvudtaget inte att jämföra med egentlig depression/bipolär sjukdom som du tagit upp.
Behandlingen skiljer sig heller inte åt och de skillnader som finns ang behandlingsval kommer inte styras av diagnostyp.
Inom ätstörningsvården, precis som på en del andra områden, arbetar man till stor del transdiagnostiskt. Det beror på att man anser att det generellt är samma grundproblematik men som tar sig olika uttryck.
.

Jag håller med dig om ätstörningar men inte kring depression och dina uttalanden om diagnoser.
För jag utgår ifrån att vi inte enbart talar om ätstörningar i tråden. En diagnos är vägledande i behandling och kan spara år av lidanden.

Jag håller med dig om ätstörningar men inte kring depression och dina uttalanden om diagnoser.
För jag utgår ifrån att vi inte enbart talar om ätstörningar i tråden. En diagnos är vägledande i behandling och kan spara år av lidanden.
Nej vi har såklart pratat om olika diagnosgrupper och på en generell nivå.
Den där sista meningen har du upprepat ett antal gånger. Det vore intressant om du istället för att upprepa dig kunde utveckla lite mer och kanske svara på direkta frågor.
Men du behöver inte hålla med. Eftersom att vi inte ens verkar vara överens om vad en diagnos är för något så känns den här diskussionen rätt så omöjligt.

Ta inte illa upp.
Det är inte lämpligt att mer eller mindre ställa diagnos över nätet även om man är läkare men jag tänker inte radera inlägget iom att det fått så många och uttömmande svar.

/mod

Det finns "sjukdomsvinst".
Oavsett om du ser det eller inte, så existerar företeelsen.

Om du frågar, så vill förstås alla vara friska och högfungerande.
Men det är inte så ovanligt att behandlare - det må vara läkare eller fysioterapeuter eller psykoterapeuter - träffar på patienter som av olika skäl stannar kvar i sin sjukdomsidentitet. Igen: sjukdomsvinst är inget som den sjuke aktivt väljer.
Fast nej, det finns ingen vinst i sjukdomen för den som mår dåligt. Det som du pratar om är ju tryggheten i sin sjukdom som den som mår dåligt inte vågar lämna. Det är en enorm skillnad, trygg är nämligen inte alltid lika med att må bra men det är något man känner till och därför håller sig till. Precis som många hästar osv, dom kanske inte alltid har det bra men dom stannar och vill inte förändra något till det som är bra för dom vet inte om att dom tjänar på det, det är otäckt även om det är för deras fördel. Bara att se på en häst jag hade hand om som stått på box i hela sitt liv, hon var fruktansvärt stressad i större hage och det tog år innan hon började må bra i den friheten som det innebar. Sen ville hon inte tillbaka till att stå på box, ser det som att det är lite samma med en trygghet i sjukdomen.

Jag har aldrig träffat på en läkare eller någon inom psykiatrin som använt detta ordet sjukdomsvinst, någonsin. Och jag har levt inom psykiatrin i nästan hela mitt liv. Dom enda som uttryckt sig som att man inte vill bli bättre är vårdare som blivit frustrerade när man kämpar emot dom. Då har vissa slängt ur sig att det är konstigt att man vill ha det sådär osv. Det är ett fruktansvärt onödigt ord att använda i sammanhanget.
Många får bekräftelse och sympati och medkänsla för sin sjuk-roll.
Samtidigt kostar det ansträngning att göra det jobb som krävs för tillfrisknande.
Jobb, som i att aktivt delta i psykoterapi eller att aktivt träna (om man nu har en muskelsmärta).
Och som i att i största allmänhet vända negativa tankegångar från att exempelvis bara se hinder till att också se möjligheter.
Eller som i att se att trötthet kanske inte är sjukdom utan kanske är friskt men lägre funktionsnivå än man önskar sig.
Det är ett fruktansvärt dygnetrunt jobb att må dåligt också kan jag säga, betydligt jobbigare än att delta i terapi och förändra sig, det är nämligen också sällan det är anledningen till att man inte går i terapi. Folk som mår dåligt är inte bekväma och lata och inte orkar kämpa, tvärtom, dom kämpar oftast hysteriskt fast ofta åt fel håll för den sjuka sidan är för stark.

Som min läkare på psyk säger att jag inte ska gå i viss typ av terapi för jag kommer bara bli besviken pga förväntningar att bli friskare än vad jag kan bli och då sjunker jag ännu mer pga av misslyckande och då kan det gå helt åt skogen med mig, därför vill han att jag hellre fokuserar på att kunna hantera sjukdomen och min personlighet och acceptera att jag är sånhär. Men jag vinner ingenting på att acceptera läget heller dock, jag kanske möjligtvis kan bli mindre bitter och lite mindre tankar kanske går åt att tycka livet är orättvist. Men bättre kommer jag inte må för att jag accepterar läget, det finns inga möjligheter eller något positivt, det finns liksom ingenting att vända till det positiva.

Och ja, lever man med en viss trötthet eller något fysiskt problem så kan jag tänka mig att man faktiskt kan må bra tillslut med att acceptera och anpassa livet trots att fysiken sätter stopp, men psykisk ohälsa fungerar långt ifrån alltid så. Acceptera något kan lika gärna göra att man ger upp och hur vet man vad som är bäst för en? Det vet man inte fören det gått åt skogen och då kan det lika gärna vara försent.

Anlednigen till att terapi kanske inte är något man vill ge sig in i heller kan också vara att många som varit sjuka lång tid vet inte vad det är dom ska sikta mot, många blir rädda när dom känner att den sjuka sidan försvinner och det trygga försvinner och man dras tillbaka. Det är ingen vinst, det är ett fruktansvärt stort bakslag. Det är också ofta ett tecken på att psykiatrin inte har varit stöttande nog och hållt kvar kontakten när den sjuke börjar bli friskare och faktiskt behöver som mest stöd. Att inte våga kan också vara en rädsla att förlora stödet från psykiatrin, alla vet hur svårt det är att få vara i kontakt med psykiatrin och psyk har en tendens att snabbt avsluta kontakter när patienten blir "friskare". Även "friskförklarade" folk behöver en längre kontakt tills den blir trygg i friskheten, såpass trygg att den sjuka sidan inte lockar en tillbaka.

Majoriteten av all sjukhet och mådålighet kämpar man med själv, helt i sin ensamhet utan att någon är med, utan att någon ser, utan att få något medhåll, utan att någon vet om det ens. Dom flesta har inte ens anhöriga som vet om ens kämpande och får definitivt ingen sympati för sitt lidande, om man inte räknar med dom gånger man besöker vården några gånger om året. Så att stanna kvar i det sjuka för sympatin låter väldigt fel och är fel. Det är ett gamalt tänk.

Och ja, ibland när jag är som mest ensam och mår som mest dåligt så kan jag skada mig rejält för att få lite hjälp på akuten, för där har dom blivit otroligt trevliga och förstående och efter lite omvårdnad så mår jag mycket bättre ett tag. Kanske håller i sej hela två dagar, sen sittar jag och mår skit i flera veckor eller månader tills jag skadar mig så jag måste in igen till folk som inte blir rädda och drar sig undan när man mår dåligt. Kanske det är det som kallas vinst? Vad är vinsten med det? Förr, eller för längesen så var dom på akuten riktigt tråkiga mot självskadepersoner, då lät det att man inte ska uppmuntra den sidan och därför inte ägna någon tid åt sådana personer för då kommer dom tillbaka. Som tur är har det börjat ändras och har förändrats på många håll.

Som sagt så kan jag endast se att sjukdomsvinst finns hos dom som har varit sjuka, som blivit friska men som ändå använder sin ev diagnos för att få det dom vill, för att komma undan med saker och ting, som drar upp diagnosen när den tjänar på det. Det är vad jag kan se sjukdomsvinist, för då vinner personen nåt på att ha varit sjuk.

Senast ändrad:
Jag har aldrig träffat på en läkare eller någon inom psykiatrin som använt detta ordet sjukdomsvinst, någonsin.

Nej, och det är ju rätt.
Att begreppet och företeelsen diskuteras här är ju för att vi försöker diskutera detta på generell nivå.
Företeelsen finns och kan vara ett hinder mot rehabilitering.

Att kunna identifiera faktorer som sjukdomsvinst kan vara viktigt för behandlare, för att kunna komma vidare i behandlingen.
Sedan behöver/ska man inte använda det begreppet gentemot en patient (jag gissar/utgår från att du i ditt svar hänvisar till att du varit patient?) utan man väljer andra sätt att uttrycka sig.

Än en gång: sjukdomsvinst åsyftar egentligen inte något medvetet från den sjuke.
Det är inte ett försök till beskrivning av ett manipulativt beteende (som det skulle vara att "rida på" sin diagnos för att utpressa människor till något).

Visst kan det åsyfta att "jag har blivit förkyld så jag kan inte gå ut med din hund som jag lovade" - så kallat primär sjukdomsvinst. Och jo, lite småtramsigt exempel men om jag lovat att gå ut med din hund men egentligen inte har lust, så kanske jag inte behöver ha influensa med 40 graders feber för att dra mig ur åtagandet utan det kanske räcker med en "normal" förkylning...

Det är nog ingen som försökt påstå att sjukdomsvinsten är så stor att det är bättre att vara sjuk än att vara frisk.
Men begreppet betecknar att den sjuke också får vissa "fördelar" i och med sin sjukdom.

Typ, "Jaså, har du fibromyalgi. Jättetråkigt verkligen!!! Och då är det klart att du inte ska behöva bära det här tunga bordet vi ska flytta här på arbetsplatsen."
Också ett lite tramsigt exempel, för allt i världen, men jag tror att du förstår.

Nej, och det är ju rätt.
Att begreppet och företeelsen diskuteras här är ju för att vi försöker diskutera detta på generell nivå.
Företeelsen finns och kan vara ett hinder mot rehabilitering.

Att kunna identifiera faktorer som sjukdomsvinst kan vara viktigt för behandlare, för att kunna komma vidare i behandlingen.
Sedan behöver/ska man inte använda det begreppet gentemot en patient (jag gissar/utgår från att du i ditt svar hänvisar till att du varit patient?) utan man väljer andra sätt att uttrycka sig.

Än en gång: sjukdomsvinst åsyftar egentligen inte något medvetet från den sjuke.
Det är inte ett försök till beskrivning av ett manipulativt beteende (som det skulle vara att "rida på" sin diagnos för att utpressa människor till något).

Visst kan det åsyfta att "jag har blivit förkyld så jag kan inte gå ut med din hund som jag lovade" - så kallat primär sjukdomsvinst. Och jo, lite småtramsigt exempel men om jag lovat att gå ut med din hund men egentligen inte har lust, så kanske jag inte behöver ha influensa med 40 graders feber för att dra mig ur åtagandet utan det kanske räcker med en "normal" förkylning...

Det är nog ingen som försökt påstå att sjukdomsvinsten är så stor att det är bättre att vara sjuk än att vara frisk.
Men begreppet betecknar att den sjuke också får vissa "fördelar" i och med sin sjukdom.

Typ, "Jaså, har du fibromyalgi. Jättetråkigt verkligen!!! Och då är det klart att du inte ska behöva bära det här tunga bordet vi ska flytta här på arbetsplatsen."
Också ett lite tramsigt exempel, för allt i världen, men jag tror att du förstår.
Jag förstår vad du menar, och jag håller inte med. Och uppenbart många inom vården håller inte med längre om att tex inte ge uppmärksamhet eller sympati för vissa beteenden.

Varför skulle "sjukdomsvinst" vara något som kan vara ett hinder i en rehabilitering? Att visa sympati och medkänsla och vårda något desutruktivt någon gjort tex gör inte att den blir mer destruktiv eller omedvetet sätter det i system för att få sympati. Det är så det var förut, för inte ens många årsen, då man trodde det gjorde patienter bättre att ignorera vissa beteenden då det uppmuntrade till att vara kvar i sjukdomen.

Istället för att använda ordet sjukdomsvinst kan man ju diskutera då huruvida man bör uppmärksamma vissa beteenden som vissa sjukdomar för med sig för att personen ska bli friskare. För det är väl det "sjukdomsvinsten" handlar om antar jag.

För ordet sjukdomsvinst är ett otroligt tråkigt och missvisande ord som inte borde användas. Och om det nu används bakom ryggen på patienter så bör det ordet bytas ut mot något annat.

Senast ändrad:
Jag tror det är ganska hårfint mellan att prata sjukdomsvinst och att vara "kall och hård". Vänder alla ryggen kommer den sjuke inte bli frisk av det, men den kommer heller inte bli frisk av sin sjukdomsvinst. I de fall jag vet mest om har sjukvården cementerat om hur man ska vara för att vara xx sjuk, personen kommer aldrig bli frisk, sjukvården lyfter inte ett finger utan bara bedövar symtomen. Det gör ju att personen vinner ännu mer på att vara sjuk, då får den fortsätta gå till vården som är omhändertagande. Och kan alltid hänvisa till att h*n aldrig bli kommer bli frisk.

Jag har själv haft psykisk ohälsa och jag är också en av de som gått till vården för att "vinna omhändertagande". Det var inget jag fattade exakt då men efteråt. Det är nog därför jag ser det själv. Jag ser det också nu med dessa två personer, de har aldrig blivit omhändertagna av sin familj osv och de får det behovet uppfyllt av vården - omhändertagande, uppmärksamhet osv. Svårt att förklara. De får ju alla grundläggande behov uppfylla där, vad sker om de blir friska? De sitter hemma med gård och djur, behöver inte utmana någon rädsla osv...

Man kan också tycker jag använda ordet sjukdomsvinst om det nu är så att det menas att man pratar om sjukdomen som vann, alltså beteenden som sjukdomen fått en att göra trots att den friska sidan inte vill, att människan inte fick någon vinst utan sjukdomen vann och blev starkare för stunden. För ja, det är en sjukdomsvinst, och i sådana sammanhang så absolut kan man använda det ordet. Hur man ska hantera sjukdomens starka sidor är en annan sak, men för människan bakom sjukdomen är det ingen vinst.

Jag tror det är ganska hårfint mellan att prata sjukdomsvinst och att vara "kall och hård". Vänder alla ryggen kommer den sjuke inte bli frisk av det, men den kommer heller inte bli frisk av sin sjukdomsvinst. I de fall jag vet mest om har sjukvården cementerat om hur man ska vara för att vara xx sjuk, personen kommer aldrig bli frisk, sjukvården lyfter inte ett finger utan bara bedövar symtomen. Det gör ju att personen vinner ännu mer på att vara sjuk, då får den fortsätta gå till vården som är omhändertagande. Och kan alltid hänvisa till att h*n aldrig bli kommer bli frisk.
Det är ju det att man måste hitta en balans, jag kan tex inte vara inlagd hur stort behov jag än har av det för jag fastnar lätt i den tryggheten som är där. Tillslut vill jag inte komma därifrån och därför så är jag inlagd så lite det bara går. Den korta stunden jag är där är inget jag vill, då är det bara skönt att komma därifrån dock går det ett par veckor så vill jag inte ifrån vården alls. Så kort stund i riktigt akut situation fungerar, för lång tid då fastnar jag.

Att träffa läkaren var tredje månad tex är ingenting som håller en kvar i sjukdomen alls, för gå och må dåligt i tre månader och förstöra för sig själv för att få lite sympati från psyk var tredje månad tror jag knappast någon vill. Man måste hålla det på en viss nivå. Ha tryggheten hos vården men ändå att dom är tydliga med att man också måste ta ansvar själv.

Ha en trygg plats hos psykiatrin ger otroligt mycket för den friska sidan. Då man även kan komma i kontakt med dom om det krisar och den sjuka sidan inte kan komma åt en på det sättet längre då den friska sidan snabbt kan få hjälp att stoppa nedgången. Jag hade en period en friplats på avdelningen, det var bara att komma dit såfort jag behövde och såfort jag kände att det sjuka tog över för mycket, det gjorde mig näst intill symptomfri, alltså för att vara mig då, då den sjuka sidan inte hade nåt att komma med längre.

Och jag ser det ändå inte som en vinst då man går igenom ett helvete bara för att få lite sympati och omhändertagande en stund. Det är bara tragiskt.

Alla är ju lite olika och behöver olika sorters vård helt enkelt mot vägen till ett friskare liv, det finns ingen som vill vara sjuk, att någon vill känna lite värme från andra människor ibland absolut men den vill ändå inte vara sjuk.

Senast ändrad:
Det är inte att det är samma sak, men samma beteende:) . Och jag ville göra en liknelse, och påvisa att det är ett helt normalt sätt att agera på.
Vi vill väl alla kunna identifiera oss med en grupp på något vis, en del grupper är positiva, en del negativa.

Jag förstår vad du menar men poängen med min invändning var väl att npf diagnoser är just funktionsnedsättningar. Såna går ju inte bara 'tänka' sig fri från. Därför jag tycker jämförelsen kändes tunn. Jag tolkade det nästan lite skuldbeläggande mot individen att dra parallellerna till ngn [neurotypisk] som läser horoskop o självhjälpsböcker för att få in lite nya tankemönster i sitt liv..

Men jag ser poängen gällande beteenden o såklart går det med en npf diagnos påverka hur man hanterar sina svårigheter o därmed 'konsekvensen' -- sitt mående -- av dem. Medvetet eller omedvetet -- mer eller mindre lätt eller svårt.

Alltså -- jag är inte på ngt sätt ute efter att bara märka ord. Kanske gjorde jag bara en för snäv tolkning.. Jag antar vi i sak är rätt överens :).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka