Sjukdomsvinst och psykisk ohälsa

Men jag har aldrig påstått att man inte ska differentialdiagnosticera. När jag pratat om olika depressionsdiagnoser så skrev jag om svårighetsgrad, dvs mild/måttlig/svår. Jag skrev att jag ser det som självklart att berätta att personen har en depression, men att jag inte alltid ser det som nödvändigt att säga ”du har diagnosen medelsvår depressionsepisod”. Jag skrev också att jag självklart ställer diagnos, alltid.
Du verkar ha tolkat att jag skulle säga ”depression” när det egentligen gäller bipolär sjukdom tex? Jag kanske inte skrev det uttryckligen, men för mig är det en så självklar sak att jag inte ens tänkte tanken att jag behövde vara så övertydlig.

Jag har inte sett att du skrivit om mild/måttlig/svår depression snarare om olika typer av ätstörningsdiagnoser. Du får gärna visa mig det inlägget.

Jag har alltså aldrig sagt att jag inte ställer diagnos. Jag har aldrig sagt att man inte ska göra noggran digferentialdiagnostik. Jag har aldrig sagt att man ska hålla diagnos ”hemligt” från patienten. Jag har inte ens berört dessa saker, därför har jag också haft svårt att förstå hur du har kunnat missförstå så rejält.

Var har jag påstått det? Du verkar övertolka. Jag anser att diagnoser är viktiga

Jag har sagt att det är patientens problematik som vägleder i val av behandling. Så är det även för läkare. Självklart är diagnos en del i detta, eftersom diagnosen inte är ngt annat än ett samlingsnamn på problematiken. Diagnos i sig kan dock vara rätt så torftigt att luta sig mot när man väljer behandling eftersom diagnoserna rymmer variation och man behöver ta hänsyn till individens aktuella problematik.

Jag håller inte med dig här heller. Jag ser inte diagnosen som ett samlingsnamn för en viss problematik utan som en utgångspunkten för utredning som leder till en diagnos. Diagnosen blir en vägledning till rätt behandling eftersom samma problematik kan ha olika orsak och kräver olika behandling.

Vad baserar du din ”syn på diagnoser” på?
Jag skulle inte vilja påstå att jag skriver utifrån ”hur jag ser på diagnoser”. Det låter ju som att jag hittat på ngt eget utan att ha på fötterna. Jag har trots allt en gedigen utbildning, flera års erfarenhet av att arbeta inom psykiatrin och nu forskar jag också om bland annat klassificering.

Min syn på diagnoser som viktiga

Om diagnoser inte är viktiga utan att patienten behandlas utifrån sin problematik så ser jag en stor risk för felbehandling eller att rätt behandling uteblir.

Nej, jag håller inte med om det. För jag har också erfarenhet. Annars hade jag inte varit så insatt.
Att ha egen erfarenhet av något, och att vara insatt i något, visar sig ju vara olika saker. Du visar dig själv som ett exempel på det, på ett extremt tydligt sätt genom det citerade ovan, faktiskt. En insatt person ser ju fler perspektiv än sitt eget. Den egna erfarenheten handlar ju bara om personen själv.

Att ha egen erfarenhet av något, och att vara insatt i något, visar sig ju vara olika saker. Du visar dig själv som ett exempel på det, på ett extremt tydligt sätt genom det citerade ovan, faktiskt. En insatt person ser ju fler perspektiv än sitt eget. Den egna erfarenheten handlar ju bara om personen själv.

Ja?

Enligt vissa så finns det ju folk som VÄGRAR bli friska. Hur ska du/ni ha det?
Nej. Det finns ingen vinst i att vara sjuk. Ingen alls.

Joho, säger jag. Jag skulle kunna surfa på min depression om jag ville. Folk kan bli väldigt hjälpsamma om man gråter lite. Jag utnyttjade definitivt omgivningen när jag hade en aktiv ätstörning för att få min vilja fram. Men jag Väljer att inte agera så. Och därför är min depression Min, inte min partners. Jag vill inte ha en medberoende partner men vet om hjälp när det behövs.
Hur många gånger ar du hänvisat till insta och youtube i tråden och varför?

Varför då? Vad bygger du dina så bestämda uppfattningar på?

Jag skriver utifrån min bestämda uppfattning att jag vill ha reda på en diagnos. Det är även en ganska vanlig uppfattning att en patient vill veta sin diagnos. Var det borrelia eller inte, är det hypotyeros, är det halsfluss. Sådant är ganska självklart. Jag ser det som självklart att få reda på vilken typ av depression jag lider av. Typen är viktigare än svårighetsgraden.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka