Varför då? Vad bygger du dina så bestämda uppfattningar på?Jag håller inte med, går jag till en läkare så förväntar jag mig att få information om diagnosen.
Vilken depressionsdiagnos det handlar om är oerhört viktig för mig som patient.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför då? Vad bygger du dina så bestämda uppfattningar på?Jag håller inte med, går jag till en läkare så förväntar jag mig att få information om diagnosen.
Vilken depressionsdiagnos det handlar om är oerhört viktig för mig som patient.
Det jag slås av när jag läser dina inlägg är att du verkar sakna lite förståelse för att många här är välutbildade, erfarna och jobbar med psykisk ohälsa. Och att många av oss andra också tampats/kämpar med psykisk ohälsa länge. Det verkar som att du inte riktigt köper att många inte kommit fram till samma ståndpunkt som du har, trots att de har en gedigen erfarenhet.
Väldigt konstigt svar på det du citerade. Som att du bara citerade men inte läste vad som stod.
Jag tror inte man är rädd för att bli frisk, jag tror man är rädd för att bli bedömd som frisk men fortsätta vara nedsatt. För det mesta lever man väll med sin psykiska ohälsa men håller den under kontroll. Precis som med andra sjukdomar behöver man göra justeringar i livet för att fortsätta må bra. Om omgivningen tror man är "frisk" kanske de börjar ställa krav som man inte klarar av att uppnå. Ännu värre är det ju för dom som aldrig lyckats ha ett liv med studier arbete och sociala aktiviteter det blir ju en väldigt skarp inlärningskurva.För att svara på huvudämnet så tror jag det finns en sjukdoms vinst men också en rädsla för tillfrisknande. Eller rent av en rädsla för hur omgivningen ska reagera. Framför allt unga människor eller människor som levt länge med psykisk ohälsa kanske inte har en klar bild av hur livet kan se ut som frisk. En person som drabbas senare i livet men mått bra innan vet hur det är att vara frisk.
Sedan har jag ofta sett ett stort glapp mellan inneliggande vård och öppenvård.
Varför då? Vad bygger du dina så bestämda uppfattningar på?
Jag tror inte man är rädd för att bli frisk, jag tror man är rädd för att bli bedömd som frisk men fortsätta vara nedsatt. För det mesta lever man väll med sin psykiska ohälsa men håller den under kontroll. Precis som med andra sjukdomar behöver man göra justeringar i livet för att fortsätta må bra. Om omgivningen tror man är "frisk" kanske de börjar ställa krav som man inte klarar av att uppnå. Ännu värre är det ju för dom som aldrig lyckats ha ett liv med studier arbete och sociala aktiviteter det blir ju en väldigt skarp inlärningskurva.
I detta är jag helt enig.
Igen -- jag tyckte bara det lät så förenklande o lite nedlåtande att plötsligt blanda in självhjälpsböcker o horoskop o sätta i samband med ett ämne som npf diagnoser.. kanske missförstod jag kontexten.
Sen försökte jag nog bara spinna vidare på dethär med just npf diagnosers vara eller icke ur patientens synvinkel.. Jag tror det kan finnas en poäng i att veta sin diagnos o vad dom svårigheter man har bottnar i. Men som så mkt är det säkert också individuellt. O angående identifikation så identifierar man sig inte _alls_med den diagnos man får tänker jag det istället riskerar bli en börda. Nånstans måste man väl till viss del identifiera sig med en diagnos av sånt här slag för att alls kunna förhålla sig till den o vara mottaglig för tex den hjälp man kan få?
Samt dethär med öppenheten. Öppenheten i att diagnoserna existerar -- bland verkliga personer -- i verkligheten. Jag känner igen den typ av bloggar du tar upp in ditt inlägg men jag tycker mig även stöta på många bloggar -- eller andra kanaler -- som inte alls handlar om att älta svårigheterna o bara få bekräftelse utifrån detta -- utom om en stark vilja att just synliggöra diagnoserna. Med poängen att öka medvetenheten o förståelsen för att dom finns. O just att det inte är -- eller ska behöva vara -- ngt hinder att vara delaktig i samhället som vemsomhelst. Efter förmåga. Det -- den öppenheten -- tror jag kan vara positiv.
Alltså jag menar egentligen inte försöka diskutera mot dig nu.. Det känns mest som vi diskuterar saken ur rätt olika vinklar.
Ja, du säger det, men vad bygger du det på?Depressionsdiagnosen har jag förklarat i flera olika inlägg tidigare. Diagnosen är vägledande och kan spara år av lidande.
Nja, inte direkt. Jag vet ju att det var som ett svar på @kryddelydd inlägg, men tänkte ändå att det blev representativt för min uppfattning när du säger att du inte kör över någon, samtidigt som du återger exemplet med n-ordet, där tyngden ligger på att även om en person inte uppfattar ordet som rasistiskt, så är det ju faktiskt det ändå (vilket såklart är helt korrekt!). Det låter lite som att du menar att de du diskuterar med är som personerna som hävdar att ordet inte är rasistiskt, medans du är facit som vet den riktiga tolkningen.
Gissar att detta är till mig?Vad är det jag hugger på?
Jag svarar att jag inte alls håller med dig.
Vad ska jag svara på i dina senaste inlägg? Ser dessa mest som otrevliga och handlar mest om hur du uppfattar det som att jag inte förstått. Jag håller helt enkelt inte med dig om en rad av dina påståenden.
Svaren är helt självklara, därför att det är självklart att läkare behandlar utifrån diagnoser.
Därför att det är självklart att en unipolär depression och en bipolär depression kan ha liknande symptombild och även liknande symptombild som andra depressioner. Men dessa kräver helt olika behandling och en tidig diagnos kan spara år av lidande. DÅ vill jag veta och faktiskt utredas för vilken typ av depression just jag har. Det är så jag ser det. Jag ser inte en diagnos dom ett kluster av symptom utan en vägledning för behandling. Jag uppfattar dig som väldigt låst i din uppfattning.
Du ser på diagnoser på ett helt annat sätt än vad jag gör
Kanske handlar det inte så mycket om att jag inte förstår utan att jag helt enkelt inte håller med dig. Det kan vara svårt att acceptera
Jag tycker inte den är allmänt vedertagen, och det finns betydligt bättre ord att använda i sammanhanget och som beskriver saker och ting bättre. Det ordet borde inte användas överhuvudtaget och jag har aldrig hört ordet innan denna tråden. Det låter på det ordet som om man faktiskt har en fördel av att inte vara frisk.Ja, termen sjukdomsvinst klingar falskt. Men eftersom den är hyfsat vedertagen kan vi ju ändå använda den i brist på bättre.
Jag har självklart inte tolkningsföreträde gällande rasism. Men oavsett vad så vet jag ju att n-ordet är rasistiskt och att det ej ska användas. Det är ingen tolkning jag gör utan det är något jag lärt mig.
Jag förstår faktiskt helt ärligt inte vad du menar med resten av det du skrev. Jag tycker att jag har svarat tillräckligt många gånger att jag varken kör över någon eller anser att min erfarenhet är den enda rätt. Jag är liksom inte dum i huvudet
Just det är inte vad ordet betyder. Det verkar lite förhastat att argumentera mot ordet och tankegångarna som ordet handlar om, när man inte alls förstår ordet. Dessutom är vi ju flera som tycker att termen är olycklig, men jag har ingen pseudonym till hands. Har du?Jag tycker inte den är allmänt vedertagen, och det finns betydligt bättre ord att använda i sammanhanget och som beskriver saker och ting bättre. Det ordet borde inte användas överhuvudtaget och jag har aldrig hört ordet innan denna tråden. Det låter på det ordet som om man faktiskt har en fördel av att inte vara frisk.
Jag vet att det inte är vad folk menar men det är vad det låter som och det är ett väldigt tråkigt ord. Det är ett ord som ger väldigt mycket missuppfattningar. Som sagt, som jag skrev förut, bättre att skriva sjukdomstrygghet eller vad som helst. Men inte vinst i kombination med sjuk.Just det är inte vad ordet betyder. Det verkar lite förhastat att argumentera mot ordet och tankegångarna som ordet handlar om, när man inte alls förstår ordet. Dessutom är vi ju flera som tycker att termen är olycklig, men jag har ingen pseudonym till hands. Har du?
Nåväl, ordet förekommer väl inte jättemånga gånger i tråden? Och jag tror inte att många har skrivit att termen är särskilt trevlig. Jag ser det som att tråden handlar mer om fenomenet än om ordet, men jag kan lätt prata om fenomenet utan att använda ordet. I tråden känns dock i stort sett alla resonemangsvägar helt oframkomliga.Jag vet att det inte är vad folk menar men det är vad det låter som och det är ett väldigt tråkigt ord. Det är ett ord som ger väldigt mycket missuppfattningar. Som sagt, som jag skrev förut, bättre att skriva sjukdomstrygghet eller vad som helst. Men inte vinst i kombination med sjuk.
Det jag försöker få fram är att de flesta som skriver här besitter en tolkningsföreträde gällande psykisk ohälsa, om man ska uttrycka det med de orden. Hänger du med?
Jag förstår och håller med!
Men köper du då att det kanske kan ses lite som att "köra över" när du försöker förklara hur det kan kännas, för någon som ändå har erfarenhet? Ibland sätter man ju på autopiloten lite, när man ska förklara sina svårigheter till någon som är oförstående, och jag kan tänka mig du inte lyckats koppla ur den helt?