Sjukdomsvinst och psykisk ohälsa

Det ÄR tabu. Sen att fler och fler börjar prata om det är ju superbra. Men det är fortfarande något som många inte vågar prata om och något som många tycker att en ska dölja och enbart hålla för sig själv.
Jag är inte så säker på att tabun är den främsta förklaringsmodellen när människor inte vill vara öppna med psykisk ohälsa.
Många vill inte att människor ska se sjukdomen, de vill bli sedda som individer och upplever att bemötandet blir annorlunda om folk vet. Typ att folk inte vågar bete sig som vanligt eller att de tassar på tå.
Många vill inte att andra ska behöva oroa sig.
Många tycker det är skönt att bli behandlad som ”alla andra”, i en situation där annars sjukdom upptar det mesta av livet.
En del känner helt enkelt att det inte har med andra personer att göra.
Och en del är rädda att folk ska tänka konstigt om dem.

Finns ju så många anledningar och inte alla handlar om tabu.

Det är ju förövrigt inte så stor skillnad mot somatiska sjukdomar. Tänker du att det är tabun som gör att den med cancer är selektiv med vilka som får veta?

Det ÄR tabu. Sen att fler och fler börjar prata om det är ju superbra. Men det är fortfarande något som många inte vågar prata om och något som många tycker att en ska dölja och enbart hålla för sig själv.
Att du upplever det som tabu innebär inte att det ÄR tabu. Jag känner inte alls igen det, och jag har varit psykpatient i väldigt många år. Varför är just din bild den riktiga?

Jag är inte så säker på att tabun är den främsta förklaringsmodellen när människor inte vill vara öppna med psykisk ohälsa.
Många vill inte att människor ska se sjukdomen, de vill bli sedda som individer och upplever att bemötandet blir annorlunda om folk vet. Typ att folk inte vågar bete sig som vanligt eller att de tassar på tå.
Många tycker det är skönt att bli behandlad som ”alla andra”, i en situation där annars sjukdom upptar det mesta av livet.

Det är ju förövrigt inte så stor skillnad mot somatiska sjukdomar. Tänker du att det är tabun som gör att den med cancer är selektiv med vilka som får veta?

Om folk inte var rädda för vad andra tycker och tänker om en pga psykisk ohälsa så är det ju en tabu. Det är ju precis det som är grejen. Jag vill inte att folk ska se mig som mindre värd och som "psyksjuk" (alltså psyksjuk som i att vara galen eller dum i huvudet, så som många tyvärr uttrycker sig/tror). Jag vill inte att det ska ses som en svaghet att vara psykiskt sjuk.

Jag har ingen erfarenhet av cancer så jag kan tyvärr inte uttala mig om det. Jag har ingen i min närhet som har/haft cancer så det är jättesvårt för mig att sätta mig in i det. Däremot "osynliga diagnoser". Hypotyreos är ett exempel (som jag har). Det som inte syns, det finns inte. Enligt många. Och det handlar ju om okunskap.

Att du upplever det som tabu innebär inte att det ÄR tabu. Jag känner inte alls igen det, och jag har varit psykpatient i väldigt många år. Varför är just din bild den riktiga?

Jag utgår inte enbart från mig själv när jag säger att det är tabu och något som ska tystas ner.
Och varför är just din bild den riktiga?

Jag utgår inte enbart från mig själv när jag säger att det är tabu och något som ska tystas ner.
Och varför är just din bild den riktiga?

Har inte sagt att min bild är den riktiga, har ifrågasatt din tvärsäkra bild. Jag skriver "jag tycker" och att jag inte känner igen din bild.

Men tabu? Psykisk ohälsa? Jag tycker det pratas jättemycket om det numera. Jag känner inte alls igen att det är "väldigt vanligt" att folk tycker det är fruktansvärt och provocerande att prata om. Alltså, du kanske har råkat på knepigt bemötande, men det gör ju inte att det är väldigt vanligt.

Du svarar: "Det ÄR tabu".

Jag förstår inte riktigt vad hur länge man har hängt här på forumet har att göra med att då hänga ut personer för att man känner de personligen?

Jag har för övrigt läst trådar här på forumet långt många fler år än jag till sist registrerade mig för att delta själv i diskussioner. Ändå hänger jag inte ut personliga saker om människor sådär.

Men det är ju något användaren skrivit om här? Jag har aldrig lästbbloggen men vet ändå massor om saeta. Och om Många andra. Och andra vet saker om mig.

Intressant tråd. Skolexempel på att "prata förbi" varandra och blanda friskt mellan vad som är vad.

Men håll utkik framåt hösten/vintern, då kommer en programserie på svt om bloggare/vloggare och allt vad det heter som skriver om sig själva och sin problematik. Kan bli intressant tror jag.

Det som är så obehagligt är tanken som finns implicit när man tillskriver det här fenomenet betydelse: att individen själv bär ansvar för sin sjukdom genom att välja bort att bli frisk. Visst kan det i vissa fall finnas en aspekt av vilja när det kommer till psykisk ohälsa, men att på allvar hävda att man har något att vinna på att drabbas av psykisk ohälsa är ju helt inkorrekt om man ställer det mot vinsterna det innebär att vara frisk. Sjukdomsvinst duger helt enkelt inte som förklaringsmodell till varför det kan vara svårt att bota psykisk ohälsa. Begreppet verkar snarare vara en produkt av den retorik som dominerat den politiska diskursen i många år nu, att människor drabbade av utanförskap och osjälva bär ansvaret för sin situation.

Vem har sagt att sjukdomsvinst är förklaring till varför det är svårt att bota psykisk sjukdom?

Sjukdomsvinst finns inte enbart vid psykisk sjuklighet.

Om folk inte var rädda för vad andra tycker och tänker om en pga psykisk ohälsa så är det ju en tabu. Det är ju precis det som är grejen. Jag vill inte att folk ska se mig som mindre värd och som "psyksjuk" (alltså psyksjuk som i att vara galen eller dum i huvudet, så som många tyvärr uttrycker sig/tror). Jag vill inte att det ska ses som en svaghet att vara psykiskt sjuk.

Jag har ingen erfarenhet av cancer så jag kan tyvärr inte uttala mig om det. Jag har ingen i min närhet som har/haft cancer så det är jättesvårt för mig att sätta mig in i det. Däremot "osynliga diagnoser". Hypotyreos är ett exempel (som jag har). Det som inte syns, det finns inte. Enligt många. Och det handlar ju om okunskap.
Jag radade ju upp några exempel på varför en del väljer att inte prata så öppet om sin hälsa. Kan du inte kommentera det istället för att bara vidhålla att allt handlar om tabun?

Intressant tråd. Skolexempel på att "prata förbi" varandra och blanda friskt mellan vad som är vad.

Men håll utkik framåt hösten/vintern, då kommer en programserie på svt om bloggare/vloggare och allt vad det heter som skriver om sig själva och sin problematik. Kan bli intressant tror jag.

Jag känner dom som ska vara med i den serien, det kommer bli jättebra!

Fast något bra fick jag ju ut av det. Jag pratar lika mycket om det idag. Inte just i bloggformat utan på instagram och youtube. När jag började skriva om min psykiska ohälsa så var det inte alls speciellt många andra som gjorde det. Jag fick mestadels fin respons och som jag skrev tidigare så blev jag sedd på ett annat sätt än vad jag blev av vården.

Just där och då så mådde jag fruktansvärt dåligt. Bloggen var min livlina och den gav mig kraft till att faktisk orka kämpa mig igenom dagen. Det var också då jag levde minut för minut, timme för timme, dag för dag osv. Jag har aldrig brytt mig om följarantalet, aldrig. Men det är självklart kul att kunna nå ut, hjälpa och sprida kunskap till flera än dom i min närhet.

Visst hade jag kanske kunnat fastna i det och fortfarande suttit hemma hos min pojkväns föräldrar (som säkert många minns att jag gjorde. Bodde där alltså.). Men jag kämpade på som fasiken och jag vet att bloggen var en stor del i det hela som fick mig att må bättre. Det var också skönt att hitta folk som också mådde dåligt/hade mått dåligt och att få prata med dessa. Igenkänning är något som är oerhört viktigt för många. Känna att en inte är ensam om det jobbiga.

Idag mår jag ju så otroligt mycket bättre än vad jag gjorde under den tiden som jag hade en relativt stor blogg. Jag var också mycket yngre då. Det var ju ändå runt 7-10 år sen. Så förutom att jag är äldre idag och mår bättre så tycker jag ändå att bloggandet har varit en viktig del i mitt liv. Hade jag inte kunnat skriva så hade jag förmodligen legat kvar under täcket eller kanske till och med inte levt idag. Det vet jag inte. Men det hjälpte mig iallafall. Jag ser det inte som sjukdomsvinst. För jag ville där och då inte heller att folk skulle tycka synd om mig eller klappa mig på axeln. Jag ville bli sedd. Jag ville sprida kunskap. Jag ville dela med mig om mitt liv.

Jag pratar ju egentligen om exakt samma saker idag. Hypotyreos, ADD (som nu ju är färdigdiagnostiserad), GAD, ätstörning, depression, lite olika fobier osv. Det är möjligt att jag uttryckte mig mer destruktivt när jag bloggade förut. Men det är ju inte så konstigt eftersom jag mådde betydligt sämre samt att jag var yngre och inte kunde uttrycka mig lika bra som idag (säger inte att jag uttrycker mig bra idag, bara att det nog är bättre idag).
Ja, jag förstår att du känner så om ditt bloggande, det gör nog många som berättar liknande på sociala medier.

Men det talar inte på något sätt emot det som jag och flera andra i tråden tror: att t ex bloggande om psykisk ohälsa kan vara kontraproduktivt för bloggaren.

Spånar vidare. Kan se många exempel i mitt eget liv där jag valt att inte berätta för vem som helst om sjukdom. Även på en direkt fråga kring mitt mående så kanske jag drar till med ”det är bra” även om jag egentligen har asjobbig svamp i underlivet, vitaminbrist som ger konstiga symptom, huvudvärk osv. Ibland känner jag bara inte för att berätta hur jag ”egentligen” mår och det har ju inget med ev tabu att göra.
En gång för flera år sedan var jag jätteledsen och nedstämd men ville inte prata om det eftersom orsaken var väldigt privat för mig. Tabu? Verkligen inte.

Jag förstår absolut hur du menar, och det stämmer säkert in på många. Men inte alla. Personligen så har jag aldrig varit ute efter att få sympati och bekräftelse. Mitt bekräftelsebehov ter sig på ett helt annat sätt (för bekräftelsebehov har vi allihop, mer eller mindre). Däremot ser jag inget fel i att vilja bli sedd. Det är det som psykiatrin och vården i övrigt har stora problem med. Att se patienten som den individ det är. Och att då kunna skriva om sina problem där folk faktiskt ser en kan vara nog så viktigt.

När jag skriver eller pratar om mina problem så vill inte jag ha "tycka synd om-kommentarer" eller liknande. Jag vill dela med mig och berätta för andra att det är okej att ha en depression och hur det kan se ut i vardagen. Nu får jag visserligen hjärtan och "styrkekramar" och liknande, och det är såklart jättefint att folk bryr sig och jag blir såklart glad för deras omtanke. Men jag vill inte att folk ska tycka synd om mig. Sen beror det väl såklart på i vilket stadie en är i, i sin sjukdom och hur en är som person. Men du har såklart en poäng i det du skriver. Det stämmer bara inte in på alla.

Fast grejen är ju att sjukdomsvinst som regel inte handlar om att den sjuke "är ute efter" varken det ena eller det andra.
Däremot blir omgivningens reaktioner ett slags "vinst" som den sjuke inte eftersökt.
Jag har svårt att uttrycka mig tydligt här, tror jag.

Men sjukdomsvinst är inte något som en sjuk person aktivt söker eller "är ute efter".
Det är en omedveten företeelse för de sjuka.
En person som exempelvis har mycket värk. Eller trötthet.
Den personen har ett lidande och "blir" ibland sitt lidande.
Den uttrycker sitt lidande. Den fiskar inte efter kramar och gullande.
Den uttrycker sitt lidande.
En följd blir många gånger att människor beter sig hänsynsfullt.
Det innebär inte att den sjuke kommer på "aha, om jag fortsätter att berätta hur ont jag har, så kommer människor fortsätta att vara snälla så jag fortsätter, för att få sympatin!".

Sjukdomsvinst handlar inte om att den sjuke manipulerar.
Det blir en spiral, som sker mycket omedvetet.
För det mesta omedvetet.

Det som är så obehagligt är tanken som finns implicit när man tillskriver det här fenomenet betydelse: att individen själv bär ansvar för sin sjukdom genom att välja bort att bli frisk. Visst kan det i vissa fall finnas en aspekt av vilja när det kommer till psykisk ohälsa, men att på allvar hävda att man har något att vinna på att drabbas av psykisk ohälsa är ju helt inkorrekt om man ställer det mot vinsterna det innebär att vara frisk. Sjukdomsvinst duger helt enkelt inte som förklaringsmodell till varför det kan vara svårt att bota psykisk ohälsa. Begreppet verkar snarare vara en produkt av den retorik som dominerat den politiska diskursen i många år nu, att människor drabbade av utanförskap och osjälva bär ansvaret för sin situation.

För mig är sociala medier ett pågående samtal, lite som här. Vissa saker kan man inte prata med sina närstående om, det ger bara oro. Oro hos dom som ger oro hos mig. Psykiatrin och primärsjukvården har inte alltid tid. Då är sociala medier jättebra. Alla människor vill ju känna sig behövda och älskade, det är ju inte en sekundärvinst/sjukdomsvinst, det är ett grundläggande behov. Om man nu inte kan få det av sina närstående vad är det då för fel att få det av andra genom sociala medier. Om man fastnar i det så beror det sannolikt inte på att man blivit beroende av kärlek från sociala medier utan att man inte får det där grundläggande behovet tillgodosett av de eventuella närstående man nu har. Förövrigt har ju folk skrivit om sitt mående i alla tider Nirvanas ena album hete ju t om Lithium, min favorit låt ett tag var "Sleeping pills" med Suede. Alla jäkla poeter vi hyllar, otroligt många baserar sitt konstnärliga uttryck på olika former av mindre bra psykiskt mående, regissörer, författare, konstnärer, serietecknare återger sin ångest, oro och nedstämdhet i olika form...

Jag tror jag håller med lite i ovan. Det är inte det att jag inte känner till begreppet eller kan förstå tankarna kring 'sjukdomsvinst' o det ev destruktiva i att 'bygga sin image' kring sina diagnoser eller sjukdomar -- men om man inte har ngn -- i sin närhet -- alls? Var går gränsen för vad som faktiskt kan vara hjälp på vägen?

Jag har mått skit en tid o har skrivit lite om det här på Bukefalos. Mest i stunder där det varit så totalt nattsvart att jag inte har vetat vart jag bara ska göra av mig själv. Då jag har legat rakt upp o ner på golvet o gjort mer eller mindre destruktiva saker..

Jag har ingen att prata med i såna lägen. Jag har inget direktnr till läkare -- givetvis. Jag kan inte ringa min familj. Jag är vuxen. Det känns privat. Det skulle oroa dom. Göra dom ledsna. Dom skulle ändå inte kunna hjälpa mig.

Jag har inte så många nära vänner o dom jag har -- dom har väl fullt upp med sitt. Vad ska dom göra? Hur skulle det påverka vår relation? Om dom får reda på att jag faktiskt kan må så dåligt att jag inte ser en utväg?

Så jag har vänt mig hit. Både för att det är skönt att sätta ord på tankarna -- jag har under den här perioden skrivit väldigt mkt själv också i egen dagbok -- o ja för att det kan kännas skönt att få stöttning. Om så bara en 'virtuell kram' eller konkreta -- praktiska --råd.

Det kanske inte alls är vad som menas med en del inlägg här men jag får också känslan lite att så mkt vikt läggs vid individens vilja -- viljan att bli frisk. Ytligt uttryckt: Att 'rycka upp sig'. Inte bokstavligt nej -- dom flesta är nog medvetna om att det inte är fullt så enkelt -- men ibland känns gränsen snäv. Omgivningen ska inte ge efter.

Nej, visst det. Men var går gränsen mellan stöttning mot ett tillfrisknande -- eller förhindrade av att ngt värre -- o när det blir destruktivt o den drabbade snärjs djupare in i sin sjukdom?

Är det skillnad på psykisk ohälsa o andra sjukdomar? Eller svåra livskriser? Utifrån betraktat känns det som om folk vänder ut o in på sig själva för att ge pepp o stöd när ngn är svårt fysiskt sjuk eller har andra stora problem -- tex. förhållanderelaterade.

Riskerar inte det att göra individen sjukare (jo -- det finns skillnader mellan en fysiskt nedbrytbar sjukdom o psykisk dito -- det är inte så jag menar -- men alla sjukdomar påverkar väl även psyket mer eller mindre) eller fastna i 'mer ältande'?

Är det skillnad på sympati o sympati?

Handlar det endast om omsorg om individen som lider av psykisk ohälsa att omgivningen inte 'dansar med' -- <3 -- eller kan det ha ngt med att det är just psykisk ohälsa det handlar om? Vet inte om jag ska kalla det tabubelagt ämne -- det pratas om det -- men ngt jag i allmänhet uppfattar tystas ner mkt mer -- kanske av anledningar @MiniLi ger exempel på -- än så väldigt många andra åkommor o tillstånd.

Inte alla behov av att dela med sig av det som händer i livet, oavsett det är sjukdom, skada, känslor, kärlek, ekonomi, jobb etc.

Har mer med personlighet att göra, än att alla inbillar sig att det är tabu. Sen att vissa falanger gärna drar upp tabu-kortet kommer man nog aldrig ifrån, för helt oavsett vad andra säger så är deras teori "den enda sanningen".

Ja, jag förstår att du känner så om ditt bloggande, det gör nog många som berättar liknande på sociala medier.

Men det talar inte på något sätt emot det som jag och flera andra i tråden tror: att t ex bloggande om psykisk ohälsa kan vara kontraproduktivt för bloggaren.

Tråkigt att folk tror det även fast jag säger att det inte är så för mig. Synd att inte folk kan lyssna och acceptera istället för att prompt hävda något som inte stämmer.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka